مسئولان دانشگاهی با تشکل های دانشجویی همکاری نمی‌کنند

در نشست خبری دبیران تشکل جامعه اسلامی دانشگاه ها، مسائلی مانند چالش ها، آفت ها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی جنبش های دانشجویی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در آستانه 16 آذرماه، نشست خبری دبیران تشکل دانشجویی «جامعه اسلامی» دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی، شهید بهشتی، خواجه نصیر و الزهرا در عصر امروز در خبرگزاری آنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجیدکریمی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با ارائه جزئیاتی از نحوه شکل گیری جنبش های دانشجویی قبل از انقلاب و همچنین پس انقلاب اسلامی گفت: تشکل های دانشجویی را می توان همواره به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای جامعه تلقی کرد که می توانند تاثیرات بسزایی را کشور داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر جنبش های دانشجویی زمانی مورد توجه قرار می گیرند که صرفا داد بزنند و نیازهای جامعه را از طریق بیانیه دادن و تجمع مطالبه کنند؛ در واقع تمایلی به کارهای ایجابی در تشکل های دانشجویی وجود ندارد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مشکلات جنبش‌های دانشجویی گفت: یکی از مشکلات جنبش های دانشجویی این است که رسانه در اختیارشان نیست و لذا قابلیت تاثیر‌گذاری بر جامعه را ندارند.

کریمی ادامه داد: به عنوان مثال اعضای جنبش های دانشجویی در بحث مستند سازی عملکرد بسیار ضعیفی دارند و به همین دلیل در موضوعاتی مانند برجام یا FATF صرفا به دادن بیانیه اکتفا می کنند؛ در واقع به جای درمان باید به دنبال پیشگیری باشیم.

در ادامه این نشست، محسن ارشادی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی، با اشاره به نقاط ضعف و قوت جنبش های دانشجویی اظهار داشت: جنبش دانشجویی از زمان آغاز شکل گیری آن، پستی و بلندی های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در روزهای آغازین انقلاب اسلامی، جنبش های دانشجویی به دلیل فضای پرخروشی که در آن زمان وجود داشت باعث ایجاد تکاپو و خروش در اغلب دانشجویان شده بود؛ پس آن دوره این جنبش ها از بدنه جامعه جدا نشدند که حضور آن ها در اتفاقات 8 سال دفاع مقدس مهرتاییدی بر این موضوع است.

ارشادی ادامه داد: در دوران دولت سازندگی فعالیت جنبش های دانشجویی متوقف نشد و با شکل گیری تشکل هایی مانند جامعه اسلامی، فعالیتشان بیشتر شد؛ در واقع دوران دولت هاشمی را نمی توان دوران افول جنبش های دانشجویی نامید.

فعالیت های دانشجویی تبدیل به فعالیت های کیک و ساندیسی شده است!

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به فعالیت جنبش های دانشجویی در دولت اصلاحات اذعان داشت: جنبش های دانشجویی در این برهه، به تشکل هایی منفعل مبدل شده بودند که از رسالت های اصلی خود فاصله زیادی داشتند و صرفا به دادن بیانیه و فعالیت در سطح دانشگاه معطوف شده بودند.

وی تصریح کرد: امروز متاسفانه فضای سیاسی در دانشگاه های کشور فضایی انفعالی است و تشکل های دانشجویی، صرفا به دنبال دعوت از افراد شاخص هستند و می توان گفت فعالیت آن ها، به فعالیت هایی کیک و ساندیسی تبدیل شده است!

ارشادی با انتقاد از فعالیت های جنبش های دانشجویی گفت: متاسفانه جنبش های دانشجویی اولویت ها را فراموش کرده و صرفا به کارهای نمایشی و ویترینی اکتفا کرده اند و از کارهای ایجابی فاصله گرفته اند.

وی افزود: عدم همکاری مسئولان دانشگاه نیز یکی از مشکلات اساسی جنبش های دانشجویی است؛ متاسفانه مسئولان در برابر فعالیت های سیاسی جنبش های دانشجویی گارد می گیرند که این اقدام باعث افول جنبش های دانشجویی و در نتیجه کاهش انگیزه دانشجویان خواهد شد.

فاصله گرفتن از «آرمان خواهی» مهم ترین آفت جنبش های دانشجویی

در ادامه مهرداد ابراهیمی قائم مقام دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به آفت های جنبش های دانشجویی اذعان داشت: فاصله گرفتن از مسئله آرمان خواهی، مهم ترین آفت تشلکل های دانشجویی است؛ همچنین بیشتر اقدامات این جنبش به اقدامات نمایشی و ویترینی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی در داخل جنبش های دانشجویی قرار دارند که می خواهند دانشجویان را از مسئله آرمان خواهی دور کنند؛ به عنوان مثال در موضوع برجام، عده ای به دنبال بزک کردن چهره آمریکا بودند که وارد فضای دانشگاه نیز شدند؛ اما خوشبختانه سخنان مقام معظم رهبری راه را روشن و توطئه دشمنان را خنثی کرد.

وی گفت: فلسفه ۱۶ آذر آرمان‌خواهی و مبارزه با استبکار است و عده‌ای دانشجو طبق آرمانی که داشتند اعتراض کرده و به دست مزدوران رژیم پهلوی کشته شدند. پیش از انقلاب اتفاقات تأسف‌بارتری هم رخ داد؛ اما چرا چنین رویدادی تاکنون فراموش نشده است؟ به دلیل اینکه این حادثه نباید به دست فراموشی سپرده شود تا موضوع ضدیت با آمریکا همواره جزء آرمان‌های جنبش دانشجویی باشد.

وظیفه اصلی دانشجویان درس خواندن است

زهرا دهقان شاد دبیر جامعه اسلامی دانشگاه الزهرا درباره دانشجوی ایده آل از منظر تشکل های دانشجویی اظهار کرد: وظیفه اصلی دانشجویان درس خواندن است و زمانی دانشجویی ایده آل خواهد شد که علاوه بر پیشرفت در زمینه های علمی، در تمام زمینه ها پیشرفت داشته باشند.

وی اضافه کرد: دانشجویان نماینده جامعه هستند و لذا جزء قشر فرهیخته محسوب می شوند؛ زمانی جنبش های دانشجویی اثر بخش خواهند شد که بتوانند به یک هم‌اندیشی برسند.

دهقان تاکید کرد: یکی از مهم ترین آفت های جنبش های دانشجوی این است که ادعا می کندن دانشجویان خسته اند در صورتی که به هیچ وجه صحیح نیست؛ همچنین کمرنگ شدن آرمان یکی از مشکلات جنبش های دانشجویی است.

وی گفت: نبود معنویت و مبانی نیز باعث افول جدی در فعالیت جنبش های دانشجویی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978478

وب گردی

وب گردی