تلاش ناکام شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی

اکثر تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات دانش بنیانی معتقدند که تحریم ها داخلی است نه خارجی؛ به جای اینکه در این شرایط بحرانی فضا برای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال زایی برای جوانان فراهم شود، مدام برخی از مسئولان در تلاش هستند که جلوی پیشرفت شرکت‌ها را بگیرند؛ این درحالی است که نباید چنین تفکری در کشور ریشه بدواند چرا که همه برای توسعه و شکوفایی ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی است متکی بر تولید ملی حاصل فناوریِ روز و پیشرفت بومی و ملی است. اگر شرکت‌های ما دانش و فناوری پیشرفته برای تولید محصولات مورد نیاز جامعه و صنعت را داشته باشند و محصولات آنها نیز توسط صنعت و جامعه مورد استفاده قرار بگیرد، اقتصاد دانش‌بنیان به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد.

شرکت‌های دانش بنیان چند سالی است که وارد عرصه توسعه و حیات بشری شده است به طوری که امروزه به کارگیری دانش روز و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها نقل محافل عمومی شده است به طوری که برخی از مسئولان مدام به ضرورت حضور این شرکت‌ها در بخش های مختلف تاکید دارند. این درحالی است که وقتی پای صحبت شرکت‌های دانش بنیان می نشینیم، اعتقاد براین دارند که حرف‌های مسئولان شعاری بیش نیست؛ چرا که در مرحله نخست با ایجاد بروکراسی های اداری، موانع جدی را بر سرراه ورود این شرکت ها قرارداده اند. حتی برخی از مسئولان در درجه اول اصرار براین دارند که محصول باید به مرحله تولید برسد تا بتوان از آن حمایت کرد. این در حالی است که اگر شرکتی توان مالی برای تولید داشته باشد دیگر نیازی به حمایت ندارد.

همچنین تا تبدیل ایده به محصول پروسه زمانی خاصی را می‌طلبد تا زمانی که ایده به تایید نرسد تولید محصول منطقی نیست؛ چرا که در هیچ جای دنیا این سخن را به زبان نمی‌آورند که شما اول کالا را به تولید برسانید بعد حمایت از محصول شما به عمل آید، بنابراین این نوعی تناقض است.

همچنین علاوه براین انتقادات، ابهامات و پیشنهادهای شرکت‌های دانش بنیان در زمینه توسعه بازار و فروش محصولات خود در حوزه نفت و گاز نظیر نواقص قانون مناقصات، عدم الزام استفاده پیمانکاران بزرگ از محصولات داخلی و دانش بنیان، چالش‌های پذیرش ضمانت نامه های صندوق‌های پژوهش و فناوری، عدم تدوین استانداردهای مناسب داخلی برای اثبات کیفیت محصولات و الزام دریافت استانداردهای خارجی با قیمت‌های بالا و... از سوی شرکت‌ها مطرح است.

لازم به ذکر است در کنار ورود شرکت‌های دانش بنیان به عرصه های مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان بایستی حمایت‌های لازم را به عمل آورد و چوب لای چرخ تولیدکنندگان و ایده‌های جدید نگذاشت.

به عنوان شاهد عینی؛ اکثر تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات دانش بنیان صنعت نفت معتقد هستند که ما تحریم داخلی هستیم نه خارجی و به جای اینکه در این شرایط بحرانی فضا برای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال زایی برای جوانان فراهم شود، مدام برخی از مسئولان در تلاش هستند که جلوی پیشرفت شرکت‌های خصوصی را بگیرند؛ چرا که آنها بخش خصوصی را رقیب جدی خود می‌پندارند. این در حالی است که نباید چنین تفکری در کشور ریشه بدواند چرا که همه برای توسعه و شکوفایی ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

گفتنی است؛ با توجه به مزیت نسبی کشورمان در خصوص نیروهای متخصص و ظرفیت انسانی موجود، تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، به اقتصاد دانش‌بنیان تنها از مسیر ساماندهی و راه اندازی این شرکت‌ها می‌گذرد.

می توان این نکته را متذکر شد که شرکت های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، شرکت های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی به شمار می روند. ثروت زایی از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده و تولید و صادرات کالاهای دانش‌بنیان، از جمله اهداف توسعه این شرکت‌هاست.

یک نظام اقتصادی مقاوم، مقتدر و بالنده به طور یقین نظامی دانش بنیان خواهد بود و همین امر لزوم توجه جدی به سیاست های توسعه و نوآوری و فناوری را بیش از پیش دو چندان می سازد. مدیران و سیاست گذاران اجرایی و اقتصادی کشور باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند چرا که توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان موضوعی تجملی، تفننی و دسته چندم نیست؛ بلکه کاملا حیاتی و سرنوشت ساز است. اتخاذ تدابیر هوشمندانه و ایجاد بسترهای قانونی لازم، تقویت شبکه ای اجزای نظام ملی نوآوری و ساختار های موثر در توسعه فناوری از جمله مهم‌ترین راهبردهای تقویت بنیاد های اقتصاد دانش بنیان و در نهایت تبلور اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

بنابراین برای ایستایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید مشاوره‌های رایگان تخصصی در زمینه بازاریابی و تحقیقات بازار و حضور در مناقصات را ارائه کند؛ همچنین ارائه بیمه تضمین کیفیت و مسئولیت کالا برای پوشش ریسک استفاده از محصولات پرخطر دانش بنیان، همکاری با سازمان ملی استاندارد برای ارائه استانداردهای جدید محصولات دانش بنیان به ویژه در مواردی که استانداردهای مورد نظر در کشور تدوین نشده است را در دستور کار خود قرار دهند.

ناگفته نماند در کنار موارد ذکر شده؛ شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ باید با ارائه ایده های نو و خلاقانه بتوانند محصولی را به مرحله تولید برسانند که همسو با نیاز کشور و مطابق با دانش روز باشد؛ چرا که در غیراین صورت، تلاش آن ها آب در هاون کوبیدن است. تولید کالای بی کیفیت و عاری از خلاقیت نمی تواند مسیر را برای رشد و شکوفایی این شرکت ها باز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978539

وب گردی

وب گردی