رنجبر: پژوهش‌های دانشگاه آزاد در راستای حل مسائل کشور هدفمند می شوند

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح پایش که در واقع پژوهش اثرگذار یکپارچه ای شبکه ای دانشگاه است، قصد دارد پژوهش های آموزش عالی در راستای حل مشکلات و چالش های موجود کشور در حوزه های مختلف را هدفمند کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از طرح پایش آزاد گفت: در حوزه آموزشی در بیشتر مواقع راهبردها و برنامه ها به طور کامل مشخص شده و در حال اجراست؛ اما در حوزه پژوهش راهبرد و برنامه مشخصی برای پژوهش های انجام شده در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد، اما در کشور امکان تولید دانش افزوده ثروت ملی از این پژوهش هایی که غیر منسجم و ناهماهنگ صورت می گیرد، وجود ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در یک مدل دانشگاهی آموزش محور در کشور، اقدام آموزشی عضو هیات علمی، در ذیل برنامه درسی و آموزشی و توسط ارکان مدیریتی دانشگاه در چهارچوب یک برنامه، سامان پیدا می کند. آموزش نظری، آموزش مقاومتی، آموزش حوزوی و آموزش از راه دور همگی منظومه های مختلفی هستند که مبتنی بر راهبردهای متفاوت و با هدف ارتقای سطح دانش در آموزش عالی جوانان بنا نهاده شده اند.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش آموزش عالی، چنین برنامه های منسجم علمی که در ذیل آن اعضای هیات علمی و دانشجویان ما حرکت کنند،‌ وجود ندارد.

رنجبر بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور با پشتوانه 14 هزار استادیار،‌ دانشیار و استاد تمام خود با حدود نیم میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی می توانند با بهره مندی از گسترده ترین شبکه ملی پژوهشگران، محققان و خبرگان تخصصی و پایبند به نظام مقدس جمهوری اسلامی، به عنوان یک سازمان مشورتی و یک اتاق فکر عمل کنند، همچنین با اشتراک گذاری ظرفیت های ملی نخبگان، می‌توانند ارزیابی دقیقی از آسیب ها و معضلات کشور داشته باشند و الگوهای مناسبی را برای پیاده سازی اقدامات در عرصه های مختلف کشور طراحی کنند.

وی اظهار داشت: طرح پایش که در واقع پژوهش اثرگذار یکپارچه ای شبکه ای دانشگاه است، قصد دارد پژوهش های آموزش عالی در راستای حل مشکلات و چالش های موجود در کشور در حوزه های مختلف را هدفمند کند، این طرح می خواهد با استفاده از موجودیت دانشگاه، اعضای هیات علمی، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این طرح را محقق کند.

دکتر رنجبر با بیان اینکه قرار است روی 40 موضوع اصلی کشور کار کنیم، گفت: در سال گذشته 8 چالش ملی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که خروجی آنها بیش از 5هزار برنامه پژوهشی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، اعتیاد، محیط زیست، مدیریت بحران، تربیت بدنی و... بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در گام نخست سعی داریم چالش‌های کشور را به موضوعات پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دانشجویان به صورت منسجم و هدفمند تبدیل کنیم. در واقع نظام موضوعات مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و برنامه‌های توسعه ای کشور و اسناد بالادستی است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دانشگاه آزاد اسلامی بتواند گام موثری در هدفمند کردن پژوهش‌ها در حل معضلات کشور بردارد و الگویی برای نظام آموزش عالی کشور باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 977890

وب گردی

وب گردی