غربت شهریاری در خانه خود

دانشگاه شهید بهشتی به عنوان خانه اصلی شهید شهریاری، باید توجه بیشتری به نشر عقاید انقلابی و جایگاه علمی آن شهید داشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل کم توجهی مسئولین، این مهم محقق نشده و هرچه می گذرد، نام و سیره آن شهید بزرگوار در دانشگاه شهید بهشتی، بیشتر به فراموشی سپرده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شهید مجید شهریاری فیزیک دان و دانشمند هسته ای دانشگاه شهید بهشتی، در تاریخ 8 آذر 1389، طی یک عملیات تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی و باهمکاری اطلاعاتی منافقین برنامه ریزی شده بود، به درجه رفیع شهادت نائل شد.

دشمنان خام اندیش این مرز و بوم، گمان می کردند که با ترور دانشمندان می توانند سبب توقف رشد علمی کشور شوند؛ اما بر خلاف تصورشان، این جنایات نه تنها بر عزم ملت ایران برای دستیابی به قله های علم و دانش تأثیری نداشت، بلکه گام های آن ها را در مسیر خود استوارتر کرد.

آن روزها، (زمانی که هسته ای حق مسلم ما بود!) شور و شوق دانشجویان برای علم آموزی و خدمت به میهن دو چندان شده بود و در این بین، دانشگاه شهید بهشتی که به عنوان خانه شهید شهریاری قلمداد می شد حال و هوای متفاوت تری داشت. به شکلی که در هشتم آذرماه، این دانشگاه شاهد برگزاری یادواره ای با شکوه برای آن شهید والا مقام بود که به عنوان تجدید میثاق اساتید و دانشجویان آن دانشگاه با آرمان های آن شهید والا مقام قلمداد می شد.

اما امسال و در هشتمین سالگرد شهادت شهید مجید شهریاری حال و هوای دانشگاه شهید بهشتی به چه صورت بود؟

در همین خصوص اسماعیل کوهی مقدم، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از سال 92 تشکل های دانشجویی به صورت جدی به برگزاری یادواره برای آن شهید بزرگوار پرداختند؛ سال 92 انجمن اسلامی دانشگاه، یک یادواره خیلی خوب برای شهید برگزار می کند و سال 93 بسیج دانشجویی این امر را تکرار می کند.

وی افزود: اما از سال 94 کمیته شاهد و ایثارگر معاونت فرهنگی، متولی این مسأله می شود و سعی می کنند که در روز 8 آذر، مراسمی را برای گرامی داشت همه شهدای دانشگاه برگزار کنند که عموما برنامه های پر خرج و پر هزینه و در مقابل، کم کیفیت و کم فروغی بودند.

کوهی مقدم ادامه داد: نمی توان به صورت مطلق گفت که در دانشگاه شهید بهشتی، هیچ مراسمی برای شهید شهریاری برگزاری نمی شود؛ چون هر سال در هشتم آذر، بچه های دانشکده هسته ای برنامه خیلی خوبی را برای ایشان تدارک می بینند که اتفاقا پایه و اساس دانشجویی دارد. اما برنامه ای در سطح همه دانشکده های دانشگاه که متناسب با شأن علمی آن شهید باشد، دیده نمی شود.

وی گفت: شهید شهریاری یک نشان و نماد برای دانشگاه شهید بهشتی و حتی جامعه علمی کشور هستند و در این مدت، برنامه در خور شأنی برای ایشان برگزار نشده است. البته بچه های دانشکده هسته ای هرساله در دانشکده، یک برنامه ای را برگزار می کنند؛ اما در فضای کلی دانشگاه، اتفاق خاصی دیده نمی شود و در سطح دانشگاه برنامه ای برگزار نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیته شاهد و ایثارگر دانشگاه می تواند به تشکل ها پیشنهاد دهد که آن ها متولی برگزاری برنامه شوند و اگر تشکل ها نپذیرفتند، که بعید می دانم چنین اتفاقی بیافتد، خودشان برنامه را برگزار کنند.

کم لطفی از خودمان است

در اکثر دانشگاه های کشور، بسیج دانشجویی متولی برگزاری یادواره برای شهدای آن دانشگاه است. اما بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی چه اقدامی برای گرامیداشت یاد شهید شهریاری داشته است؟

مسئول بسیج دانشگاه شهید بهشتی ضمن عنوان کردن فعالیت ها و برنامه هایی که برای گرامیداشت شهید شهریاری داشته اند و یا برای آینده در دستور کار دارند، صادقانه می گوید، آن گونه که در شأن آن شهید والا مقام باشد اقدام نکرده اند.

در همین خصوص محمد صابر باغخانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: ما به خاطر مشغولیت حاصل از برنامه هایی که در این برهه داریم، از جمله برنامه 16 آذر، نتوانستیم برای شهید شهریاری یادواره برگزار کنیم؛ اما در مجموع می توان گفت که کم لطفی از خود ما است و این واقعیت ماجرا است.

وی افزود: در خصوص این که چرا خود دانشگاه در این امر ورود نکرده است، فقط می توانم بگویم که بقیه بیخیال هستند و دانشگاه هم بیخیال تر از بقیه است.

باغخانی ادامه داد: البته در حوزه نشریات، به شهید شهریاری پرداخته ایم و در برنامه 16 آذر که پیش رو داریم، قرار است که از خانواده شهید شهریاری هم دعوت و تجلیل به عمل آوریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما این موضوع را خود من هم قبول دارم که در خصوص شهید شهریاری کم کاری اتفاق افتاده است؛ چون لازم است که برای این شهید بزرگوار، کارهای مفصل تر و ویژه تری انجام شود.

دیگران بی خیال هستند و دانشگاه، بی خیال تر

اما دانشگاه شهید بهشتی و معاونت فرهنگی این دانشگاه چه اقداماتی در راستای گرامیداشت شهید شهریاری در دستور کار داشته اند؟

برای پاسخ به این سؤال با اصغر واعظی، معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی تماس گرفتیم؛ وی در پاسخ به سؤال ما گفت که در این خصوص بهتر است با مدیر شاهد و ایثارگر معاونت فرهنگی گفت و گو داشته باشیم. لذا با زهرا رحیمی، مدیر امور شاهد و ایثارگر معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی تماس گرفتیم که در ادامه، متن این گفت و گو تقدیم حضور می گردد.

*با توجه به این که چند روز پیش سالگرد شهادت شهید شهریاری بود، دانشگاه شهید بهشتی چه اقداماتی برای برگزاری یادواره آن شهید داشته است؟

با توجه به این که معاونت فرهنگی دانشکده مهندسی هسته ای، اقدام به برگزاری یادواره داشته اند، بهتر است که اطلاعات را آن جا بخواهید.

*البته مطلع هستیم که دانشکده هسته ای برنامه ای را برگزار کرده اند؛ اما با توجه به این که شهید شهریاری به عنوان نماد دانشگاه شهید بهشتی قلمداد می شوند، سؤال ما این است که چه اقداماتی در سطح دانشگاه برای ایشان صورت گرفته است؟

عذرخواهی می کنم؛ بنده نمی توانم تلفی پاسخگو سؤالات شما باشم.

*اما معاونت فرهنگی دانشگاه گفت که برای دریافت پاسخ سؤالاتمان با شما تماس بگیریم و خود ایشان شماره شما را به ما دادند!

بله، قطعا! اما من تلفنی نمی توانم پاسخگو باشم.

از جلسه در خصوص فعالیت های تفریحی، تا برنامه بازدید از برج آزادی

در شرایطی که مسئول بسیج دانشگاه، در کمال صداقت، به کم کاری در خصوص گرامیداشت شهید شهریاری اعتراف دارد، معاون فرهنگی و مدیر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه، از پاسخ دادن طفره می روند.

اما ما پاسخ سؤالاتمان را با مراجعه به صفحه معاونت فرهنگی و مدیریت امور شاهد و ایثارگر دانشگاه شهید بهشتی دریافت کردیم. آنجا که در قسمت اخبار مربوط به معاونت فرهنگی، از اخبار مربوط به بازدید دختران خوابگاهی از برج آزادی تا جلسه در خصوص فعالیت های تفریحی و در قسمت مربوط به اخبار مدیریت امور شاهد و ایثارگر دانشگاه، از اخبار مربوط به جلسه معارفه کلاس زبان آلمانی و فرانسه تا مراسم شعرخوانی دیده می شود؛ اما کوچک ترین نامی از شهید شهریاری و اقدامی برای گرامیداشت یاد آن شهید والا مقام دیده نمی شود.

بازخوانی و تبیین اندیشه انقلابی شهید شهریاری، در عین توجه به جایگاه علمی آن شهید والا مقام، می تواند ضمن ایجاد روحیه خودباوری و ایستادگی در مقابل دشمن، سبب ایجاد انگیزه در دانشجویان برای توجه بیشتر به مبحث علم آموزی شود. دانشگاه شهید بهشتی به عنوان خانه اصلی آن شهید، باید توجه بیشتری به نشر عقاید انقلابی و جایگاه علمی شهید شهریاری داشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل کم توجهی مسئولین، این مهم محقق نشده و هرچه می گذرد، نام و سیره آن شهید بزرگوار در دانشگاه شهید بهشتی، بیشتر به فراموشی سپرده می شود.

نویسنده: دکتر رضا واعظی

انتهای پیام/

کد خبر: 978569

وب گردی

وب گردی