مرگ 35 میلیون نفر در دنیا بر اثر عفونت ایدز

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مهمترین نکته ای که در پوشش همگانی سلامت (PHC) یاد گرفته ایم این است که آموزش و اطلاع رسانی عاملی برای پیشگیری از بیماری ها به ویژه بیماری های عفونی و ایدز است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رییسی در همایش روز جهانی ایدز که در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از ابتدای تشخیص عفونت ایدز تا کنون 35 میلیون نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و در حال حاضر حدود 37 میلیون نفر در جهان نیز به این عفونت، مبتلا هستند.

وی با اشاره به ابتلای یک میلیون و 800 هزار نفر از مردم جهان در سال 2017 به عفونت ایدز تصریح کرد: تخمین زده می شود که در سال 2017 حدود 940 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: 47 درصد از مبتلایان به عفونت ایدز از میان آسیب پذیرترین گروه ها یعنی زنان تن فروش، معتادان تزریقی، مردانی که با همجنس خود تماس جنسی داشته اند و زندانیان بوده است، بنابراین برای پیشگیری از عفونت ایدز باید به این گروه ها توجه ویژه ای داشته باشیم.

تخمین زده می شود که در سال 2017 حدود 940 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند



دکتر رییسی با بیان اینکه در حال حاضر 75 درصد از مبتلایان به ایدز از بیماری خود آگاه هستند، افزود: در حال حاضر در جهان 21 میلیون و 700 هزار نفر از مبتلایان به عفونت ایدز، تحت درمان قرار دارند. البته 52 درصد از بالغین، 80 درصد از مادران باردار و 42 درصد از کودکان مبتلا به این عفونت، تحت درمان قرار گرفته اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: میزان ابتلا به ایدز و مرگ ناشی از این بیماری در سطح دنیا از سال 2000 تا 2017 حدود 36 درصد کاهش یافته اما این موفقیت در تمام مناطق جهان نبوده بلکه ابتلا به ایدز در مناطقی مانند خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپای شرقی و آسیای میانه نه تنها کاهش نداشته بلکه با سرعت زیاد در حال گسترش است.

دکتر رییسی خاطرنشان کرد: نقش اطلاع رسانی و برداشتن انگ از بیماری ایدز در کاهش ابتلا به عفونت ایدز در برخی از مناطق موفق جهان، ویژه بوده و در کشور نیز باید با کمک رسانه ها انگ این بیماری، برداشته شود.

در حال حاضر در جهان 21 میلیون و 700 هزار نفر از مبتلایان به عفونت ایدز، تحت درمان قرار دارند



وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تخمین زده می شود که حدود 60 هزار در کشور مبتلا به عفونت ایدز هستند، اما در حال حاضر کمتر از نیمی از آنها شناسایی شده اند و حدود 15 هزار نفر از آنها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از ابتلا به ایدز را توسعه و افزایش مراکز انجام دهنده تست تشخیص سریع ایدز از 2000 مرکز در ابتدای سال 96 به 8271 مرکز در ابتدای سال 97 عنوان کرد و افزود: افزایش دسترسی مردم به انجام تست های تشخیص ایدز به صورت جدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

دکتر رییسی با اشاره به تقویت همکاری های وزارت بهداشت با ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر گفت: ظرف 6 ماه تا یک سال آینده اتفاقات بسیار خوبی در کشور رخ خواهد داد و تصور اینکه برای پیشگیری از ایدز باید به سراغ معتادان تزریقی برویم، خوب است، اما با توجه به مصوبه ارزشمند ستاد کشوری مبارزه با مواد مخدر، افرادی که رفتارهای پر خطر دارند، با انجام مشاوره و رعایت حرمانگی در بیش از 7 هزار مراکز درمان سوء مصرف مواد (MMT) تحت پوشش کنترل ایدز قرار می گیرند. البته افرادی که مواد مخدر صنعتی و شیشه مصرف می کنند، بیشتر دچار رفتارهای پرخطر می شوند که باید آنها نیز تحت پوشش قرار گیرند.

وی با بیان اینکه از روند بیماریابی ایدز در کشور رضایت بالایی نداریم، گفت: امسال، گروه های هدف ما برای شناسایی و ثبت ایدز در کشور شامل گروه های مراجعه کننده به مراکز درمان سوء مصرف مواد، مادران باردار، زندانیان و افرادی است که داوطلبانه از داروخانه ها تست های تشخیص ایدز را دریافت می کنند. البته بنا داریم تا افرادی که موارد جدید ایدز را معرفی می کنند، پاداش بگیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: همچنین در سال جاری برای اولین بار، تحت پروتکل های مشخص شده، تشت شخصی و سریع تشخیص ایدز را در داروخانه ها عرضه می کنیم که این تست ها شامل کاتالوگ و مواردی از مشاوره است.

دکتر رییسی تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 500 هزار مادر باردار در کشور داریم و این افراد از گروه های هدف برای پیشگیری از ایدز هستند چون جلوگیری از انتقال ایدز به کودکان، کار بسیار ارزشمند و بزرگی است. در این زمینه مطالعه ای تحت عنوان "PMCTC" از سال 93 در 16 دانشگاه علوم پزشکی و از سال 96 در تمامی دانشگاه ها و مناطق حاشیه شهرها انجام شد که نتایج بسیار ارزشمندی به همراه داشت.

سالانه یک میلیون و 500 هزار مادر باردار در کشور داریم و این افراد از گروه های هدف برای پیشگیری از ایدز هستند چون جلوگیری از انتقال ایدز به کودکان، کار بسیار ارزشمند و بزرگی است



وی افزود: در قالب این برنامه، بیش از 576 هزار مادر باردار به مراکز مراقبت های بارداری مراجعه کردند که از این میان 113 مورد مثبت عفونت ایدز شناسایی شد و خوشبختانه 111 مورد از انتقال عفونت ایدز به کودکان جلوگیری شد که این بسیار ارزشمند و برای نظام سلامت، افتخارآفرین است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیون تست سریع تشخیص ایدز در کشور انجام شد که نسبت به سال 95 حدود 152 درصد افزایش داشت و درصد این تست ها در بین زنان باردار 42 درصد، در بین مصرف کنندگان مواد مخدر 6.6 درصد و در بین زندانیان 11 درصد بوده است البته ایدز، درمان قطعی ندارد، اما اگر به موقع تشخیص داده و دارو مصرف شود، فرد مبتلا می تواند به زندگی خود ادامه دهد و با اطلاعی که از بیماری خود پیدا می کند می تواند از انتقال آن به دیگران، پیشگیری کند.

دکتر رییسی از ارتقای ثبت و پیگیری پرونده بیماری ایدز به عنوان یکی از اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: بیش از 86 درصد از افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، تحت درمان قرار گرفته اند. البته روند تشخیص ایدز در کشور از 32 درصد در سال 90 به 41 درصد در شهریورماه امسال افزایش پیدا کرد که این روند چندان راضی کننده نیست و باید تقویت شود.

روند تشخیص ایدز در کشور از 32 درصد در سال 90 به 41 درصد در شهریورماه امسال افزایش پیدا کرد که این روند چندان راضی کننده نیست و باید تقویت شود



وی با بیان اینکه یک سوم از بیماران مبتلا به عفونت ایدز به دلیل بیماری سل جان خود را از دست می دهند، گفت: هر بیماری که ابتلا به عفونت ایدز باشد به صورت رایگان تحت پوشش مراقبت ها و درمان سل قرار می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: مهمترین راه پیشگیری از عفونت ایدز این است که قبل از نوزادان، باید به سراغ مادران باردار برویم تا تحت درمان قرار گیرند و انتقال بیماری به نوزادان پس از تولد، انجام نشود چون خدا به نوزاد فرصت زندگی داده و اینکه از بدو تولد مبتلا به این عفونت شود، ظلم بزرگی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978373

وب گردی

وب گردی