امیدوارم در بودجه ۹۸ حقوق استاد دانشگاه نجومی تلقی نشود

رئیس سازمان امور دانشجویان از پیگیری بهبود وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان خبر داد و افزود: سلامت، مشاوره و آسیب‌های اجتماعی را هم پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجتبی صدیقی در آیین معارفه سرپرست دانشگاه صنعتی شیراز با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات نسل قدیمی‌تر دانشگاهی، اظهار کرد: نام جلیل مقدسی با این دانشگاه عجین شده است و طبیعتاً هر زمان آیندگان به این دانشگاه نگاه کنند و افتخاراتش را ببینند، حتماً نام مقدسی را در کنار افتخارات این دانشگاه می‌بینند و در دولت هم برنامه‌ریزی‌هایی برای بهره‌گیری از دانش و تجربه این افراد و انتقال دانش آن‌ها به نسل‌های جوان‌تر پیش‌بینی و عملیاتی شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به شرایط آموزش عالی دانشگاه‌های کشور افزود: ما به‌هرحال هرم جمعیتی دانشگاهی‌مان تغییر کرده، صندلی‌های خالی در آموزش عالی داریم و به‌طورکلی کمیت کاهش پیداکرده و این فرصتی کم‌نظیر برای ارتقای کیفیت است.

صدیقی گفت: ما فارغ‌التحصیل‌هایی می‌خواهیم که به درد جامعه بخورند، از طرفی دانشگاه‌های ما هم باید به سمتی بروند که علاوه بر اثرگذاری در مجامع علمی، درد کشور را بشناسند و به درمان آن کمک کنند.

وی افزود: توسعه کمی صورت گرفته در آموزش عالی کشور در برخی موارد بی‌هدف بوده، البته در بسیاری از موارد هم افتخارآمیز و سودمند بوده است، ولی الآن دیگر نمی‌توان دانشگاه‌های متعدد را به نحوه گذشته مدیریت کرد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: آمایش آموزش عالی طرح اصلی وزارتخانه در دوره کنونی وزارت علوم است و بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود، مأموریت گرایی و توسعه هدفمند ضرورت جدی برای دانشگاه‌هایمان است و دیگر وقت آن شده که همه دستگاه‌ها و تجهیزات دانشگاهی کشور هدفمند و باهم افزایی به‌صورت هماهنگ پیش روند.

صدیقی با اشاره به اینکه آمایش آموزش عالی مشکلی برای هیچ کارمند، استاد و دانشجویی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: می‌خواهیم از امکانات بهتر استفاده کنیم، دانشگاه‌های پراکنده بدون هماهنگی و انسجام، امروز دیگر پذیرفتنی نیست و هدف از این طرح، استفاده بهتر و منسجم‌تر از داشته‌هایمان است.

رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: در توسعه رشته‌ها باید دقت کرده و در ظرفیت‌ها باید مراقبت کنیم، کما اینکه در تحصیلات تکمیلی کنترل‌هایمان را شروع کردیم، درست نیست دانشجوی دکتری ما فارغ‌التحصیل شود و بیکار بماند، طبیعتاً باید ظرفیت‌هایمان را با نیازهای جامعه هماهنگ کنیم، اگر جامعه به این تعداد فوق‌لیسانس و دکتری نیاز ندارد ضرورتی ندارد ما به بحران روانی جامعه دامن بزنیم و کشور را با مشکل مواجه کنیم.

وی با تأکید بر لزوم هماهنگی میان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای موفقیت این طرح گفت: مدنظر ما کنترل کمیت است و باید به سمت‌وسوی کارآتر شدن دانشجویان است و دانشجویانی تربیت کنیم که در کنار فراگیری معلومات تئوری، کار عملی نیز بلد باشند، به‌گونه‌ای که به‌ محض فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند.

صدیقی تصریح کرد: دانشگاه و آموزش عالی که بی‌توجه به نیازهای کشور باشد موفق نیست، به‌خصوص در شرایط و مشکلات کنونی کشور، نیاز به دانشگاه‌ها و دانشجویانی داریم که بتوانند به حل مسائل و پیشبرد امورات کمک کنند.

وی با اشاره به موضوع برجام گفت: امروز کشور با مشکلات خاصی مواجه است، فردی یا کشوری قلدرمآبانه یک قرارداد بین‌المللی را نقض کرده و دنبال همراه کردن جامعه جهانی با خود است، اینجاست که عِرق ملی و حمیت ملی ایجاب می‌کند با همراهی و همدلی به سمت بهبود و اصلاح گام برداریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌های ما باید نیازهای جامعه را بررسی کنند، و راه‌کارهایی برای بهبود و ساده‌تر کردن وضعیت ارائه دهند، از طرفی وظیفه جلب اعتماد و روشنگری برای مردم هم می‌تواند توسط دانشگاه‌ها به مقصد برسد. امروز بحث جناح‌بندی مطرح نیست، همه وظیفه‌دارند کمک کنند، دانشگاه‌ها هم در زمینه رفع نیازهای تخصصی در دوران تحریم و روشنگری و تبیین مسائل برای مردم می‌توانند نقش ایفا کنند. ما در کنار توسعه ظرفیت خوابگاه‌ها به دنبال ارتقای کیفیت بودیم و در طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، کیفیت خدمات بسیاری از دانشگاه‌ها ارتقا داشته، اما هنوز جای کار زیاد است.

معاون وزیر علوم از پیگیری بهبود وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان خبر داد و بیان کرد: سلامت، مشاوره و آسیب‌های اجتماعی را هم پیگیری می‌کنیم. دانشگاهی موفق‌تر است که مدیریتش ارتباط بهتر و تنگاتنگ‌تری با اقشار مختلف دانشگاهی داشته باشد. از کیان دانشگاه و استقلال دانشگاه باید دفاع کنید، هماهنگی با دانشگاه بزرگ شیراز هم باید مدنظر باشد، از طرفی باید به فکر بهبود شرایط استادان، کارکنان و دانشجویان هم بود.

وی با اشاره به بودجه سال ۹۸ عنوان کرد: امیدوارم در بودجه ۹۸ حقوق استاد دانشگاه نجومی تلقی نشود، از دست دادن استادان گران‌مایه به خاطر مشکلات مالی جبرانش خیلی سخت است، امیدوارم در بودجه سال آینده توجه جدی به کارکنان دولت و استادان دانشگاهی شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان به سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شیراز توصیه کرد: مدیریت بر دل‌ها توفیق شما را رقم می‌زند، مسئولیت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی آنچه می‌ماند خدمت صادقانه در ولای این پرچم گران‌بهاست.

در پایان این آیین با اهدای لوحی از خدمات جلیل مقدسی رئیس سابق دانشگاه صنعتی شیراز تقدیر شد و محمدمهدی علویان که با حکم وزیر علوم به سرپرستی دانشگاه صنعتی شیراز منصوب‌ شده بود با دریافت حکم خود، رسماً مدیریت دانشگاه صنعتی شیراز را به عهده گرفت.

کد خبر: 978134

وب گردی

وب گردی