کاهش چشمگیر میزان شیوع «HIV» /عفونت HIV در خون های اهدایی 16 استان به صفر رسید

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در 16 استان از 31 استان کشور موارد گزارش آلودگی خون های اهدایی به عفونت «HIV » به صفر رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان انتقال خون، علی اکبر پور فتح الله به مناسبت روز جهانی ایدز (دهم آذر مصادف با اول دسامبر) افزود: همسو با دیگر کشورهای جهان به سوی رسیدن به صفر خطر انتقال «اچ آی وی» (Zero Risk) حرکت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران خود را متعهد می داند همسو با تعهد جهانی، تمام سعی تلاش خود را در راستای نیل به صفر شدن خطر انتقال «HIV » از طریق خون و فرآورده های آن، برنامه ریزی کند.
پورفتح الله خبر از کاهش چشمگیر میزان شیوع «HIV» و دیگر بیماری های قابل انتقال از راه خون در بین خون های اهدایی داد و گفت: با سیاستگزاری و اجرای برنامه کشوری «غربالگری داوطلبان بار اول اهدای خون» و نیز استقرار کامل «نظام مراقبت سلامت اهدای خون» در تمام مراکز و پایگاه های اهدای خون، شیوع عفونت های قابل انتقال از راه خون به کمترین میزان خود رسیده که قابل مقایسه و رقابت با کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیاست.
وی تاکید کرد: در حال حاضر با تلاش کارشناسان و کارکنان این سازمان، در سال 1396 در 16 استان از 31 استان کشور موارد گزارش آلودگی خون های اهدایی به عفونت «HIV» به صفر رسیده است.


وی اعلام کرد: رعایت اصول خود مراقبتی و نیز توجه فردی و اجتماعی و مسئولانه به سلامت، و لزوم افزایش آگاهی عمومی جامعه در خصوص بیماری های رفتاری همچون «HIV » را از راه های مهم جلوگیری از گسترش این عفونت است.
پور فتح الله افزود: سازمان انتقال خون ایران با برنامه ریزی جامع، بهره گیری از آخرین فناوری های نوین جهانی در حوزه غربالگری دقیق تر، و طراحی و اجرای مداخلات جامعه محور در خصوص گسترش اهدای مستمر، و اهدای آگاهانه و مسئولانه به سمت حذف خطر انتقال اچ آی وی و دیگر بیماری های قابل انتقال از راه خون و فرآورده های آن پیش می رود.
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: شیوع عفونت «HIV» در بین خون های اهدایی در سال گذشته را حدود 2 در هر صدهزار اهدا بوده که این میزان شیوع بسیار پایین از شیوع این بیماری در جمعیت عمومی است.


وی اضافه کرد: ایران در ضمانت سلامت و تضمین کیفیت خون و فرآورده های سلولی و درمانی آن در بین کشورهای منطقه پیشرو است و با کشورهای توسعه یافته جهان رقابت می کند، مشارکت نوجوانان، جوانان به ویژه تشکل های دانشجویی را در اهدای صادقانه خون و نیز ترویج و ترغیب این فریضه ارزشمند انسانی و اجتماعی می تواند به تداوم کیفیت و کمیت تولیدات سازمان انتقال خون ایران برای پاسخ به نیاز بیماران و مراکز درمانی کشور بسیار کمک کند.
وی تاکید کرد: HIV بیماری ای است که با وجود تلاش های همه جانبه همه دولت ها و کشورهای جهان برای پیشگیری از گسترش آن، همچنان در فهرست چالش های اصلی نظام سلامت قرار دارد، لذا ضروری است تمام سیاست گزاران و تصمیم سازان در جهت حل این معضل اجتماعی همسو بوده و از مشارکت همه جانبه خود دریغ ندارند.

ایرنا


انتهای پیام/

کد خبر: 977936

وب گردی

وب گردی