راه جدید محققان برای کاهش بیماری های پشه ای

انواع پشه ها در سراسر دنیا با انتقال ویروس های وحشتناک، سالیانه میلیون ها نفر از مردم جهان را مبتلا به بیماری های صعب العلاج می کنند. در همین راستا محققان پس از چندین دهه تحقیق بر روی انواع این حشرات، توانسته اند راه حلی را برای کاهش این بیماری ها بیابند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اخیرا توانسته اند نسخه ای از طرح جدید ژنوم نوعی پشه به نام آئدس آئگیپتی را به وجود بیاورند که می توان به وسیله آن راه های جدیدی را برای کاهش بیماری هایی که پشه ها ناقل آنها هستند، یافت.

طی دهه های گذشته ، محققان سعی کرده اند تا روی دی ان ای پشه آئدس آئگیپتی مطالعه کنند، زیرا این پشه تنها نمونه ای در نوع خود است که دی ان ای آن در نمونه های ژنتیکی به هم نمی چسبد تا یک مجموعه منسجم را به وجود بیاورد. به گفته محققان این طرح جدید یک پیشرفت بسیار گسترده در این زمینه است.

در مطالعه جدیدی که در مجله نیچر ارائه شده است، محققان مشخص کرده اند که منابع جدیدی را برنامه های مهم خود یافته اند از جمله راهکارهای چندگانه ای برای کاهش بیماریی هایی که منبع یا ناقل آنها حشراتی مانند پشه ها و مگس ها هستند.

همانند بسیاری دیگر از نمونه های پشه ، آئدس آئگیپتی نیز ناقل پاتوژن های مهلک و کشنده ای از جمله تب زرد ،تب دنگی و ویروس زیکا است که سالیانه میلیون ها نفر از مردم جهان را مبتلا به بیماری های صعب العلاج می کند.

نکته جالب در این تحقیقات این است که محققان درصدد برآمده اند تا جمعیت این گونه از حشرات را تنها به وجود حشرات نر محدود کنند زیرا داده ها نشان داده اند که ویروس های ناقل تنها قادر هستند تعدادی از حشرات ماده را آلوده کنند و در بین جمعیت این حشرات، تنها ماده ها قادر به نیش زدن و خون خوردن هستند و از آنجایی که تا نیش زدنی در کار نباشد ، انتقالی هم در کار نخواهد بود ، پس محققان تصمیم گرفته اند از کشتن این حشرات جلوگیری کرده و تا جای ممکن از جمعیت گونه هایی که نوع بشر را آزار می دهند، بکاهند.

کد خبر: 977965

وب گردی

وب گردی