دانش بنادر و دریانوردی؛ حلقه گمشده شرکت‌های دانش بنیان است

برخی از کارشناسان معتقد هستند که شرکت‌های دانش بنیان به حوزه بنادر و دریانوردی ورود پیدا کرده اند اما به دلیل نبود شناخت کافی از نیازهای حوزه بنادر و دریانوردی خیلی موثر نبودند؛ بی تردید این تحول در گرو برقراری ارتباط با متخصصان، دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، این روزها موضوع توسعه بنادر و دریانوردی و کسب تجارت برای رونق اقتصادی یکی از مسایل کلیدی کشور است تا جایی‌که اکثر کارشناسان و مسئولان بحث توسعه در این عرصه را ایجاد زیرساخت و شناسایی بازارهای هدف و توسعه تعاملات بین المللی در این عرصه می‌داند. همچنین در کنار این موضوع به حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ تاکید می شود؛ چرا که هم اکنون کشور به دلیل تحریم های بین المللی با بسیاری از موانع مواجه است. بنابراین، برای برون رفت از این معضل مسئولان کشور بایستی تدابیر هوشمندانه اتخاذ کنند تا بتوانند با ارائه راهکارهای اصولی و تدوین برنامه های هوشمندانه موانع را از سر راه بردارند.

می توان گفت؛ امروزه ایده‌پردازی و نوآوری، انقلابی بزرگ در حوزه های کارآفرینی و ظهور کسب و کارهای نوپا در جهان بوجود آورده است. به منظور گردآوری و تسریع ورود ایده ها به بازار تولید محصولات، مسابقات ایده پردازی در سراسر دنیا و با موضوعات مختلف شکل گرفته‌اند تا جریان تبدیل ایده به پدیده و در نهایت ورود به بازار را تسهیل و تسریع نماید.

یحیی ضیایی مهرجردی کارشناس ارشد بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: به طوری یقین با ورود شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ ها تحول جدی در این عرصه ایجاد خواهد شد. چرا که هوشمندسازی بنادر می تواند مسیر توسعه را هموار سازد.

مسلما امروزه فضای کسب و کار و فعالیت حمل و نقل دریایی به شدت رقابتی و دانش بنیان است و برخلاف گذشته، صرف داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و سابقه فعالیت در بازار، دیگر فاکتور کلیدی محسوب نمی شود. آگاهی نداشتن از روندها و تحولات جهانی و ناآشنایی با علوم و فنون جدید، به سادگی منجر به از دست رفتن سهم از بازارهای ملی، منطقه ای و جهانی می شود، به همین دلیل بسیارند برندهایی که پس از سال ها حضور دیگر ردی از آنها در صنعت نیست و نام های زیادی وجود دارند که به لطف درک صحیح شرایط توانسته اند در عرصه صنعت حمل و نقل دریایی جایی برای خود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر یکی از سازمان‌هایی است که ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌های کشور در بخش اقتصادی و توسعه اقتصاد دریا محور دارد. متاسفانه مشکلی که در این بخش وجود دارد، هنوز ارتباطات و تعاملات داخلی با سرعت بیشتر در کشور ایجاد نشده است، بنابراین برای هماهنگی با ارگان‌های ذیربط حوزه دربا و بنادر و بحث اقتصادی نیاز به تعاملات بیشتر است.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که شرکت‌های دانش بنیان به حوزه بنادر و دریانوردی ورود پیدا کرده اند اما به دلیل نبود شناخت کافی از نیازهای حوزه بنادر و دریانوردی خیلی موثر نبودند. تنها یک مورد توسط یک شرکت دانش بنیان در این حوزه انجام شده و آن هم ساخت قایق ربات است که به صورت خودکار عملیات هیدروگرافی و آب نگاری را انجام می‌دهد. می توان گفت مهم‌ترین وظیفه این قایق‌ربات ترسیم نقشه هیدروگرافی کف بنادر، رودخانه‌ها، سدها و دریاچه‌ها و دریاها به‌صورت آنلاین است.

علی مرادی مدیر کل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما به دنبال شرکت های دانش بنیانی هستیم که در فعالیت دریایی و بندری بتوانند به ما کمک کنند. بنابراین اگر دانشگاه آزاد تحقیقات و پژوهشی در حوزه بنادر و دریانوردی داشته باشد ما با آنها وارد مذاکره شده و نیازها را مطرح و راه حل از آنها می‌خواهیم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان حوزه بنادرو دریانوردی را خوب نمی شناسند، با وجود اینکه ما نیازها را به صورت برنامه ای و لیستی به آنها ارائه کردیم، بازهم نیازهای ما را خوب تشخیص نمی دهند، در نتیجه مشکلات ما به قوت خود باقی مانده است.

می توان گفت؛ با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه تکنولوژی، هوشمندسازی بنادر یکی از الزاماتی است که بایستی در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ چرا که هوشمندسازی در بنادر داخلی باید مطابق با معیارهای بین‌المللی صورت پذیرد. بی تردید این تحول در گرو برقراری ارتباط با متخصصان، دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها است تا اندوخته دانش ما بیشتر شود.

لازم به ذکر است که بهره‌برداری از اقیانوسها و دریاها به لحاظ حمل و نقل، تجارت، منابع غذایی و دارویی، منابع معدنی و امنیت کشورهای ساحلی از اهمیت بسیار ویژه‌ای در جهان امروز برخوردار است. پایش و مدل‏ سازی فرایندهای دریایی و اقیانوسی، مطالعه، پیش‏ بینی و هشدار مخاطرات دریایی، اقیانوسی و جوی، توسعه‏ فناوری‏ های دریایی و اقیانوسی برای مطالعه و بهره ‏برداری سبز، توسعه‏‌ آموزش ‏های تخصصی و عمومی، توسعه‏‌ همکاری‏ های ملّی، منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی از جمله مواردی است که باید برای رسیدن به هداف توسعه بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978660

وب گردی

وب گردی