سربازان خلاق بدانند

سربازان به گوش باشید، شما باید بدانید که به‌عنوان نیروی انسانی خلاق، می‌توانید ضمن سپری کردن دوران سربازی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تعامل داشته باشید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به‌منظور پشتیبانی از فعالیت‌های تخصصی دانش‌آموختگان تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی را برای افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های مستقر در شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های خلاق در نظر گرفته است.
در این گزارش در نظر داریم تا فناوران مشمول سربازی ضمن آشنایی با نحوه ارائه تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی، از نحوه درخواست تا مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های فناورانه که فرد می‌تواند با احراز آن‌ها امتیاز لازم را کسب کند آشناسازیم.

نحوه ارائه تسهیلات به سربازان به دو صورت در حال اجرا است

بر اساس این گزارش؛ با توجه به اهمیت نیروی انسانی خلاق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تسهیلات سربازی اعضای فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به دو صورت " پروژه جایگزین خدمت در صنایع دفاعی و کشوری و امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است.

در پروژه جایگزین خدمت در صنایع دفاعی و کشوری، فناوران برتر در صورت احراز شرایط و کسب امتیازهای مصوب می‌توانند به‌عنوان انجام خدمت نظام‌وظیفه، با معرفی به مرکز نخبگان و استعدادهای برتر و نیروهای مسلح، پروژه‌ای را برای یکی از صنایع دفاعی و کشوری انجام دهند.
حال این سؤال ممکن است مطرح شود که چنانچه دانش‌آموخته موسسه‌های علمی؛ دریکی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور به فعالیت مشغول باشد، با چه شرایطی می‌تواند به‌عنوان دانش‌آموخته برتر مشمول تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت می شود. که در پاسخ می‌توان گفت که فرد متقاضی نباید بیش از سه سال از تاریخ دانش‌آموختگی وی در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی گذشته باشد، که چنانچه متقاضی دانش‌آموخته مؤسسه ای خارج از کشور باشد، این مهلت به شش سال ارتقا می یابد.


از دیگر شرایط موردنیاز به‌منظور دریافت مشمول تسهیلات انجام پروژه جایگزین خدمت؛ فعالیت به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌ بنیان و فناور موردنظراست و برای دست‌کم سه ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی در شرکت داشته باشد.
گفتنی است؛ امتیاز موردنیاز به‌منظور بهره‌مندی از تسهیلات فوق در مقطع دانش‌آموختگی برای فعالیت‌های فناورانه دست‌کم 60 امتیاز و برای فعالیت‌های فناورانه و علمی در مقطع کارشناسی 100 امتیاز، کارشناسی ارشد 110 امتیاز و دکتری تخصصی دست‌کم 120 امتیاز در نظر گرفته‌شده است.
زمان دوره خدمت نظام‌وظیفه تخصصی چه مدت است؟
مدت‌زمان پروژه جایگزین حداقل 14 ماه پس از تصویب پروپزال است و دوره آموزشی ویژه نخبگان است.

ارائه تسهیلات به سربازان به‌صورت امریه
امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان بخش دیگری است که در آن نخبگان فناور در صورت احراز شرایط و کسب امتیازهای لازم می‌توانند به‌عنوان مأمور( امریه) در طول مدت خدمت دریکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند.
گفتنی است افراد متقاضی با دارا بودن شرایطی میتوانند از تسهیلات امریه استفاده کنند که از آن جمله میتوان به داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر، فعالیت به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش‌بنیان و فناور برای دست‌کم سه ماه اخیر باسابقه بیمه پرداختی و همچنین داشتن برگ اعزام به خدمت با مهر غیبت (90 روز اضافه‌خدمت) و داشتن حداقل 60 امتیاز با توجه به امتیازبندی شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برترِ فنّاور از تسهیلات خدمت نظام‌وظیفۀ تخصصی اشاره کرد.


نحوه ارسال درخواست استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفۀ تخصصی چگونه است؟

دانش‌آموختگان داخل کشور برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه فناور، می‌باید به پایگاه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی sina.bmn.irمراجعه و درخواست خود را ارسال کنند. همچنین دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور نیز برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی غیرمقیم باید به پایگاه اطلاعاتی متخصصان غیرمقیم مراجعه و درخواست خود را بارگذاری کنند.

مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگانی که فرد می‌تواند با احراز آن‌ها، امتیاز کسب کند چیست؟

ازجمله مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های فناورانه، می‌توان به سمت فرد در شرکت دانش‌بنیان و فناور، عضویت در هیئت‌مدیره و مدیران بیمه فرد در شرکت و همچنین سوابق علمی فرد اشاره کرد، که از طریق آن نخبگان می‌توانند امتیاز لازمه را به‌منظور دریافت تسهیلات نظام‌وظیفه تخصصی دریافت کنند.
سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به‌منظور استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفه چگونه تعیین می‌شود؟

سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو صورت امریه و پروژه جایگزین به این صورت محاسبه می‌شود که، هر یک از شرکت‌های مشمول می¬تواند در بدو امر یک نفر و به ازای هر سه میلیارد ریال فروش سالانه (بر اساس اظهارنامه مالیاتی) یا به ازای هر پنج نفر نیروی کارشناسی شاغلِ تمام‌وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را که دارای شرایط اولیه است معرفی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978541

وب گردی

وب گردی