افشاری: هدف نهایی طرح پایش، اشتغال فارغ التحصیلان است/ تغییر رویکرد عرضه محوری به سمت تقاضا محوری

مدیرکل کارآفرینی و تجاری سازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از طریق طرح پایش می توانیم از عرضه محوری به سمت تقاضامحوری حرکت کنیم و همچنین موضوعات و گرایش پایان نامه ها را بر اساس تقاضاها و چالش های موجود تعریف و تبیین کنیم که این موضوع در نهایت زمینه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور را فراهم خواهد آورد.

حامد افشاری مدیرکل کارآفرینی و تجاری سازی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: طرح پایش را می‌توان برنامه‌ای جامع در راستای هدفمند کردن تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانست.
با توجه بر این که اکثر پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در کشور، بر اساس نیازهای کشور و چالش های موجود نیست، استادان هم نتواسته‌اند در این زمینه ایده‌های مناسبی را ارائه کنند.
وی افزود: در این راستا، استادان در مقاطع و دانشگاه های مختلف کشور باید موضوع و حوزه های پایان نامه های خود را در زمینه‌ای تخصصی انتخاب کنند تا بتوانند با تمرکز بر یک موضوع خاص، چالش های موجود در آن حوزه را به کمک ایده ها و طرح های پژوهشی دانشجویان برطرف کنند؛ زیرا در حال حاضر اکثر استادان، پایان نامه های خود را در موضوعات و حوزه های متعدد انتخاب می کنند، این کار نمی تواند کمک چندانی به تمرکز بر اجرایی و کاربردی شدن طرح های پژوهشی و تحقیقات دانشجویان در یک حوزه مشخص و معین کند.
وی تصریح کرد: در واقع طرح پایش در نظر دارد تا فعالیت استادان و دانشجویان را بر حوزه‌ها و موضوعات هدفمند و مشخصی متمرکز کند که به کمک آن بتوانیم نیازها و چالش هایی که در سطح محلی، منطقه ای، استانی و ملی در حوزه ها و صنایع مختلف کشور وجود دارد را رفع کنیم.
افشاری در ادامه گفت: به طور مثال، بر اساس طرح پایش، در استان آذربایجان شرقی قرار است یکی از موضوعات اصلی، بحث تولید کفش چرم باشد. اگر چه در حال حاضر کشور ما دارای رتبه یازدهم دنیا در تولید کفش است؛ اما کماکان مشکلات متعددی در زمینه های تولید، فروش، کیفیت و طراحی داشته ایم. در این راستا مثلا می توانیم رشته مدیریت را در این استان به سمت این صنعت سوق دهیم و رشته اقتصاد این استان را روی اقتصاد این صنعت متمرکز کنیم و رشته های دیگر را نیز به همین منوال روی صنعت کفش چرم متمرکز کنیم.
وی بیان کرد: در واقع طرح پایش موجب می شود تا رساله ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه ها و موضوعات تخصصی دسته بندی شوند تا راحت‌تر بتوان از این طرح های پژوهشی در راستای حل مشکلات و چالش های کشور استفاده کرد و به این ترتیب یک مرکز یا دبیرخانه نیز برای جمع آوری و دسته بندی این طرح ها ایجاد و در نهایت به صنعت مربوط منتقل خواهد شد.
افشاری در پایان تاکید کرد: هدف اصلی این طرح، رفع نیازها و چالش های موجود در کشور در رشته ها و صنایع مختلف است. در واقع با این طرح از عرضه محوری به سمت تقاضامحوری حرکت می کنیم و موضوع و گرایش پایان نامه ها بر اساس تقاضاها و چالش های موجود تعریف و تبیین می‌شود که این موضوع در نهایت و به صورت خودکار زمینه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور را نیز فراهم می‌کند.
انتهای پیام/
کد خبر: 978281

وب گردی

وب گردی