احمدی: دانشگاه ها در حال  بهره برداری از دانش و نتایج و پژوهش در جامعه هستند

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: در راستای پشتیبانی دانشگاه در دهه های اخیر به یک بلوغ فکری دست یافته ایم، در حال حاضر دانشگاه ها در حال  بهره برداری از دانش و نتایج و پژوهش در جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری با موضوع دستاوردهای خوشه های فکری دانشگاه های سطح یک کشور، موضوعات جاری و بحث بودجه دانشگاهابا حضور روسای دانشگاه تهران، علامه، صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر و تربیت مدرس در دانشگاه تهران برگزار شد.
محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: در راستای پشتیبانی دانشگاه در دهه های اخیر به یک بلوغ فکری دست یافته ایم، در حال حاضر دانشگاه ها در حال بهره برداری از دانش و نتایج و پژوهش در جامعه هستند. باید قدر این زمان را بدانیم که با خون شهیدان و با قلم دانشمندان مراحل سختی را طی کرده و در حال حاضر به توسعه مراحل فناوری رسیده است.


وی ادامه داد: بهره برداری از دانش و نتایج پژوهش ها در تاریخ کشور یک نقطه عطف است. دانشگاه های سطح یک در این زمینن نقش اساسی داشتند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در شرایط فعلی کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات سیاسی و ارتباطی، کمبود شدید بودجه‌ها و کاهش قدرت خرید توانستیم رتبه های بالایی در رده بندی دانشگاه‌های جهان را کسب کنیم.

وی اظهار داشت: از جمله موضوعی که در این زمینه وجود دارد می توان به این حقیقت اشاره کرد که دانشگاه های دیگر جهان حدود 40 برابر بوودجه بیشتری دریافت می کنند. این موضوع بیانگر آن است که دانشجویان و اساتید ما از لحاظ تولید علم و انتشار آن چقدر تلاش و زحمت می کشند.

احمدی بیان کرد: دانشگاه ها حجم زیادی موارد اجرایی بر دوششان افتاده و با وجود مشکلات سال‌های قبل، هرسال بر تعداد آن افزوده می شود، البته در این میان انتظارات و تعهدات دانشگاه ها نیز مرتبا رشد کرده است. در کنار این موارد تجهیزات علمی و فنی که از قدیم بوده فرسودگی هایی را بر پژوهش تحمیل می‌کند.

وی در زمینه بودجه دانشگاه ها اظهار داشت: بیشتر 85 درصد بودجه دانشگاه ها صرف دستمزدها و مسایلی می شود که بودجه ها را می بلعد. اگر تعللی در بودجه ایجاد شود، در پژوهش نیز وقفه ایجاد می شود و در ادامه بسیاری از موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. باید یک نیاز جدی در راستای تضمین آینده کشور و برای عبور از این نقطه وجود داشته باشد تا دانشگاه صدمه نبیند، در این راستا باید بودجه بیشتری ها به دانشگاه ها اختصاص پیدا کند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: پشتیبانی از پژوهششان در خطر است، باید از دانشمندان حمایت کنین، اگر سرمایه های علمی کشورمان مایوس شوند و یا مهاجرت کنند دیگر امیدی به رشد وجود نخواهد داشت. در همین زمینه بای مجلس و دولت به دانشگاه های کشور توجه ویژه ای داشته باشند.

کد خبر: 978562

وب گردی

وب گردی