زمین شاهد انقراض سلطان جنگل خواهد بود؟

پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که شیرها از جمله موجوداتی هستند که بر اثر عوامل مختلفی که انسان مهم‌ترین آنها به شمار می رود، در معرض نابودی قرار دارند؛ اما در سال های اخیر با انجام فرهنگ سازی در این زمینه از نقش عامل انسانی در قتل شیرها کاسته شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، جدیدترین مستند «Earth BBC» به حکایت داستان های واقعی از 5 حیوان مشهور جهان که در معرض انقراض قرار دارند مانند پنگوئن های پرنده، شامپانزه و برخی از گربه سانان پرداخته است.

این برنامه ماجرای شیرهای ماده ای را نقل می کند که در سرزمینی مملو از دشمن برای بقای خود می جنگند، گربه های بزرگ باید اطمینان یابند که فرزندان آنها از تهدیدات خطرناکی که بقای آنها زمین را به چالش می کشد، نجات پیدا می کنند.

نیکی روست، پژوهشگر پسا دکترا در دانشگاه نیوکاسل، در خصوص امکان حفظ نسل شیرها سخن می گوید. وی تأکید دارد بزرگ‌ترین دشمنان شیرها انسا‌ها هستند.

شیرها با حمله انسان در تمام عرصه ها مواجه هستند. سازمان «Panthera» که در زمینه حفاظت از گربه های خشکی فعالیت می کند، معتقد است از میان رفتن زیستگاه شیرها و قتل آنها توسط مردم برای حفاظت از دام های خود، حمله درندگان به آنها و زخمی شدنشان و صید و تجارت این حیوان خطرناک ترین دلایل کاهش تعداد سلطان جنگل است.

لازمه مقابله با این پدیده ارائه راه حلی هایی برنامه ریزی شده و مطابق با شرایط اماکن مختلف است.

به عنوان مثال نتایج تحقیقات در خصوص شیرهایی که در کنار مردم در مناطق خارج از پارک های ملی زندگی می کنند نشانگر آن است که مجازات غارت ثروت های حیوانی کاهش یافته و همزمان فواید آنها مانند درآمدهای ناشی از گردشگری عکاسی افزایش یافته است.

در مورد شیرهای موجود در مناطق حفاظت شده نیز برخی از کارشناسان معتقدند باید شیرها را جهت عدم ایجاد مزاحمت برای مردم آموزش داد.

البته این اقدام انتقاد برخی دیگر را به دنبال داشته که معتقدند احداث حصار برای مناطق حفاظت شده از هزینه های زیست محیطی و اقتصادی زیادی برخوردار است.

با تمرکز بر گروه شیرها در کنیا، موزابیک، تازانیا و زامبیا تلاش های زیادی برای حفاظت از اجتماعات محلی انجام شده و ساکنان این مناطق را به حافظان حیات در خشکی تبدیل کرده است.

با آموزش صیادان شرور و تغییر رفتار آنها تلاش برای کشتن شیرها در بعضی مناطقی که این اقدامات در آنها انجام شده است تا 99 درصد کاهش داشته است.

در جریان فرهنگ سازی صید شیرها ماجراجویان جوانی که معمولاً شجاعت خود را با شکار شیرها به نمایش می گذارند هم اکنون نسبت به این مسئله توجیه شده و فعالیت های آنها کنترل شده است، چنانچه هنگام نزدیک شدن شیرها به تجمعات مسکونی به اهالی هشدار داده می شود تا از حیوانات خود حفاظت کنند.

لازم به ذکر است حفاظت از شیرها اقدامی پر هزینه است. طبق پژوهش جدید انجام شده، اداره مناطق حفاظت شده ای که هم اکنون شیرها در آن زندگی می کنند، سالانه 2.1 میلیارد دلار هزینه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977869

وب گردی

وب گردی