طرح پایش آزاد در راستای توسعه پایدار تحقیق و توسعه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با ایجاد طرح پایش آزاد به دنبال توسعه پایدار و تحقیق و توسعه در جهت شناسایی و رفع چالش های کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از طرح پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی) که صبح امروز در هتل فرهیختگان برگزار شد با بیان اینکه خدا را شاکرم که با کمک همکاران توانستیم طرحی قابل توجه برای تحول آموزش عالی را رقم بزنیم، گفت: بی‌شک آنچه در قالب این طرح شروع می شود، ملاک ارزیابی و عملیاتی موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در طرح پایش آزاد مقرر شده دانشگاه های آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شوند، گفت: براساس طرح پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه های آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش های کشور کمک کنند. بر این اساس، ارزیابی عملکرد واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی به این گونه است که هر واحد در راه تحول و پیشبرد طرح پایش، به چه میزان موفق بوده است.

دکتر طهرانچی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه اَلعِلمُ سُلطان (علم، قدرت است) گفت: اگر بتوانیم بر علم مسلط شویم و از آنجا که ذات علم قدرت‌آفرین است، می توانیم اقتدار خود را حفظ کنیم .بر این اساس باید بتوانیم در راه مسلط شدن بر علم حرکت کنیم.

طرح پایش آزاد به منظور ساماندهی تحقیق و پژوهش ارائه شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: معظم له همواره فرموده‌اند که همه امور از جمله تحقیق و پژوهش باید سازمان‌یافته باشد. طبق این فرمایش رهبر معظم انقلاب و به منظور ساماندهی تحقیق، دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش را ایجاد کرد. مقام معظم رهبری در جایی دیگر می فرمایند که این سامان‌یافتگی باید جهت داشته باشد و این جهت در راستای درگیر شدن با مسائل اجتماع باشد و همچنین مسئله افزایش تعداد دانشجو در تحصیلات تکمیلی امری مبارک است، اما نیاز به یک برنامه لازم دارد.

وی تصریح کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سعی کردیم در برنامه پایش دانشگاه به مواردی ازجمله سازماندهی تمام امور ارتباط با صنعت و شناسایی نیاز جامعه، حل مشکلات جامعه از طریق انجام پژوهش های تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی توجه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه توضیحاتی درخصوص سامانه پایش آزاد، گفت: در این سامانه هر استان پیشگام یک موضوع خواهد شد، اما اساتید و دانشجویان از تمام کشور می توانند آن موضوع را انتخاب کنند. در این حرکت، واحدهای تهران شرق، یادگار امام، تهران جنوب، تهران مرکزی، تهران غرب و علوم پزشکی پیشگام بوده‌اند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه طرح پایش آزاد کار خود را با 9 برنامه علمی آغاز می‌کند، اظهار داشت: در نظر داریم تعداد برنامه‌های علمی را به 40 برنامه ارتقا دهیم. در مدت اجرای آزمایشی این طرح، 112 استاد، 155 دانشجو و 174 پژوهشگر به سامانه مراجعه و موضوعات خود را انتخاب کردند. صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف کاری می‌توانند در کنار اساتید دانشگاهی به عنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.

وی افزود: دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به این سامانه از بین 5هزار و 369 عنوان موضوع تحقیقاتی که در قالب 944 برنامه پژوهشی ارائه می‌شود، موضوع پایان نامه خود را انتخاب کنند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سامانه مذکور به سامانه ایران‌داک نیز متصل شده است، گفت: این سامانه اجازه کار و پژوهش تکراری را نخواهد داد و این موضوع باعث می شود کار همه اساتید و دانشجویان دیده شود. همچنین در این سامانه سیستمی وجود دارد که تمام امور را ارزیابی می کند. در آینده نزدیک نیز یک تالار گفت‌وگو به این سامانه اضافه خواهد شد تا مراودات دانشجویان و اساتید در این تالار انجام شود.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان موضوعات محوری خود را برای طرح پایش آزاد مشخص کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی استان موظفند از امروز با همکاری دبیرخانه برنامه علمی ، موضوعات محوری خود را مشخص کنند، گفت: البته برخی موضوعات برای چالش ها مشخص شده است. برای مثال یزد در منسوجات، تبریز در کفش چرم و دریاچه ارومیه، گیلان در گردشگری و... به عنوان پیشگام مطرح شده‌اند. از این رو استان ها باید برنامه خود را براساس مزیت‌محوری، تعداد هیات علمی و سایر ظرفیت های موجود استان آماده کرده و با تشکیل شورای راهبری، در شناسایی و رفع چالش های کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه اولویت اول شوراهای راهبردی، برنامه است،گفت: رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها باید شخصاً در شوراها شرکت کرده و در جریان تمامی امور باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به رشد آموزش عالی در دنیا، گفت: این افتخار وجود دارد که ایران جزو 10 کشوری است که در رشد آموزش عالی جهان مؤثر بوده است. تا سال 2020 همچنان می توانیم جزو 10 کشور برتر دنیا باقی بمانیم، اما اگر نتوانیم کارآمدی علم را اثبات کنیم، از این جایگاه خارج خواهیم شد، چرا که رقبای هوشیار و پیشتاز در این زمینه فراوان هستند، بنابراین باید برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی و تلاش مداوم صورت گیرد.

دکتر طهرانچی با اشاره به گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا درباره اقتصاد دانش بنیان، خاطرنشان کرد: براساس این گزارش، اقتصاد دانش بنیان به 6 نکته وابسته است که پله اول آن دسترسی گسترده به آموزش عالی است. اگر این دسترسی با دسترسی آسان به فناوری اطلاعات همراه شود، تأثیر مضاعف خواهد داشت. مهارت، نیروی انسانی، تحقیق در علوم مهندسی، تجاری سازی و بُعد توسعه پایدار تحقیق و توسعه از دیگر نکات مهم در اقتصاد دانش بنیان است.

وی افزود: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پایش در راستای توسعه پایدار تحقیق و توسعه است. دانشگاه آزاد اسلامی این افتخار را دارد که در دسترسی گسترده به آموزش عالی با 38درصد سهم پیشتاز بوده و این مقدمه حرکت ماست.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وظایف مختلف دانشگاه ها، گفت: دانشگاه چهار وجه دارد؛ وجه آموزشی (تربیت نیروی انسانی)، وجه پژوهشی (افزایش موجودی دانش مفید مکتوب)، وجه فرهنگی (تعالی فردی و اجتماعی) و وجه فناوری و نوآوری (حل مسئله). بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی نیز برنامه دارد تا بتواند این چهار وظیفه خود را در قالب طرح پایش به نحو احسن انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند طرح پایش را به صورت دقیق و علمی تشریح کرد و افزود: تلاش داریم در این طرح بین سه مسئله برنامه علمی، دانش و کاربست، ارتباط برقرار کنیم. درواقع تبیین موضوع و انتخاب راهبرد انجام پژوهش، نقطه شروع است. طراحی و برنامه‌ریزی (اعمال استراتژی و انتخاب تاکتیک) و اجرا، گام های بعدی این طرح است.

دکتر طهرانچی در ادامه با اشاره به جزئیات نظام مدیریت محتوای پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این نظام شامل شورای راهبری (با مأموریت تدوین برنامه ها، اطلس مسائل، نقشه راه و پاسداشت)، مجری برنامه ها، مدیر منظومه پژوهشی، مدیر برنامه پژوهشی و استاد راهنماست.

در طرح پایش به تعداد برنامه های موجود، شوراهای راهبردی تشکیل خواهد شد

وی با بیان اینکه در برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد برنامه های موجود، شوراهای راهبردی تشکیل می شود، تصریح کرد: این شوراها که از نخبگان تشکیل می شوند، تمام امور را براساس رویکرد حاکم بر برنامه به منظور مصونیت‌بخشی به دستاوردها، ارزیابی مستمر می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه در طرح پایش آزاد، پژوهش به فناوری و نوآوری ارتباط دارد، گفت: این شروع یک تحول خواهد بود. در واقع این طرح یک حرکت جامع حساب‌شده است که برای اجرایی شدن آن، کار علمی دقیقی صورت گرفته و امروز در بستر نرم‌افزاری ارائه می شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 977896

وب گردی

وب گردی