تعداد مؤسسات آموزش عالی و مدارس کشور کاهش می یابد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با عنایت به این که در دانشگاه های دولتی به ازای هر فارغ التحصیل از مدارس، یک کرسی وجود دارد؛ پیش بینی می شود که به مرور زمان از تعداد موسسات آموزش عالی کاسته شود.

محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رسیدگی به مطالبات و مشکلات دانشجویان اظهار داشت: طی یک سال گذشته، شاهد چندین تکانه در مسائل اقتصادی کشور بودیم به همین دلیل مدیریت برخی موضوعات مانند دانشگاه ها به طور مشخص، به امری مشکل تبدیل شده بود.

وی افزود: این که دانشجویان و یا فرهنگیان کشور با همان درآمد سال گذشته، نوسانات و تغییرات در اقتصاد کشور را تحمل کنند، مسلم است که به مشکل بر خواهیم خورد؛ لذا کشور در این راستا نیاز به تغییر و تحولات اساسی دارد و مطالبات دانشجویان کاملا به حق است. پس دولت و نهاد ذی‌ربط، باید دست به کار شوند و در رسیدگی به این مطالبات از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

بیرانوند با اشاره به سهم مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به مطالبات دانشجویی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، تا این لحظه پیگیر بسیاری از مشکلات دانشجویان بوده است؛ در واقع در این وضعیت کشور نیاز به مدیریت بحران دارد تا مشکلات به سرعت حل و فصل شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دریافت مالیات از برخی واحد های دانشگاه آزاد از سوی دولت گفت: اگر دریافت مالیات مبنای قانونی دارد، باید از همه دانشگاه ها دریافت شود؛ اما گر این موضوع مبنای قانونی ندارد از هیچ واحدی نباید مالیات دریافت شود.

وی درباره تعدد موسسات آموزش عالی در کشور تصریح کرد: نه تنها تعدد موسسات آموزش عالی در کشور زیاد است، بلکه این تعدد در مدارس نیز وجود دارد؛ اما با بررسی‌هایی که انجام دادیم پیش بینی می شود تعداد آن ها کاهش خواهد یافت.

بیرانوند اضافه کرد: در یک برهه‌ای، دانشگاه های علمی و کاربردی با هدف اشتغال آفرینی دانشجویان وارد سیستم آموزشی کشور شدند که به دلیل نبود ساز و کار مناسب، به مرور زمان از سیستم آموزش عالی کشور حذف شدند. این رویه برای موسسات آموزش عالی و برخی مدارس نیز اتفاق خواهد افتاد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اذعان داشت: با عنایت به این که در دانشگاه‌های دولتی به‌ازای هر فارغ التحصیل از مدارس یک کرسی وجود دارد، پیش بینی می شود که به مرور زمان از تعدد موسسات آموزش عالی کاسته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 978420

وب گردی

وب گردی