جزئیات راه اندازی سامانه های جدید آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جهت ارتقاء کیفیت، انسجام بخشی و استاندارد کردن فعالیت های آموزشی 5 سامانه مهم در معاونت آموزشی تدوین و راه اندازی شده است.

به گزارش ایسکانیوز،‌ دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به راه اندازی 5 سامانه مهم در معاونت آموزشی دانشگاه،گفت: سامانه های جذب هیات علمی، اطلاعات هیات علمی، ساماندهی اساتید حق التدریس، نظارت و ارزیابی، کمیسیون موارد خاص آموزشی "سیماد" و سجاد در جهت ارتقاء کیفیت تدوین و راه اندازی شده اند.

سامانه جذب هیات علمی

وی در توضیح سامانه جذب هیات علمی خاطرنشان کرد: فراخوان جذب 97 اعضای هیات علمی در قالب این سامانه به نشانی https://sajed.iau.ir فعال و ثبت نام داوطلبان تا پایان آبان ماه 97 انجام شد که هم اکنون مرحله ارزیابی کلی شرایط متقاضیان شروع شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این سامانه امکان ویرایش اطلاعات متقاضیان نیز فراهم شده بود، تصریح کرد: به زودی و بعد از بررسی شرایط در هیات مرکزی جذب دانشگاه از طریق این سامانه، اطلاعات داوطلبان به هیات های اجرایی جذب استان ها منتقل خواهد شد.

سامانه اطلاعات هیات علمی

دکتر رهایی با بیان اینکه در سامانه اطلاعات هیات علمی به نشانی https://sahem.iau.ir اطلاعات کامل اعضای هیات علمی به طور جامع درج شده و قابل دسترسی است، گفت: امکان دسترسی به اطلاعات تحصیلی و علمی، فعالیت آموزشی از نظر تعداد کلاس و درس و واحد درسی و فعالیت تحقیقاتی از طریق این سامانه فراهم شده است.

وی افزود: از طریق سامانه اطلاعات هیات علمی، امکان نظارت بر میزان فعالیت آموزشی و تعداد واحد تخصیص یافته در هر نیمسال تحصیلی نیز فراهم شده است.

سامانه ساماندهی اساتید حق التدریس

دکتر رهایی با بیان اینکه هر ساله بین 30 تا 40 هزار نفر در واحدهای مختلف و از سطوح کارشناسی تا دکتری به صورت حق التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند، گفت: یکی از نواقص چشمگیر در این زمینه عدم بررسی کامل صلاحیت علمی و عمومی این افراد بود و به همین دلیل شرایط و سطح علمی دروس ارائه شده بسیار متفاوت و غیر استاندارد بود. بر این اساس و با تصمیم هیات مرکزی جذب، سامانه جدیدی به نام ساماندهی اساتید حق التدریس به نشانی https://sajed.iau.ir طراحی و از شهریورماه 97 به تدریج اطلاعات متقاضیان حق التدریس در سامانه بارگذاری شد که تاکنون 32 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اطلاعات افراد متقاضی بلافاصله جهت بررسی صلاحیت عمومی ارسال می شود و بررسی صلاحیت علمی نیز فعلاً بر مبنای اطلاعات خوداظهاری توسط سامانه انجام شده است. همچنین از اوایل ماه جاری از واحدهای دانشگاهی درخواست شده نسبت به راستی آزمایی مدارک متقاضیان اقدام کنند.

سامانه نظارت و ارزیابی

دکتر رهایی با اشاره به راه اندازی سامانه نظارت و ارزیابی به نشانی https://sajed.iau.ir در معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: در شرایط تفویض اختیار به واحدهای دانشگاه ها و استان ها، یکی از وظایف مهم حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعمال نظارت دقیق بر فعالیت اعضای هیات علمی و واحدهای دانشگاهی است. در شرایط کنونی ارزیابی فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی در برخی واحدها انجام نشده و در سایر واحدها نیز با اشکال متفاوت و بدون توجه کامل به نتایج این ارزیابی انجام می شود.

وی افزود: بدین منظور یک سامانه جدید با سوالات استاندارد طراحی شده که در کلیه واحدهای دانشگاهی در یک زمان مشخص و به صورت سامانه ای، فرم های ارزیابی توسط دانشجویان تکمیل می شود. همچنین ارزیابی اعضای هیات علمی توسط گروه آموزشی و دانشکده ها نیز به طور مستقل انجام خواهد شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نتایج ارزیابی در جهت بهبود کیفیت آموزشی به صورت ترمی سالی به اعضای هیات علمی ابلاغ می شود، گفت: همچنین این نتایج به صورت استاندارد برای مراحل تمدید قرارداد، ارتقاء یا تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سامانه کمیسیون موارد خاص آموزشی "سیماد"

دکتر رهایی در توضیح جزئیات سامانه کمیسیون موارد خاص آموزشی "سیماد"، گفت: به منظور تسریع در رفع موانع و مشکلات دانشجویان با ساختار سازمانی سه سطحی(کمیسیون سطح 1 "سازمان مرکزی"، کمیسیون سطح 2 "استان" و کمیسیون سطح 3 "واحد دانشگاهی") و به دلیل مشکلاتی چون عدم تسلط کارشناسان حوزه آموزش واحدهای دانشگاهی به موضوعات بیان شده در بخشنامه ها، زمانبر بودن مکاتبات مربوطه، عدم امکان پیگیری درخواست توسط دانشجو، عدم وجود نظارت دقیق بر حسن اجرای کمیسیون های سطوح دو و سه و تعدد منابع (آیین نامه بخشنامه و ... ) مورد نیاز به منظور تصمیم گیری درخصوص یک موضوع خاص، سامانه سیماد به نشانی https://simad.iau.ac.ir طراحی شد.

وی افزود: فراهم شدن امکان ثبت درخواست و پیگیری آن توسط دانشجو، تسریع و تسهیل روند بررسی درخواستها، عدم امکان ثبت درخواست متقاضیان فاقد سند پذیرش، هوشمند بودن سامانه، اعمال کنترلهای چندگانه، فراهم شدن امکان نظارت بر درخواست های ثبت شده از طریق استان و سازمان مرکزی و حذف تهیه صورت جلسه، ابلاغ آراء و مکاتبات اداری زمانبر از جمله مهمترین مزایای راه اندازی سامانه سیماد است.

سامانه سجاد

دکتر رهایی با بیان اینکه سامانه سجاد به نشانی https://sajed.iau.ir سامانه جامع آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: ارزیابی برنامه های درسی واحدها و مراکز دانشگاهی از نقطه نظر اجرای رشته ­های تحصیلی در قالب طرح آمایش دانشگاه طراحی و پیاده­ سازی شد. این سامانه امکان ارائه نمای کاملی از وضعیت اجرای هر یک از رشته گرایش­ های تحصیلی را در یک نمای کلی داشته و این امکان را فراهم می­ آورد تا بتوان تصمیم­ گیری صحیح­ تری در رابطه با وضعیت موجود آموزشی هر یک از واحدها و مراکز دانشگاهی به دست آورد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: درجه واحد دانشگاهی، سابقه اجرای یک رشته گرایش در مقاطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی، اعضای هیات علمی مرتبط با رشته، فاصله واحدهای دانشگاهی، ظرفیت پذیرش و ثبت نام هر یک از رشته گرایش ها و امتیاز واحدها و مراکز دانشگاهی براساس شاخص های مختلف، مزیت های استانی و منطقه ای مولفه­ هایی است که در این سامانه لحاظ شده است.

دکتر رهایی در پایان ابراز امیدواری کرد: در مسیر راه اندازی پرتال یکپارچه آموزشی، سامانه های ثبت نمرات و ثبت نام در ماه های آینده راه اندازی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 978044

وب گردی

وب گردی