«علفهای هرز برنج در آسیا» کتاب شد

کتاب «علفهای هرز برنج در آسیا» راهنمای عملی جهت استفاده در مزرعه؛ تالیف بی.پی کاتون و ام مورتیمر، جی.ایی. هیل با ترجمه همت الله پیردشتی، حسین کاظمی و یوسف نیک نژاد توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد آیت الله آملی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اعلام سال 2004 به عنوان سال بین المللی برنج از سوی سازمان ملل متحد، تمام نگاه ها به سوی این محصول ارزشمند برگشت و نقش آن در زندگی بشر و تأمین امنیت غذایی جوامع در حال توسعه بارزتر شد و موجب شد که کشورهای مختلف برای افزایش تولید برنج خود برنامه‌ریزی کنند. یکی از موانع در راه تولید موفقیت آمیز برنج، وجود علف های هرز است که کنترل آنها یکی از ارکان تولید در سرتاسر جهان است چرا که در تولید محصولات زراعی یک خطر جدی محسوب می شوند. کشاورزان قاره آسیا نیز با داشتن بیشترین تولید برنج در جهان دارای مشکلات فراوانی از حضور علف های هرز در مزارع شالی خود هستند.

در کشور ما نیز، طبق یک نظر سنجی حدود 40% و 45% به ترتیب برنج کاران استان گیلان و مازندران مهم ترین مشکل خود را مسئله علف هرز بیان کرده اند. شناسایی، همراه ذکر بعضی از صفات و وی‍ژگی های بارز این گیاهان در کتاب

کتاب «علفهای هرز برنج در آسیا» با عنوان اصلی Weeds of Rice in Asia که توسط موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) تدوین شده است و می‌تواند در مبارزه با علف های برنج در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد. با این حال برای خودکفایی کشور در این محصول، مبارزه با علف های هرز به عنوان یکی از عوامل کاهش دهنده تولید حایز اهمیت است.

در این کتاب بعد از ذکر نام علمی، معمولی و تیره علف هرز مورد نظر، صفات مرتبط به آن گیاه از جمله نوع استقرار، عادت رشد و نیازهای رطوبتی و نوری و همچنین برخی صفات مرفولوژیکی، کنترل زراعی و نکات مهم هر علف هرز ذکر شده است. مؤلفین در معرفی هیچ یک از علف های هرز برنج در این کتاب، در قسمت کشورهای گزارش شده، اسم ایران را نیاورده اند، در حالی که تعدادی از این علف های هرز در کشور ما وجود دارد که این کار در ترجمه انجام گرفت.

در این کتاب راهنما، اطلاعات عملی دربارۀ بعضی از علف های هرز معمولی و مهم برنج در آسیا را جمع آوری شده و اطلاعات مفیدی درباره گیاه شناسی، اکولوژی و کنترل زراعیِ این گونه ها را در یک متن کوتاه در بر می گیرد که به راحتی در مزرعه می توان مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه دارای تصاویری برای کمک در شناسایی صحیح و سریع گونه هاست.

هدف تدوین کتاب «علف‌های هرز برنج در آسیا» کمک به کشاورزان، مروّجان، محققان و دیگر افراد دست اندرکار در مزرعه است، کسانی که با مشکلات مختلف کنترل علف هرز در ارتباط هستند. به طوری که راهکارهایی برای بهبود مدیریت تکمیلی علف هرز در نظام های مختلف کاشت برنج در اختیار داشته باشند. امید است این کتاب مخصوصاً به کشاورزان کمک کند تا بتوانند به صورت بهتری روابط میان عملیات زراعی، روش(های) استقرار برنج و عملیات مدیریت آب اوایلِ فصل را درک کنند. این کتاب تعداد زیادی از گونه های ویژه ای را در بر دارد که مزرعۀ آنها را آلوده می سازد.

کتاب «علفهای هرز برنج در آسیا» راهنمای عملی جهت استفاده در مزرعه تالیف بی.پی کاتون و ام مورتیمر، جی.ایی. هیل با ترجمه همت الله پیردشتی، حسین کاظمی، یوسف نیک نژاد در 112 صفحه و شمارگان هزار نسخه توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد آیت الله آملی راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978278

وب گردی

وب گردی