راه اندازی بیمارستان فرهیختگان؛ «خیلی دور، خیلی نزدیک»

بعد از گذشت 19 سال از آغاز کلنگ زنی بیمارستان فرهیختگان و طی شدن مراحل گوناگون، این بیمارستان با تجهیزات کامل آماده بهره برداری است و کلیه توافقات با وزارت بهداشت انجام شده تا بعد از دریافت مجوزهای لازم افتتاح شود؛ اما هنوز زمان دقیقی از سوی مسئولان مربوط اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیمارستان فرهیختگان یکی از دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد است که زمان افتتاح آن بارها تغییر کرد البته در جا به جایی زمان افتتاح این بیمارستان تغییرات بازار ارز برای خرید تجهیزات سهم بسزایی داشته؛ اما آنچه جای تامل دارد نامشخص بودن زمان افتتاح بیمارستان است در حالی که کلنگ تاسیس این بیمارستان در سال 78 زده شد، در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی علی رغم اهمیت ویژه این بیمارستان برای دانشگاه آزاد روند تجهیز آن به کندی انجام گرفت تا جایی که بارها وعده افتتاح بیمارستان فرهیختگان توسط مسئولان سابق دانشگاه آزاد رسانه‌ای شد؛ اما این قضیه همچنان ادامه دارد. بر همین مبنا و برای بررسی بیشتر شرایط امروز بیمارستان فرهیختگان به سراغ مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن اینگونه است:

دکتر سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره افتتاح بیمارستان فرهیختگان با توجه به شرایط بازار ارز گفت: تجهیز بیمارستان به خوبی در حال انجام است؛ اما برای افتتاح بیمارستان، وزارت بهداشت شرایطی دارد، از جمله آماده شدن بخش رادیولوژی، سیستم اطفاء حریق و سیستم فاضلاب که نیازمند دریافت مجوز از ادار‌ات و سازمان‌‌های مربوط است و افتتاح بیمارستان فرهیختگان با حضور وزیر بهداشت انجام خواهد شد.

وی افزود: علی‌‌رغم گران شدن ارز مشکل تجهیزات نداریم؛ اما این ساختمان دستور العملش برای بیش از 20 سال است؛ بنابراین اصول مربوط به ایمنی و تجهیزات مربوط به آن به تناسب شرایط روز تغییر کرده و نیازمند دریافت مجوزهای بیشتری از سازمان‌‌ها و ارگان‌های مربوط است.

دکتر اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره وضعیت کنونی بیمارستان فرهیختگان متذکر شد: مسئولیت تجهیز و کلیه امور مربوط به بیمارستان فرهیختگان به معاونت پزشکی دانشگاه آزاد منتقل شده؛ همچنین برای اینکه از فرآیند بروکراسی در دانشگاه کاسته شود یک شورای عالی راه اندازی مرتبط با بیمارستان فرهیختگان به ریاست دکتر نفر تشکیل شده که ماموریت بررسی و تجهیز کلیه امور بیمارستان به عهده این شوراست.

در ادامه دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره دلایل تاخیر در تاسیس بیمارستان فرهیختگان تاکید کرد: تاسیس یک بیمارستان نیاز به دریافت مجوزهای گوناگون دارد که درحال حاضر درصدد دریافت مجوز از انرژی اتمی هستیم و کلیه تجهیزات بیمارستان آماده است؛ اما نیاز به دریافت یکسری مجوزهای مربوط هستیم و کلیه توافقات با وزارت بهداشت انجام شده است.

وی افزود: در چند مرحله، زمانی برای افتتاح بیمارستان اعلام شد؛ اما به دلیل وقفه در دریافت برخی از مجوزها زمان افتتاح به تعویق افتاد و تاسیس تا تجهیز این بیمارستان در دوران ریاست قبلی دانشگاه آزاد بود که به طور معمول یک دوره زمانی 6 ماهه لازم دارد اما 5 سال زمان برد که پشت سر گذاشتن این مراحل طولانی در تعویق راه اندازی بیمارستان تاثیر گذار بوده اما در حال حاضر، کلیه تجهیزات مربوط به بیمارستان فرهیختگان آماده راه اندازی است که بعد از دریافت مجوزهای لازم افتتاح خواهد شد.

گفتنی است، بیمارستان فرهیختگان بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی به مساحت 46.249 مترمربع و زیربنای 46.249 مترمربع و همچنین یکی از مجهزترین بیمارستان های تهران است که در شرف بهره برداری می‌باشد. بیمارستان فرهیختگان در 2 طبقه زیرزمین و 7 طبقه در سطح بنا شده است و دارای 142 اتاق و تعداد 320 تخت مصوب است که در فاز اول 110 تخت بهره ­برداری می شود.

بخش های مورد بهره بردادی در فاز اول شامل بسـتری داخـلی ، بسـتری جراحـی، بسـتری اطفـال، بسـتری زنـان، ICU داخـلی، ICU جراحـی، NICU،CCU، POST CCU ، بسـتری نـوزادان ، اتـاق عمـل، بلـوک زایـمان، اورژانـس، درمانـگاه های تخصـصی و فوق تخصـصی (اطفال، زنان، اورتوپدی، پوست، روان شناسی، نورولوژی، قلب،روماتولوژی، چشم، اورولوژی، نفرولوژی، ریه، رماتولوژی، غدد، عفونی، ENT و ...)، آزمایشگاه، داروخانه،رادیولوژی و تصـویر برداری می باشد. بخش اداری ، نمازخانه ، آشپزخانه، سالن غذاخوری، بوفه، آموزش، کتابخانه، بانک، سالن همایش با کلیه امکانات (ظرفیت 538 نفر) خوابگاه خانم‌­ها و آقایان نیز از بخش های غیر درمانی بیمارستان است، همچنین یک پد مخصوص فرود بالگرد امدادی نیز در بیمارستان تامین شده است.

حدود 40 میلیارد تومان تجهیزات برای بیمارستان خریداری شده که بخشی از اینها خریدهای خیلی ارزان سال گذشته است که با نوسات ارز درحال حاضر این تجهیزات ارزشی معادل 80 میلیارد تومان دارد و به چرخه بهره برداری خواهد رسید.

خبرنگار: علیرضا گل بابازاده

انتهای پیام/

کد خبر: 978392

وب گردی

وب گردی