پرداخت مالیات واحدهای دانشگاه آزاد با عدالت آموزشی در تضاد است

دانشگاه آزاد اسلامی علی‌رغم تاثیر چشمگیری که در رشد علم و توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور داشته و در تامین تمام هزینه های خود، کوچک‌ترین حمایت دولتی دریافت نمی کند ملزم به پرداخت مالیات است در شرایطی که کلیه دانشگاه های دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی دستاورد بزرگ آموزش عالی بعد از انقلاب است تا جایی که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در ایران برپا و شرایط کسب تحصیلات عالیه را در دورترین نقاط ایران فراهم آورده است؛ اما همواره میان این دانشگاه و دانشگاه‌‌های دولتی رفتاری ناعادلانه از سوی دستگاه‌‌های مربوط اتفاق می‌افتد و پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد علی‌رغم معافیت مالیاتی دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جای تامل دارد.

متاسفانه در موضوع پرداخت مالیات به دانشگاه آزاد اسلامی ظلم می‌شود، با توجه به این که برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی زیان‌ده هستند و هیچ باری بر دوش دولت قرار نمی‌دهند؛ همچنین بخش عمده‌‌ای از هزینه‌های خود را از طریق درآمدهای شهریه‌ای کسب می‌کنند و کل دانشگاه به طور مستقل اداره می‌شود که در مقابل خدمات علمی و تحصیلی که در دانشگاه آزاد ارائه می‌شود و تاثیر شگرفی که بر گسترش تحصیلات عالیه در سراسر کشور گذاشته امری انکار ناپذیر است با این وجود پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد در مقابل عدم پرداخت مالیات توسط دانشگاه‌های دولتی امری است قابل تامل که شاید با برقراری عدالت آموزشی در کشور در تضاد باشد.

نکته قابل تامل در کنار این تبعیض آشکار این است که اداره مالیات و بیمه به دلیل عدم پرداخت به موقع مالیات دانشگاه آزاد را جریمه هم کرده و مبالغ زیادی را از این دانشگاه دریافت کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی که در طول این چند سال بارهای سنگینی را از دوش دولت برداشته و فارغ التحصیلان زیادی را تحویل جامعه داده است، هیچ گاه مورد توجه دولت قرار نگرفته است و همواره مورد تبعیض با دیگر دانشگاه‌‌های دولتی قرار گرفته است.

برای بررسی بیشتر ابعاد مختلف این تبعیض و نابرابری میان دانشگاه آزاد و دولتی به سراغ روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دکتر جواد علمایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد علی‌رغم معافیت مالیاتی دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: دانشگاه آزاد عمده هزینه‌های خود را از طریق شهریه‌های دانشجویی تامین می‌‌کند و مشکلات بسیاری برای تامین بسیاری از هزینه‌‌ها دارد و دولت هم هیچ گونه کمکی به دانشگاه آزاد ندارد. در شرایطی که دانشگاه‌‌های دولتی 5 برابر دانشگاه آزاد بودجه سالیانه از دولت دریافت می‌‌کنند بنابراین، ماهیت این تبعیض با توجه به خدمات گسترده آموزشی دانشگاه آزاد نادرست و غیر قابل توجیه است.

دکتر عباسعلی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی نیز درباره پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد متذکر شد: تبعیضی که میان دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه‌ها اتفاق می‌‌افتد فقط در پرداخت مالیات نیست بلکه بسیاری از وزارتخانه‌ها از جمله وزات علوم تفاوت آشکاری میان دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه‌ها قائل هستند. افرادی که در دانشگاه آزاد درس می‌خوانند به طرق مختلف در پرداخت مالیات شرکت دارند؛ اما دانشگاه آزاد باید دوباره از طریق درآمد حاصل از این شهریه‌ها که از دانشجویان دریافت می‌کند هم مالیات بپردازد که این مسئله رویدادی غیر قابل توجیه است.

وی افزود: در حقیقت، یک نهادی مثل دانشگاه آزاد که ثمره انقلاب است بدون اتکا به پشتوانه دولتی، علی‌رغم دستاوردهای بزرگ و کمک به توسعه آموزش عالی باید مالیات بپردازد و این امر یک نوع بی‌عدالتی محسوب می‌‌‌شود که در جریان است.

در همین راستا دکتر محمد میرزایی حیدری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در ادامه درباره آسیب‌های ناشی از پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد تاکید کرد: طبق قانون مناطق محروم و پروژه‌های صنعتی زیان ده معاف از مالیات می‌شوند، واحد ایلام هم منطقه محروم است؛ اما هنوز باید مالیات بپردازد و با وجود تمام این مشکلات ماهانه چیزی حدود 150 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید این تفاوت و نابرابری میان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی به اطلاع دفتر مقام معظم رهبری رسیده تا به صورت جدی پیگیری شود. در حال حاضر، سالیانه نزدیک به دو میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنیم که اگر مجبور به پرداخت این مبلغ نبودیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌‌شد.

در همین راستا علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد گفت: اگر دانشگاه آزاد می‌‌خواهد شرایطی برابر با دانشگاه‌های دولتی داشته باشد باید در تمام امور یکسان باشد در شرایطی که در حال حاضر، حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نصف دانشگاه‌های دولتی است و حتی حقوق کارمندان این دانشگاه هم از کارمندان دانشگاه‌‌های دولتی پایین‌تر است؛ بنابراین اگر خواهان برابری دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی هستیم باید در تمام وجوه یکسان باشیم.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش هم درباره نحوه برخورد با دانشگاه آزاد در جهت پرداخت مالیات متذکر شد: اگر واحدهای دانشگاه آزاد زیان ده هستند و در پرداخت مالیات و تامین هزینه‌‌های خود دچار مشکل هستند باید درخواستی به کمیسیون آموزش ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد؛ اما معافیت کامل دانشگاه آزاد در این امر غیر ممکن است چون بر مبنای قوانین مالیاتی دانشگاه آزاد جزو موسساتی است که باید مالیات بپردازد و تنها می‌توان میزان مالیات دریافتی از این دانشگاه را با بررسی مشکلات موجود در آن بعد از تصویب در مجلس کاهش داد.

علیرضا منادی سفیدان معاون حقوقی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره پرداخت مالیات دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: امور حقوقی دانشگاه آزاد برای رفع مشکلات ناشی از پرداخت مالیاتی پیگیری‌های مناسبی داشته و به زودی مشکلات مربوط به پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد رفع خواهد شد.

علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی درباره عدم پرداخت مالیات در این دانشگاه با توجه به دریافت شهریه از دانشجویان و به دنبال آن پرداخت مالیات توسط دانشگاه آزاد با وجود شرایطی مشابه میان این دو دانشگاه یاد آور شد: چون دانشگاه آزاد اقتصاد و آموزش را یکجا عرضه می‌‌‌کند باید مالیات پرداخت کند و درحقیقت موسسه‌ای که خدمات آموزشی را ارائه می‌دهد نباید مالیات بپردازد؛ اما با توجه به فعالیت‌های اقتصادی وسیعی که دانشگاه آزاد دارد برطبق قانون مشمول مالیات می‌شود و پرداخت مالیات توسط دانشگا‌ه آزاد امری ناعادلانه نیست.

گفتنی است، کلیه دستگاه‌ها، بنگاه‌ها و مراکز درآمدزا مشمول مالیات هستند. مالیات به مثابه نوعی هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظف‌اند آن را پرداخت کنند تا توانایی های جایگزین این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌‌شود؛ زیرا ابزار و امکانات دست‌‌یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته‌ است.

با توجه به اهمیت پرداخت مالیات در کشور قطعا یکی از عوامل سازندگی یک کشور پای‌بندی به پرداخت مالیات توسط مردم و سایر نهادهای مربوط است؛ اما دانشگاه به عنوان پایگاه علم آموزی در کشور باید پشتوانه ای برای حرکت رو به جلوی علم و تکنولوژی باشد با این تفاسیر وقتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند طبیعتا، دانشگاه آزاد هم که سهم عمده‌ای در گسترش علم و کسب تحصیلات عالیه در کشور داشته باید از این امر معاف شده تا عدالت میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر کشور برقرار شود و رسیدگی به این مسئله نیازمند توجه مسئولان امر است.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 978499

وب گردی

وب گردی