سلیمی: استادان علوم انسانی اندیشه اسلامی را از متون دینی استخراج کنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: استادان علوم انسانی، باید آشنایی کامل با مبانی اسلامی و همچنین تسلط کافی بر استخراج اندیشه اسلامی از متون دینی را داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر در طول تاریخ نگاهی سطحی به آموزش عالی کشورمان داشته باشیم، متوجه این امر خواهیم شد که مبنای بیشتر علوم انسانی در کشور ما، متاثر از آموزه های غربی بوده است. آموزه هایی که می‌توان گفت مطابقت چندانی با فرهنگ دینی و ملی ما ندارد و نوعی وادادگی فرهنگی را برای کشور رقم زده است.

این آموزه ها در رشته هایی از قبیل اقتصاد، روانشناسی و علوم سیاسی بیش از بقیه نمایان است؛ این موضوع در حالی است که فرهنگ ایرانی_ اسلامی سرشار از مطالب و مبانی است که با نگاهی دقیق به آن ها می توانیم به راحتی امر بومی سازی علوم انسانی را در کشور پیاده و این علوم را از چنگال آموزه های غربی رها کنیم.

در همین راستا، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم آموزش علوم انسانی اسلامی و بومی در داخل کشور اظهار داشت: علوم انسانی در کشور ما، کاملا متاثر از آموزه های غربی است و همچنین منشا فکری جمع کثیری از استادان این حوزه از منابع غربی است و لذا قدرت تحول در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: اولین اقدامی که در راستای بومی سازی علوم انسانی کشور باید انجام شود، این است که متولیان این حوزه اعتقاد به تحول و بومی سازی علوم انسانی داشته باشند و در غیر این صورت هیچ گونه تحولی رخ نخواهد داد.

سلیمی ادامه داد: استادان علوم انسانی، باید آشنایی کامل با مبانی اسلامی و همچنین تسلط کافی بر استخراج اندیشه اسلامی از متون دینی را داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده ای علاقه به علوم انسانی اسلامی دارند و در این راستا تحقیقات بسیاری را انجام داده اند؛ اما قدرت استخراج مطالب جدید را از اصول اولیه اسلام ندارند.

وی در پایان اذعان داشت: متاسفانه آغوش ما همواره برای دریافت آموزه های غربی باز بوده است و این آموزه ها را طول تاریخ به راحتی پذیرفته ایم؛ این وادادگی مانند یک ابر سیاه اجازه دیدن روشنایی و خورشید را به ما نمی‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978398

وب گردی

وب گردی