عمده ترین چالش کسب درآمدهای فناورانه دانشگاهی، نبود مدیریت کسب وکار است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس گفت: نظام دانشگاه‌‌ها آموزشی بوده و ما امور فناورانه مربوط به مدیریت کسب و کار را بلد نیستیم. در دانشگاه‌ها این امور بر عهده اعضای هیات علمی و استادان است که در زمینه اقتصاد و تجارت توانایی خاصی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس انجام دادیم که شرح آن در زیر آمده است:

دکتر مهدی فتح‌الله، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای غرب استان تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد شهر قدس داریم که در تولید گیاهان دارویی 20 محصول تولید کردیم و دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم که عرضه این محصولات در مرحله تجاری سازی است. همچنین درصدد راه اندازی یک مرکز رشد در استان تهران هستیم و یک مرکزی برای تولید لامپ‌‌های ال ای دی داریم که به مرحله تجاری سازی رسیده تا جایی که لامپ‌‌‌های اتاق عمل بیمارستان فرهیختگان را نیز تامین کردیم.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه واحد شهرقدس و چالش‌‌‌‌های پیش رو افزود: درآمدهای دانشگاه آزاد شهر قدس و واحدهای غرب استان تهران علاوه بر بحث درآمدهای شهریه‌‌‌ای شامل امور مربوط به غیرشهریه‌‌‌ای و ارتباط با ارگان‌‌‌ها و سازمان‌‌های مختلف می‌شود؛ اما در ایجاد این شرایط به عنوان مثال، تاسیس شرکت دانش بنیان در یک واحد دانشگاهی و تولید محصول و به دنبال آن کسب درآمد، مشکلات بسیاری را برسر راه واحدهای دانشگاهی قرار داده تا جایی که برای تایید ایده و ایجاد یک مرکز رشد و به دنبال آن ایجاد هسته و واحد فناور که منتهی به تشکیل شرکت دانش بنیان می شود و در راه دریافت مجوز برای ایجاد مراکز رشد آنقدر بروکراسی اداری وجود دارد که ممکن است آن ایده قابلیت زمانی خود را از دست بدهد و این امر علاوه بر پیچ و خم امور اداری به دلیل محدودیت اختیارات روسای واحدها نیز تشدید خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس درباره موانع کسب درآمدهای غیر‌شهریه‌‌ای در دانشگاه آزاد و مراکز آموزش عالی تاکید کرد: نظام دانشگاه‌‌ها آموزشی بوده و ما امور فناورانه و مربوط به کسب و کار را بلد نیستیم. مدیریت کسب و کارهای جدید و فناوارنه، افرادی متخصص در زمینه تجارت و اقتصاد می‌خواهد؛ اما در دانشگاه‌ها این امور به عهده اعضای هیات علمی و استادان است که در زمینه اقتصاد و تجارت توانایی خاصی ندارند بنابراین دچار مشکل می‌‌شویم.

فتح‌الله یاد آور شد: در تلاشیم تا کسب درآمدهای غیرشهریه ای را در واحدشهرقدس به سرانجام برسانیم بر همین مبنا یک دوره آموزش مهارتی را برای عموم برگزار کردیم که برای دانشگاه درآمدزایی دارد؛ همچنین یک مرکز رشد و توسعه کسب و کار ایجاد کردیم تا ظرفیت‌‌های شکل گیری شرکت‌‌های دانش پایه را در نظر بگیریم و تلاش شده دوره‌‌های استعدادیابی و آموزش حضور در بازار حرفه‌‌ای برای دانشجویان ایجاد کنیم که افراد با پرداخت شهریه در یک دوره شش ماهه شرکت می‌کنند و درآمدزایی مناسبی برای ما داشته است. همچنین در تلاشیم تا از طریق فعالیت‌‌های آزمایشگاهی در واحد شهر قدس به کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای کمک کنیم؛ اما در مجموع درآمدزایی و کل درآمدهای غیرشهریه‌‌ای در این واحد دانشگاهی حدود 5 درصد درآمد سالانه ما را تشکیل می‌دهد و درآمدهای حاصل از شهریه‌‌ها عمده‌ترین منابع درآمدی ما محسوب می‌‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حدود دو هفته است که شورای اقتصاد دانش بنیان در استان تهران شکل گرفته تا واحدها ایده‌های خود را به این شورا ارائه کرده و بعد از تایید وارد مرحله ایجاد مرکز رشد، هسته و واحد فناور و در نهایت ایجاد شرکت دانش بنیان شوند که اگر در یک فرصت زمانی مناسب منجر به ارائه مجوزهای لازم و تاسیس مراکز رشد شود قطعا درآمدزایی مناسبی برای دانشگاه خواهد داشت. در حال حاضر، با توجه به تعداد مناسب دانشجو در این واحد دانشگاهی مشکلی در پرداخت حقوق کارکنان و استادان نداریم و به لحاظ کسب درآمدهای شهریه‌ای در شرایط خوبی قرار داریم.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال 1380 در یک ساختمان استیجاری واقع در میدان شهرقدس با ایجاد 12 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و جذب 600 نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد. سپس با در اختیار گرفتن زمینی به متراژ 8 هکتار شروع به ساخت دانشکده و ساختمان های مورد نیاز خود کرد که از اولین ساختمان‌ها می‌توان به دانشکده علوم انسانی کنونی، ساختمان اداری و ساختمان دانشکده کشاورزی نام برد.

با افزایش تعداد دانشجو تعداد ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده است و هم اکنون 16 ساختمان اعم از دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی، مسجد، سوله ورزشی، سلف سرویس، بانک ملی در بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی غرب استان تهران احداث شده است. در حال حاضر این واحد دانشگاهی با حدود 22 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در حال فعالیت است. واحد های دانشگاهی ملارد و صفادشت نیز از آذر ماه 1396 با محوریت واحد شهرقدس به عنوان واحد مادر فعالیت می‌‌کنند و دکتر مهدی فتح الله ریاست مجموعه واحد‌های غرب استان تهران ( شهرقدس، صفادشت و ملارد) را برعهده دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978470

وب گردی

وب گردی