راهی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی در گیاهان

محققان کشور با تولید کیت نانوبیوسنسور مبتنی بر ذرات کوانتوم دات برای شناسایی بیماری‌های ویروسی در گیاهان اقدام کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بیماری های ویروسی از جمله مهمترین عوامل در کاهش تولید محصولات کشاورزی است. عدم دسترسی به روش های کنترلی موفق بر علیه این بیماری ها سبب شده تا جلوگیری از بروز و گسترش بیماری از جمله مهمترین اقدامات در کنترل این بیماری ها محسوب شود. روش های مختلفی برای ردیابی ویروس های گیاهی وجود دارد که شامل روش های بیولوژیکی، سرولوژیکی، و مولکولی می شود. اخیرا از روش کوانتوم دات در تشخیص ویروس های انسانی استفاده شده است. استفاده از کوانتوم دات ها در آزمایشات مختلف ثابت می کند که این ذرات شناساگرهای بیولوژیکی حساس، پایدار، غیر سمی فلورسنت است و در مقایسه با شناساگرهای کروموژنیک از حساسیت و دقت بالاتری برخوردار است. در این بررسی، بکارگیری نانو ذرات نقاط کوانتومی در تشخیص ویروس های گیاهی صورت میپذیرد.
در این راستا «تولید کیت های نانوبیوسنسور کوانتوم دات برای تشخیص بیماری های ویروسی در گیاهان» عنوان پژوهشی است که توسط محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

تولید آنتی بادی های اختصاصی بر علیه بیماری های ویروسی، تولید کیت نانوبیوسنسور مبتنی بر ذرات کوانتوم دات جهت شناسایی بیماری های ویروسی در گیاهان، کمی سازی شناسایی ویروس ها در گیاهان و افزایش حساسیت در روش های تشخیصی جهت رد یابی دقیق ویروس در مراحل اولیه آلودگی از اهدافی است که در این طرح دنبال می شود.

همچنین در این تحقیق کیت های نانوبیوسنسور جهت شناسایی ویروس شارکا (آبله) آلو (Plum pox virus) و ویروس تریستزای مرکبات (Citrus tristeza virus) تولید شد. برای این منظور تولید آنتی بادی های تخصصی بر علیه این ویروس ها با استفاده از پارتیکل های خالص شده ویروسی یا پروتئین پوششی نوترکیب ویروس صورت گرفت. در این تحقیق روش تشخیصی سریع و موثری برای بیماری های ویروسی فوق ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978300

وب گردی

وب گردی