نیلی احمدآبادی: پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز در دانشگاه ها دیده شود

نشست خبری با موضوع دستاوردهای خوشه های فکری دانشگاه های سطح یک کشور، موضوعات جاری و بحث بودجه دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری با موضوع دستاوردهای خوشه های فکری دانشگاه‌های سطح یک کشور، موضوعات جاری و بحث بودجه دانشگاه‌ها با حضور روسای دانشگاه تهران، علامه، صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر و تربیت مدرس در دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی در این مراسم گفت: 13 دانشگاه سطح یک در سطوح مختلف، جلسات مختلفی با یکدیگر دارند. هدف این جلسات همفکری، استفاده از تجارب یک‌دیگر و کمک به توسعه آموزش عالی است.

وی ادامه داد: تاکید ما در این جلسات سیاست‌های کلی نظام است و از دانشگاه ها می خواهد دستاوردهای علمی دنیا ارتقا یابد، دانشگاه ها در حل مسائل کشور ورود کرده و به آموزش های با کیفیت کمک کنند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: نکته مهمی که در دستور کار دولت دانشگاه ها قرار دارد توسعه فعالیت های بین المللی است، محور فعالیت های دانشگاه ها علم است، بدون فعالیت های علمی بین المللی نمی توانیم آن طور که باید در این زمینه فعال باشیم.

وی افزود: ارتباطات بین المللی باعث افزایش دانشجویان خارجی در کشور بوده است. هفته قبل شاهد برگزاری نشست‌های دانشگاه ایران و روسیه بودیم و پس از 4 دوره نشست به توافقات بهتری رسیدیم.

نیلی احمدآبادی در زمینه برنامه های 16 آذر گفت: با مشارکت دانشجویان امیدواریم برنامه شاد و خوبی را پیش‌رو داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما امسال شاهد افزایش هزینه در دانشگاه ها بودیم، به دلیل افزایش نرخ ارز، توان دانشجویان برای فرستادن استادان و دانشجویان به خارج کاهش پیدا کرده است، برای حفظ جهت گیری و ترند تبادلات بین المللی امیدواریم پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز در دانشگاه ها دیده شود. اگر دانشگاه ها در انجام ماموریت ها کوتاهی کنند، در آینده نمود پیدا می کند و اگر نتوانیم از آنها پشتیبانی کنیم، در آینده توانایی اداره صحیح کشور را آن طور که باید نخواهند داشت، در این زمینه امیدواریم ما به التفاوت ارزی را در سال جاری داشته باشیم و بتوانیم موضوع تخصیص و واریزی خزانه امسال را به خوبی پشت سر بگذاریم.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: بین 13 دانشگاه خوشه های فکری تشکیل شده است، دانشگاه های دیگر نیز در این زمینه فعال هستند. هدف ما از برگزاری نشست ها این است که متفکران و متخصصان دانشگاه ها همفکری داشته باشند، تشکیل خوشه های فکری راهکاری در راستای این تفکر بود. تصور می کنیم حرکت تشکیل خوشه ها بر افزایش ظرفیت اثربخشی در دانشگاه ها موثر خواهد بود. همچنین امیدواریم کارگروهی را از این اقدام تقویت کنیم.

نیلی در زمینه اخباری که در زمینه استیضاح وزیر علوم مطرح می شود، گفت: به اعتقاد من، هر چه کار ها بیشتر شود، به دنبال آن مشکلات نیز اضافه خواهند شد، ما فکر می‌کنیم تغییرات مدیریتی در آموزش عالی آفت است و ضربه محکمی به آموزش عالی می زند،‌این ضربه ناشی از تغییرات وزیر،‌استیضاخ وزیر و موضوعاتی از این دست است. آموزش عالی یکی از بخش‌هایی است که از تغییرات متعدد وزیر ضربه خورده، لذا در مدت زمان دو سال و نیم باقی مانده دولت دوازدهم تغییر مجدد وزیر علوم، می‌تواند در آموزش عالی مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند.

وی اظهار داشت:‌ در حال حاضر هیچ توجیهی برای استیضاح وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس وجود ندارد، با توجه به همتی که وزیر علوم و معاونان آن داشته‌اند و ارتباط خوبی که با دانشگاهها برقرار کرده‌اند، بسیاری از مسائل و مشکلات رفع شده است. در این شرایط تغییرات مدیریتی می‌تواند آموزش عالی را با مشکلاتی مواجه کند که این مشکلات در حال حاضر وجود ندارد. موضوعاتی مانند آموزش و پژوهش نیازمند آرامش است، تاکید ما این است که هر اقدامی که این فضا را ملتهب کند قطعا به ضرر آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: تنها دولت نیست که از دانشگاه ها می خواهد مشارکت داشته باشته باشند بلکه مجلس می خواهد دانشگاه ها فعال باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978546

وب گردی

وب گردی