ملک زاده: باید بتوانیم کیفیت داروها را تضمین کنیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه باید بتوانیم کیفیت داروها را تضمین کنیم، گفت: برای تولید برخی از داروهای شیمیایی سه سال و برای برخی دیگر حداقل پنج سال زمان احتیاج است و برای آنکه فازهای مختلف تولید دارو به درستی انجام شود باید مدت زمان زیادی منتظر ماند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره سلول‌های بنیادی و کنگره پزشکی بازساختی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر تعداد مقالات و تولید علم به خوبی کار کرده‌ایم؛ اما هنوز راه زیادی برای پیشرفت باقی مانده است و مطمئناً طی سال های آینده خبرهای خوبی را از این حوزه می‌شنویم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بخش خصوصی اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: باید نشان دهیم که به کمک بخش خصوصی می‌توان درآمدزایی خوبی داشت و حضور در همایش‌ها و سن‌بازارهای مختلف می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

همچنین در ادامه این مراسم رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به تولید دارو گفت: قسمت اصلی هر دارو فاز سوم و چهارم یعنی تولید آن است و همه جای دنیا تولید دارو سخت است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم کیفیت داروها را تضمین کنیم، اظهار کرد: برای تولید برخی از داروهای شیمیایی سه سال و برای برخی دیگر حداقل پنج سال زمان احتیاج است و برای آنکه فازهای مختلف تولید دارو به درستی انجام شود باید مدت زمان زیادی منتظر ماند.

با اشاره به ضرورت توجه به فناوری ویرایش ژنوم، افزود: این فناوری در سال‌های اخیر تحولات عظیمی در حوزه پزشکی ایجاد کرده است. از این رو ما نیز باید به دنبال تاسیس مراکز جامع ژن درمانی در کشور باشیم.

وی با بیان این که بیشتر بیماری‌ها رابطه معناداری با مشکلات ژنتیکی قبل از تولد و همچنین تماس هایی که در طول زندگی برای بشر صورت می‌گیرد، دارد خاطر نشان کرد: روش ژن درمانی قادر است ژن های معیوب را اصلاح کند و از این طریق فردی که مبتلا به بیماری‌های غیر قابل علاج است، می‌تواند با روش‌های ویرایش ژنی سلامتی خود را باز یابد.

ملک زاده سابقه استفاده از ژن درمانی در دنیا را بیش از ۵۰ سال دانست و یادآور شد: امروز این علم فرصتی را ایجاد کرده است که بتوان یک ژن جدید را اضافه یا یک ژن معیوب یا نامطلوب را حذف کرد.

وی در ادامه‌ با بیان این که این روش می‌تواند هم از طریق انتقال ژن به سلول در آزمایشگاه یا مستقیم به بدن اعمال شود، خاطر نشان کرد: بسیاری از درمان‌ها نتایج منفی را در پی داشته است و مورد اعتراض قرار گرفته است، ولی با اجرای صحیح ویرایش ژنوم می‌توان راهکارهای موثری را ارائه داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که در حال‌ حاضر کارآزمایی‌های بالینی در دنیا برای ژن درمانی در دست اقدام است، اضافه کرد: اکثر بیماری‌ها با مکانیزم ژن درمانی درمان شده است، به گونه‌ای که تحولات عظیمی در درمان بیماری‌های همچون سرطان، بیماری‌های ژنتیکی و حتی ایدز می‌توان اشاره کرد.

به گفته وی امروزه ۵۰ درصد از سرطان‌ها با روش‌های رایج قابل درمان است و با استفاده از ژن درمانی می‌توان این درصد را افزود.

ملک زاده با بیان این که از سال‌های قبل محصولات ژن درمانی وارد بازار شده است، گفت‌: هموفیلی از جمله بیماری‌هایی است که از این روش قابل درمان است و ما می‌توانیم به جای این که تا آخر عمر فاکتور به بیمار داده شود، تحت درمان قرار گیرد.

وی با اشاره به شیوع تالاسمی در کشور با بیان این که این بیماری با ژن درمانی قابل درمان است، اضافه کرد: در میان کشورهای منطقه کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی در این حوزه تحقیقات وسیعی انجام داده است ولی ما پیشرفت چندانی نداشتیم و فاصله زیادی با این کشورها داریم.

همچنین در حاشیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیسجمهوری و دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی از ۱۰ طرح فناورانه سلول‌های بنیادی رونمایی شد.

این فناوری‌ها به این شرح است:

۱. میکروسکوپ لیزری

۲. میکروسکوپ کانفوکال

۳. دستگاه چاپگر سه‌بعدی

۴. دستگاه INGENES

۵. دستگاه سل‌تراپی برای جوانسازی پوست و درمان‌های لک و پیس، سوختیگی‌ها و انواع زخم‌ها

۶. دستگاه سونی کاتور مربوط به آماده‌سازی نمونه

برای آماده‌سازی کتابخانه لازم است ابتدا DNA شکسته‌شده و سپس سایت‌های مدنظر انتخاب می‌شوند. پس از این مرحله لازم است که به DNAها برچسب‌های مورد نظر دستگاه چسبانده شود تا آماده توالی‌یابی شوند. در هر مرحله باید کیفیت کار مورد ارزیابی قرار گیرد که دستگاهی برای این منظور وجود دارد که در برنامه ساخت قرار خواهد گرفت.

یک بخش دیگری نیز برای انتخاب بخش‌های مدنظر از DNA ها وجود دارد که باید ابتدا تراپ‌های مدنظر برای انتخاب آن بخش‌های خاص طراحی شده و سپس تولید و تکثیر شوند تا بتوانند درک فرایند مشخص بخش‌هایی از DNAجدا کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.

به این منظور دستگاه سونی کاتور تولید شده می‌تواند فاز اول پروسهNGS را تسهیل کند.

۷. پرده آمنیوتیک

پرده آمنیوتیک جزو ضروری‌ترین کیسه مایه آمنیوتیک جنین است که در دوره بارداری در تماس مستقیم با جنین در حال رشد است و از او در مقابل انواع عوامل بیماری‌زا و عفونت محافظت می‌کند و بعد از اتمام فرآیند زایمان به عنوان یکی از زباله‌های بیمارستانی دفع می‌شود. پژوهش‌هایی که از سال ۱۹۱۰ میلادی به بعد انجام شده است، نشان می‌دهد که این پرده خواص فوق‌العاده‌ در تسریع و بهبود و ترمیم زخم دارد. بر این اساس محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سلامتی جامعه و توسعه تولید داروهای دانش‌بنیان ایرانی اقدام به پژوهش و توسعه محصول پرده آمنیوتیک سالم و بهداشتی کرده است.

۸. مزستروسل

محصول مزستروسل یک فرآورده سلولی است و از فرآوری کشت سلول‌های زنده استرومایی مزانشیم کشت شده بافت مغز استخوان خود بیمار در شرایط استریل است. تولید این محصول ابتدا از استخوان بیمار تهیه شده و سلول‌های استرومایی مزانشیم بعد از جداسازی از نمونه در محیط اقتصادی استاندارد کشت داده می‌شود. از این محصول برای درمان آرتروز زانو، لگن و مچ پا می‌توان استفاده کرد.

۹. کیت استخراج اگزوزوم

اگزوزوم‌ها نانو وزیکول‌های خارج شده از سلول‌ها هستند که حامل مولکول‌های آن سلول از جمله فاکتورهای رشد و انواع میکرو RNA و سایر مولکول‌ها هستند.

اگزوزوم در کارهای پژوهشی کاربردهای وسیعی دارد و تولید این محصول امکان جداسازی اگزوزوم برای محققان را فراهم می‌کند.

۱۰. فاکتور رشد

انتهای پیام/

کد خبر: 978292

وب گردی

وب گردی