نابودی تومورهای سرطانی کمتر از یک ثانیه

محققان آزمایشگاه ملی شتاب ‌دهنده اسلک (SLAC) و دانشگاه استنفورد دو پروژه کاهش عوارض جانبی پرتو درمانی از طریق کاهش طول زمان آن در جلسات معمول را با یک هدف مشترک پشتیبانی می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه ملی شتاب ‌دهنده اسلک (SLAC) تامین مالی دو پروژه که به درمان سرطان کمک می کند و برای بافت های سالم کمتر مخرب است، به عهده گرفته است.

پروتون تراپی، یونیزان و پرتو پر، انرژی است که از مکانیزم مشابهی مثل پرتو استاندارد اشعه X (فوتون) برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می کند. وقتی اشعه‌ پرتو خارجی مورد استفاده قرار گیرد، پروتون تراپی می تواند یک گزینه مناسب و موثر برای درمان بسیاری از تومورهای جامد باشد.

پروتون تراپی یک روش بسیار قدرتمند برای درمان سرطان و یک جایگزین بسیار موثر برای پرتو درمانی استاندارد با اشعه ایکس است. با پروتون تراپی، بافت سالم کمتر در معرض اشعه (تابش) قرار می گیرد، که انتظار به نتیجه‌گیری در کوتاه مدت و عوارض جانبی طولانی مدت است.

هدف دانشمندان از انجام این پروژه علمی، کاهش مدت زمان یک جلسه پرتو درمانی، از چند دقیقه به زیر یک ثانیه است. برای انجام این کار، دانشمندان در حال تحقیق روی دو روش که به درمان تومور کمک می کنند از جمله اشعه ایکس و پروتون ها، هستند.

در درمان با اشعه ی X بیشتر بافت سالم در معرض اشعه قرار می‌گیرد. در درمان‌هایی که از پرتوهای پروتون استفاده می‌شود، بافت سالم کمتر در معرض اشعه قرار می‌گیرد. حمله به بافت های سرطانی با اشعه ایکس یا پروتون ها در زمان بسیار کم به این معناست که بافت های سرطانی می توانند نابود شوند و بافت های سالم و اندام ها زمان کافی برای پاسخگویی ندارند.

با این روش، بافت های سالم در امان می مانند و احتمال بیشتری وجود دارد که توسط پروتون یا اشعه ایکس باقی بماند. این پرتوها با استفاده از شتاب دهنده‌ها تولید می شوند. در حال حاضر، هیچ ساختار شتاب دهنده ای وجود ندارد که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا فلش کافی از اشعه ایکس یا پروتون ها تولید کند؛ اما نتایج مطالعات اخیر دانشمندان را برای ساخت چنین ساختاری بسیار امیدوار کرده است.

در این پروژه که فیسر (PHASER) نام دارد، تکنیک رادیوتراپی است که با به کارگیری الکترون ها می تواند همان دوز را به عنوان یک جلسه تمام رادیوتراپی ارائه دهد؛ اما در زمان بسیار کمتر، زیر یک ثانیه.

بیشتر دستگاه های پزشکی ساختار شتاب دهنده ای دارند که شامل افزایش سرعت الکترون ها از طریق لوله های دراز حاوی زمینه های رادیو فرکانس می شود. الکترون ها انرژی را دریافت و آن را به اشعه های X تبدیل می کند. در چند سال اخیر، تیم PHASER شکل های جدیدی از نمونه های اولیه شتاب دهنده را آزمایش کرده و گسترش دادند. آن ها امیدوارند در آینده، اولین دستگاه برای آزمایش های بالینی را آماده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978319

وب گردی

وب گردی