اصول بیوتکنولوژی غذایی منتشر شد

کتاب «اصول بیوتکنولوژی غذایی» تالیف باینگ اچ.لی با ترجمه حمید سرحدی و دیگران توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری واحد بم) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دهه گذشته، پیشرفت های چشمگیری در تمام جنبه های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی بوجود آمده است. این موضوع به وضوح درانتشار مقالات پژوهشی، ثبت اختراعات، کتاب ها و کنفرانس های علمی بسیار منعکس شده است. در حال حاضر منابع و مراجع زیادی در زمینه بیوتکنولوژی غذایی وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها به عنوان منبع کلاسی برای درس بیوتکنولوژی مناسب نیست. اکثر آنها کار همکاران متعدد هستند و معیارهای آموزشی مورد نیاز برای توضیح اصطلاحات، فلوچارت و قالب های مرجع وجود ندارد و هیچ تلاشی برای ترجمه اطلاعات علمی پایه صورت نگرفته است، علاوه بر این، بیوتکنولوژی تبدیل به یک سوژه مد روز شده و به عنوان یکی از مهمترین کلماتی است که به صورت نابجا استعمال می شود.

محدوده وسیع این علم مشکلات جدی برای مدرسان و دانشجویان به وجود می آورد. از مهم ترین آنها می توان به مسائلی چون، کدام یک از ابعاد برای یادگیری مهم هستند و کدام بخش ها کمتر اهمیت دارد؟ چگونه می توان اهمیت سیستم ها و محصولات غذایی را ارزیابی کرد؟ اشاره کرد.

در نگارش این کتاب، سعی مولف بر آن بوده که این مسائل در اولویت قرار داده و بنابراین هدف ایجاد فهم بیوتکنولوژی غذایی به جای بسط آن بود.

کتاب «اصول بیوتکنولوژی غذایی» مورد استفاده دانشجویان، مدرسان، صاحبان صنعت و محققین در جنبه های خاص بیوتکنولوژی مواد غذایی است. هدف از نگارش این کتاب، ارائه نمای کلی از ویژگی های اساسی بیوتکنولوژی غذایی به خوانندگان، دانشجویان علوم و به طور کلی محققان است که در نهادهای دیگر به عنوان برنامه درسی علمی، ارائه نمی شود. بررسی موضوعات لزوما انتخابی است، اما محتوای کتاب به دنبال تعادل بین بیوتکنولوژی سنتی با جدید و علوم و مهندسی با کاربردهای صنعتی و بالقوه آنها است.

این کتاب در 6 فصل تدوین شده است. فصل اول درباره اصول و جنبه های نوین، شامل زیست شناسی سیستم – سنتز، مهندسی متابولیک، فرآیند مهندسی زیستی و... است. در فصل دوم مفاهیم و ابزار های تکنولوژی DNA نوترکیب، نمونه هایی از کلون کردن ژن و تولید پروتئین های نوترکیب آورده شده است. در فصل پنجم در ادامه سایر فرآیندها و محصولات مبتنی بر میکروارگانیسم ها، بخش جدیدی در مورد باکتریوسین ها و غذاهای فراسودمند و مواد افزودنی بیولوژیکی فعال اضافه شده است و دست آ خر در فصل ششم مواردی شامل بیوتکنولوژی گیاهی، بیوتکنولوژی حیوانی و ارزیابی ایمنی و روش های تشخیصی گنجانده شده است و همچنین در همه بخش ها پرسش و پاسخ درباره دروس هر فصل، آمده است.

کتاب «اصول بیوتکنولوژی غذایی» تالیف باینگ اچ.لی با ترجمه حمید سرحدی، سمیه سنجری، بتول رضایی‌زاده ‌برواتی در 516 صفحه و شمارگان هزار نسخه، توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (با همکاری واحد بم) راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978283

وب گردی

وب گردی