تلاش محققان کشور برای جلوگیری از روند رشد بیماری آلزایمر

محققان حوزه علوم شناختی در تلاش هستند با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با اجرای طرح مطالعاتی "تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر" و با افزایش توانمندی‌های شناختی از روند رشد این بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش گروه علمو فناوری ایسکانیوز، سید مهدی خلیق رضوی مجری طرح پژوهشی «تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر» با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یکی از رایج ترین بیماری ها در نتیجه تحلیل سلول های عصبی مغزی است، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح تحقیقاتی بررسی و مقایسه داده های ترکیبی تصویربرداری مغز افراد سالم، افراد دارای اختلال شناختی خفیف و افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر است.

وی ادامه داد: در این طرح دینامیک زمانی و مکانی شبکه های نورونی این افراد درحال انجام یک تست بینایی-حرکتی با یکدیگر مقایسه می شود. این طرح با هدف دسته بندی افراد از منظر توانمندی های شناختی و یافتن قسمت هایی از شبکه عصبی که در مراحل اولیه بیماری دچار اختلال در فعالیت و کاهش سرعت پردازش اطلاعات شده، انجام می گیرد.

به گفته این محقق، کاهش تدریجی توانمندی های شناختی در حوزه های مختلف از قبیل حافظه، ‌تصمیم گیری، یادگیری و سرعت پردازش اطلاعات از علائم بارز این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه هر نوع کاهش در حافظه و یا دیگر توانمندی های شناختی لزوما به معنای شروع بیماری الزایمر نیست، اضافه کرد: ابتلا به این بیماری که سبب کاهش توانمندی های شناختی در افراد می شود، می تواند علل مختلفی داشته باشد.

رضوی با اشاره به اینکه درحال حاضر سلول های عصبی آسیب دیده به علت بیماری الزایمر قابل بازگشت نیستند، یادآورشد: ‌تشخیص به موقع بیماری،قبل از شروع علائم شدید‌ و استفاده از برخی روش های درمانی موجود، می تواند روند رشد بیماری را به تاخیر انداخت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه «رویان» خاطر نشان کرد: در مرحله اول طرح برای غربالگری اختلالات شناختی علاوه بر تست های کاغذی رایج، از تست جدید کامپیوتری طراحی شده با نام( تست شناختی یکپارچه - ICA ) استفاده شد که با تخمین سرعت پردازش اطلاعات در مغز، سلامت شناختی افراد مورد سنجش و پایش قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: طرح مطالعاتی تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر در چندین مرحله برروی افراد داوطلب انجام می شود و تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر در مرحله اولیه طرح غربالگری شدند که ازاین میان، افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف یا آلزایمر تشخیص داده شده، وارد مرحله تصویر برداری تشدید مغناطیسی و ثبت داده های الکتروانسفالوگرفی (نوار مغزی) شده اند.

این محقق حوزه علوم شناختی بیان کرد: اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیت های تنفسی و ورزشی و ذهنی می تواند اثر قابل توجهی درجلوگیری از بروز علائم بیماری داشته باشد.
این محقق خاطر نشان کرد: با تشخصیص زودهنگام بیماری آلزایمر بویژه در مراحل اولیه و قبل از شروع علائم رفتاری بیماری (مثل مشکلات حافظه) می تواند در کاهش سرعت رشد بیماری و یا حتی درمان احتمالی بیماری بسیار موثر باشد و با ارائه راهکارهایی تخصصی نسبت به افزایش توان بخشی شناختی افراد مبادرت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978545

وب گردی

وب گردی