کشاورزی ایران و به کارگیری هوش مصنوعی

دانش فنی مورد نیاز در حوزه کشاورزی کشور که بتواند نیروی متفکر و اجرایی ماهر در این خصوص را که تشنه کسب تجربه و خلق فناوری و دانش است به کار بگیرد، وجود ندارد. طبیعتا نبود چنین بستری منجر به عدم خلق دانش و تبدیل هوش مصنوعی  به کالایی لوکس می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروز هوش مصنوعی در بخش های مختلف صنایع ورود پیدا کرده و با ورود خود تحولات گسترده‌ای را در بخش های کلیدی ایجاد کرده است. می توان گفت؛ امروزه ردپایی از هوش مصنوعی را می ‏توان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوا فضا، اکتشافات، کشاورزی، صنعت خودرو، تسلیحات نظامی، پیش بینی وضع هوا، نقشه برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار؛ دست خط؛ بازی ها و نرم افزارهای رایانه ای مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخه ‏های متنوعی دنبال کرد.

باید این نکته را متذکر شد که هوش مصنوعی را باید عرصه پهناور ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جست‌و‌جو کرد.

استفاده برای استخراج اطلاعات کشاورزی و نقشه های سطح زمین٬ وضعیت آبی و زراعی زمین٬ وضعیت جنگل ها و مراتع و ... خودکار سازی سیستم های ماشینی کاشت، داشت، برداشت و عرضه محصول و کنترل کیفیت آن نظیر سیستم های خودکار برداشت و بسته بندی چای و...

حسین باخدا مدیر گروه مهندسی سیستم های کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: بحث هوش مصنوعی به سال ۱۹۴۳ در دنیا برمی‌گردد، در سال ۱۹۵۶ با عنوان امروز خود مطرح و از دهه ۱۹۸۰ وارد بحث صنعت و به تبعیت با تعابیری وارد کشاورزی به صورت غیر مستقیم شد. امروزه در سطوح نسبتا وسیع به صورت مستقیم و غیر مستقیم از هوشمند سازی سیستم های کشاورزی در دنیا بهره می گیرند. در ایران نیز شاید به درستی نتوان تاریخ ورود هوش مصنوعی را تعیین کرد؛ چرا که با اشکال ابتدایی آن در مزارع ایران توسط کشاورزان و یا محققان وارد شده است اما در ابعادی که بتوان گفت از هوش مصنوعی در کشاورزی استفاده می کنیم و یا کشاورزی هوشمند داریم به نظرم فاصله داریم. در کشاورزی هم صنعت و هم علوم پایه نهفته هستند، دنیای امروز و آینده با فاکتورهایی چون تغییر اقلیم، رشد جمعیت و امنیت غذایی روبرو هست و این مهم ما را وادار کرد تا به سمت حفاظت و ارتقای عملکرد محصول های کشاورزی و یا به‌طور کلی تولیدات و دارایی های زیستی حرکت کنیم.

هوش مصنوعی می تواند به عنوان ابزار مهمی در این راستا باشد و تنها راه مقابله با این چالش ها هوشمند سازی بخش کشاورزی است. قطعا ورود هوش مصنوعی در عرصه های مختلف کشاورزی می‌تواند موفقیت هایی ارزنده ای را که امروز شاهد آنها نیستیم برای ما به ارمغان بیاورد و حتی می توان گفت؛ برای برون رفت از وضعیت کنونی و وضعیتی که در آینده نه چندان دور برای کشاورزی اتفاق خواهد افتاد تنها راه هوشمند سازی است. در سه بخش اساسی کشاورزی امروزه ما شرایط آسیب پذیری را رقم زدیم.

وی ادامه داد: در مرحله نخست برای کنترل بیماری ها و گیاهان ناخواسته و همچنین آفات می توانیم از سموم و آفت کش ها استفاده کنیم که هم اثر اقتصادی دارد و هم اثر زیست محیطی و اجتماعی می توان با استفاده از روبات های کشاورزی جایگزینی اتفاق بیفتد. دوم اینکه تغییر اقلیم و شرایط های متغیر تاثیر گذار برکشاورزی و یا بیومس پروری به طور عام نیازمند واکنش‌های به موقع، هوشمندانه و صحیح است که با مجهز شدن کشاورزی به سیستم های هوشمند است که می توان پیش بینی تحلیلی وضعیت های آتی را در دست داشت.

شاید مهم‌ترین بخش که بی ارتباط نیز با بخش های دیگر نیست بحث سلامتی محصول و خاک به عنوان محیط زنده کشت و زندگی‌ست که یکی از ابزارهای موثر برای پایش سلامتی ابزار هوش مصنوعی است. به طور کلی می توان گفت که هوش مصنوعی و یا هوشمند سازی بخش کشاورزی می تواند محرک و ضامن ارتقای راندمان تولید در بخش بیومس پروری کشور باشد و ابزاری برای پایداری بخش به حساب آید و در یک کلام هوش مصنوعی و محیط های کشت کنترل شده آینده کشاورزی هستند.

در مورد دانش فنی موجود در کشور به جرئت می توان گفت که نیروی متفکر و اجرایی ماهر در این خصوص وجود دارد که تشنه کسب تجربه و خلق فناوری و دانش هستند؛ اما بستر منسجم و هدفمند و مصممی که درک صحیحی از آینده کشاورزی داشته و عواقب در مسیر فعلی بودن را بداند وجود ندارد. طبیعتا نبود همچین بستری منجر به عدم خلق دانش و تبدیل هوش مصنوعی به کالایی لوکس می شود. برای ایجاد بستری مناسب و هوشمندانه، و درک الزام بودن استفاده هوشمند و هوشمند سازی منابع و فاکتورهای تولید باید قدم های محکمی در راه تحول این صنعت برداشته شود. کلمه هوشمند خود همه معانی را در خود دارد امیدوارم با هوشمندی؛ هوشمند سازی را انجام دهیم.

می توان چنین برداشت کرد که قطعا دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز اجرایی و کشاورزان و بهره‌برداران قدم های موثری در راستای موفقیت در زمینه استفاده و انتشار هوش مصنوعی برداشته اند و این مسئله انکار ناپذیر است؛ اما باید توجه داشت تا به صورت هدفمند و یا بهتر بگویم هوشمند، تمام بهره برداران در مسیری مشخص و ادامه دار با هم افزایی تجربه و دانش کسب نکنند؛ تولید و استفاده از تکنولوژی های مجهز به هوش مصنوعی و داشتن یک کشاورزی و بهره برداری منطقی و سالم بیشتر به رویا شبیه خواهد بود، چرا که آمار ضایعات تولیدات و نهاده ها، نابودی منابع اصلی تولید، نبود سلامتی نسبی در محصولات کشاورزی و دامی با درنظر گرفتن تغییرات اقلیمی و رشد نیاز جمعیت باضافه بیماری تلاش برای حل مسایل گذشته بدون در نظر گرفتن آینده بسیار مبهم و نگران کننده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978055

وب گردی

وب گردی