وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی را با پیگیری بیشتری دنبال کند

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای‌ اسلامی گفت: موضوع آمایش آموزش عالی در سال های اخیر در بسیاری از جلسات مطرح شده است؛ اما وزارت علوم باید با پیگیری بیشتری این مسئله را دنبال کند تا به نتیجه موثرتری دست یابد.

جواد ساداتی نژاد رئیس فراکسیون دانشگاهی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: طرح آمایش در آموزش عالی از حدود ۱۰ سال پیش در کشور مطرح شده و راهکار بسیار خوبی در راستای ارتقای سطح کیفی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی سراسر کشور است.
وی ادامه داد: در واقع نظام آموزش عالی کشور ما باید برای اجرای این طرح، چشم انداز و برنامه های معینی داشته باشد و همچنین بتواند تمام این طرح ها و برنامه ها را متناسب با رشته ها و دانشگاه های موردنیاز و همچنین شرایط و ظرفیت های موجود در شهرها و استان های مختلف کشور هدف‌گذاری کند.
ساداتی نژاد افزود: به طور مثال، دانشگاه هایی که در شهرهای ساحلی و کنار دریا هستند، باید بتوانند روی رشته های علوم دریایی و حوزه هایی که نیازهای آن شهر یا استان را تامین می کنند، تمرکز کند و باقی شهرها و استان های کشور نیز به همین منوال و با توجه به تعداد دانشجوی موردنیاز، شرایط جغرافیایی و منطقه ای، نیازهای مورد نظر آن منطقه را بسیار بهتر و هدفمندتر از گذشته در راستای جذب دانشجویان مورد نیاز خود در نظر بگیرند.
رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه گفت: موضوع آمایش در آموزش عالی در سال های اخیر در بسیاری از جلسات مطرح شده است؛ اما وزارت علوم باید با پیگیری بیشتری این مسئله را دنبال کند تا به نتیجه موثرتری دست یابد. البته در خصوص این طرح باید این نکته را هم بدانیم؛ زمانی که یک سیستم جدید می خواهد جایگزین سیستم قبلی شود، باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود و برنامه ها و سیاست های جدید را بدون در نظر گرفتن سلیقه و منفعت شخصی و در فضای آرام و مثبت دنبال کنیم تا بتوانیم به اهداف کلان خود در حوزه آموزش عالی و زیر مجموعه های دست پیدا کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر مهم ترین موانعی که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی وجود دارد، روند و رویکردهای فعلی نظام علمی و دانشگاهی کشور و همچنین استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های مختلف است که سال‌ها در یک رشته و دانشگاه مشغول بوده اند و اکنون با تغییر این روند ممکن است فعالیت شان تحت تاثیر قرار گیرد که در این راستا وزارت علوم، مسئولان دانشگاه ها و حتی استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در استان ها و شهرهای مختلف کشور لازم است با همکاری، تدبیر و درایت کافی در راستای اجرای موفقیت آمیز این طرح که منجر به ایجاد اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان ما در سراسر کشور خواهد شد، تمام فکر و تلاش خود را به کار گیرند.
انتهای پیام/
کد خبر: 978023

وب گردی

وب گردی