زاهدی: حوزه آموزش عالی به جراحی جدی نیاز دارد

سلسله نشست های تحلیل و ارائه تجارب حکمرانی و سیاست گذاری آموزش عالی در پژوهشکده حکمت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این نشست گفت: ما در کمیسیون آموزش تحقیقات بحث‌های خوبی در راستای اجرایی شدن آموزش عالی داشتیم، عنوان کرده ایم که آموزش مهارتی باید از 20 به 30 درصد برسد.

وی ادامه داد: در موضوع پذیرش دانشجوی خارجی جدول معینی تعیین شده که تا چه اندازه ای دانشجوی کاردانی، کارشناسی و دانشجوی خارجی داشته باشیم، تمامی این موارد در آمایش سرزمین مطرح می شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: تلاش کرده ایم آیتم های مختلفی در برنامه ششم توسعه مد نظر بگیریم.
ما باید از دولت، وزارت علوم، بهداشت و غیره مطالبه داشته باشیم که چه اقداماتی بر اجرای برنامه ششم توسعه داشته اند مجلس تلاش کرده در این راستا همیشه همراه باشد.

وی اضافه کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه را به عنوان سند بنیادین آموزش عالی نام بردم؛ زیرا نقش سند تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری را دارد، این سند مغفول مانده است، این سند دارای 4 محور فرهنگی آموزشی پژوهش و تشکیلات است. در هر این 4 محور آموزش عالی کشور دچار مشکل بوده و اراده‌ای جدی و عزمی راسخ برای عملیاتی شدن برخی موارد نبوده است.

زاهدی بیان کرد: دانشگاه های ما در حوزه فرهنگی در راستای سیاست زدگی فعالیت می کند، سیاست زدگی آفتی جدی است که دانشگاهای ما را فرا گرفته است. باید به معنای واقعی دانشگاه را سیاسی کنیم، دانشگاه سیاسی دانشگاهی است که به خوبی سیاست، وضعیت منطقه، چالش های سیاسی بین المللی در کشور را درک و سعی می کند در راستای چنین مواردی مطالبه گر شود.
وی اظهار داشت: در دانشگاه ها فرهنگ مبارزه با جنگ اقتصادی جامعه وجود ندارد. پراکندگی دانشگاه ها در کشور، تنوع آن ها و روند توسعه ای بدون در نظر گرفتن نیازهای کشور یکی از مشکلات است، در بحث آمایش سرزمین مطرح می شود که بدانیم چه تعداد نیرویی نیازمندیم، وزارت علوم وزارت کاریابی نیست؛ اما باید وزارت کارآفرینی باشد. در این راستا باید نگاه ها تغییر پیدا کند که از جمله آن می توان به بحث های مهارتی اشاره کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه آموزش عالی باید جراحی جدی کرد، خیلی از رشته ها باید حذف و برخی دیگر باید تعدیل شوند، باید به رشته های میان رشته ای توجه بیشتری داشته باشیم متاسفانه وزارت علوم به این موضوع توجه کافی نداشته است. قوانین کشور باید به نفع رشته های میان رشته ای تغییر پیدا کند.
در بحث پژوهش و فناوری عقب هستیم اگر چه مسیری که از ابتدای انقلاب تاکنون طی کرده ایم بی نظیر است اما تا به درجات مطلوب برسیم، زمان می برد.

کد خبر: 978086

وب گردی

وب گردی