ضرورت حفظ یک سرمایه سوختنی ارزشمند

گازهای فلر منابعی که سوزانده شده و منجر به هدر رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود در صورتی که می‌توان از آنها به عنوان خوراک اولیه کارخانه‌های پتروشیمی و میعانات گازی استفاده کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روسیه، نیجریه و ایران به ترتیب بیشترین حجم تولید گازهای فلر را در جهان به خود اختصاص داده اند، طبق جدیدترین آمارها ایران با تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت حدود 37 میلیون متر مکعب گازهای همراه نفت را می سوزاند در حالی که میزان فلرهای نفتی کشور عربستان با تولید روزانه 10 میلیون بشکه نصف نفت ایران است.


داود حبیبی کیا معاون نفت و گاز ستاد توسعه حوزه انرژی معاونت علمی درباره گازهای فلر اظهار کرد: برج فلر یک سامانه سوزاندن گازهای زائد و بلا استفاده است که در محل های مختلفی همچون چاه های نفت و گاز، پالایشگاه ها، کارخانه های شیمیایی، کارخانه های تصفیه و فرآوری گاز طبیعی، اسکله های نفتی و مکان های دفع زباله مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در بیشتر کارخانه ها در زمان افزایش ناخواسته فشار گازهای قابل اشتعال، جهت جلوگیری از انفجار با عملکرد شیرهای اطمینان این گازها رها شده و در صورت عدم وجود سیستم های بازیابی به ناچار قبل از ورود به اتمسفر برای سوزانده شدن وارد سامانه برج فلر می شود.

به گفته حبیبی کیا، همچنین در زمان استخراج نفت حجم زیادی از گازهای قابل اشتعال هیدورکربنی از چاه های نفت خارج می شود که در صورت نبود تجهیزات جمع آوری و انتقال توسط لوله های انتقال گاز به ناچار این گازهای خروجی به عنوان گازهای زائد یا غیر قابل استفاده سوزانده و به اصطلاح فلر می شود. البته استفاده از اصطلاح گازهای زائد در اغلب موارد درست نیست چرا که این گازها را مخصوصا در چاه های نفت و گاز و پالایشگاه ها می توان جمع آوری کرده و به اشکال مختلف مورد استفاده قرار داد.


حبیبی کیا درباره مشکلاتی که سوزاندن این گازها ایجاد می کند گفت: سوزاندن گازهای همراه در برج های فلر مشکلات زیادی را ایجاد می کند. قبل از هر چیز سوزاندن گازهای فلر موجب هدر رفتن سرمایه های ملی می شود چرا که علاوه بر اینکه این گازهای ارزش سوختی بالایی دارند، می توان از آنها به عنوان خوراک اولیه کارخانه های پتروشیمی و میعانات گازی استفاده کرد. از سوی دیگر سوزاندن این گازها با ایجاد حجم زیادی از گازهای گلخانه ای موجب افزایش دمای زمین و تغییرات اقلیمی زیانباری همچون بیابان زدایی، ایجاد ریزگرد و آب شدن یخ های قطبی می شود.

معاون نفت و گاز ستاد توسعه حوزه انرژی معاونت علمی همچنین بیان کرد: همچنین ترکیبات اکسیدی گوگرد و نیتروژن نیز در فرآیند سوزاندن گازهای فلر وارد اتمسفر می شود که هنگام بارندگی با ایجاد باران های اسیدی موجب بهم خوردن تعادل اکوسیستم کره زمین می شود. علاوه بر این به علت بازدهی اندک و احتراق ناقص در برج های فلر مقادیر زیادی مونواکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته و ترکیبات آلی بسیار خطرناکی همچون بنزن و تولوئن وارد اتمسفر می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده سوزاندن این گازها بیش از 250 نوع ترکیب سمی را وارد هوا می کند که مشکلات جدی را برای سلامت افراد همچون سرطان ایجاد می کند. این ترکیبات سمی در نهایت وارد آب و خاک شده و ضمن بر هم زدن تعادل بیولوژیک خاک با کاهش حاصلخیزی اثرات منفی در محصولات تولیدی می گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978075

وب گردی

وب گردی