آلزایمر با داروهای HIV درمان می شود

تحقیقات جدید نشان می دهد که آنزیم HIV نقش حیاتی را در ایجاد آسیب مغزی با تغییر ژن APP دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از مدیکال نیوز، آلزایمر، بزرگ ترین بحران سلامت در قرن 21 و ششمین عامل مرگ و میر در آمریکا است. بیماری آلزایمر بیماری پیشرونده دستگاه عصبی است که به وسیله از دست دادن حافظه کوتاه مدت و تغییر در شخصیت آشکار می شود. نقش (APP) در ژن پیش ساز آمیلوئید در بیماری آلزایمر با بروز زودرس به اثبات رسیده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه کشف پزشکی سانفور بورامام پربیس در سن دیه گو، محققان به این نتیجه رسیدند که همان نوع آنزیمی کهHIV را قادر می سازد تا سلول ها را آلوده کند، ژن APP را نیز دوباره بازسازی می کند؛ به طوری که هزاران نوع جدید ژنتیکی را در نورون های افراد مبتلا به آلزایمر ایجاد خواهد کرد.

محققان معتقدند یافته های حاصل از انجام تحقیقات، ارزیابی بالینی درمان های ضد ویروس HIV در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را، ضمانت می کند.

نتایج حاصل از این تحقیقات که در مجله Nature منتشر شده است، نشان می دهد که درمان های ضد ویروسی که در حال حاضر برای درمان HIV به کار می رود، ممکن است برای درمان آلزایمر نیز مفید باشد.

پیشتر محققان دریافته بودند که ویروس HIV در مغز به تولید پروتئین‌های ویروسی ادامه داده و به سلول‌های آلوده و غیرآلوده در مغز آسیب زده در نتیجه خطر زوال عقلی، اعتیاد و دیگر مشکلات عصب شناختی را افزایش می‌دهد.