افتتاح فاز نخست بومی‌سازی زیرساخت‌های ناوبری هوایی ایران

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: پس از انقلاب؛ دانش هوافضای کشور به کمک متخصصان و جوانان ایرانی توسعه چشم‌گیری یافت.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح فاز نخست بومی سازی زیرساخت های ناوبری هوایی ایران که همزمان با امضای توافق نامه هایی در زمینه فناوری های حوزه هوایی و در حضور معاون علمی و فناوری همراه بود، گفت: پیش از انقلاب ایران در زمینه دانش هوافضا در سطح مقبولی نبود اما پس از پیروزی انقلاب، به همت متخصصان و جوانان توانمند ایرانی توانستیم به توسعه خوبی در این بخش برسیم.
وی افزود: اجرای طرح بومی سازی زیرساخت های ناوبری هوایی در کشور ریسک پذیری بالایی نیاز دارد که خوشبختانه این روحیه در مدیران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران وجود دارد و به کمک همین روحیه، امروز شاهد تحولات و رویدادهای مهمی در زمینه بومی سازی فناوری های هوایی در کشور هستیم.
به گفته ستاری، اگر اقدام به بومی سازی فناوری های هوایی نکنیم نمی توانیم از توانمندی جوانان ایرانی در این حوزه استفاده کنیم و جمعیت بزرگ فارغ التحصیلان را به این صنعت بزرگ تزریق کنیم.
وی ادامه داد: عقد قرادادهای مختلف در این زمینه اتفاق خوبی است؛ اما باید هر دو طرف قراداد به تعهدات و مسوولیت های خود پایبند باشند در غیر این صورت این قراردادها نتیجه بخش نخواهد بود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در توافق نامه امروز، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به تعهدات خود عمل کرده است و ریسک بومی سازی فناوری ها را پذیرفته اما باید طرف مقابل نیز یک شرکت دانش بنیان باشد تا در قبال مسوولیت های خود تعهد داشته و انجام تعهدات خود را تضمین کند.
وی همچنین تصریح کرد: معاونت علمی متعهد می شود که ریسک مالی و حقوقی توافق نامه های امضا شده در این جلسه را بپذیرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد:صنعت هوایی در بخش نظامی توسعه بسیار چشمگیر و قابل قبولی یافته است که این توسعه و پیشرفت را مدیون ریسک پذیری مدیران و جوانان ایرانی هستیم.
وی معتقد است که اگر طرف مقابل شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران در این توافق نامه ها یک شرکت دانش بنیان باشد، نتیجه بهتری کسب می شود و اقدامات بی نتیجه نمی ماند.
در این مراسم قراردادهای طراحی و ساخت و تحویل اولین سامانه کمک ناوبری بصری(روشنایی باند ) ، قرارداد طراحی و ساخت پنج دستگاه برج مراقبت پرواز سیار ، توافقنامه طراحی و ساخت نخستین نمونه از سامانه کمک ناوبری DME ( 1000 وات) با استانداردهای Civil (غیر نظامی ) و توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته (MSSR) به ارزش 1600 میلیارد ریال نیز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری منعقد شد .

انتهای پیام/

کد خبر: 978582

وب گردی

وب گردی