طهرانچی: وظیفه ما این است که آینده جوانان را تضمین کنیم/ اندیشه جوان، منبع تجارت و اشتغال است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه ما این است که آینده جوانان را تضمین کنیم؛  ما نباید صرفاً به دنبال روشن نگه داشتن چراغ واحدهای خود باشیم. این چراغ باید برای پیشرفت جامعه و آینده کشور روشن باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین جشنواره انرژی و مواد اظهار داشت: دانشگاه باید توسعه محور باشد و بتواند نقش خود را به عنوان محوریت این موضوع به خوبی ایفا کند.

وی افزود: در گذشته و زمانی که تحول علمی در سرزمین ما رقم خورد دانشمندان در دو حوزه دانش و صنعت فعال بودند، در واقع می‌توان گفت در گذشته دو مکتب علم و صنعت وجود داشت؛ در دوره جدید نیز دانشگاه در کشور ما و همچنین مفهوم تکنولوژی به صورت ناقص وارد شد و تصور این بود که فن شناس چیزی مانند کاربرد علم در جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این تفکر باعث شد که نگاه دانشگاه به صنعت نیز تغییر کند و دانشگاه را صرفا به صورت یک کارخانه که اجزای آن در کنار هم چیده شده است نگاه کنیم؛ صنعت خودروسازی نیز به همین شکل وارد کشور شد و به جای وارد کردن تکنولوژی صرفا کارخانه را وارد کشور کردیم.

طهرانچی تصریح کرد: کارخانه ها یکی پس از دیگری وارد کشور شدند؛ اما تاسیس کارخانه نشان دهنده توسعه و رشد نیست در حالی که علم رشد یابنده است تکنولوژی نیز اگر به درستی تبیین شود سبب می‌شود تا آن چیزی که تحت عنوان فناوری مطرح می شود در هر زیست بومی معنای خاص خود را یابد.

وی با اشاره به لزوم اشتغال آفرینی برای دانشجویان اذعان داشت: اینکه یک دانشجو نگران شغل آینده خود است انتظار بجایی است. ما درس را در دانشگاه می خوانیم و مدرک می گیریم امّا هنگامی که وارد جامعه می‌شویم تازه متوجه خواهیم شد که مسائل و مشکلات جامعه چیز دیگری است و لذا عمر دانشجو به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ای که در طول دوران تحصیل در اختیار ما می گذارد، بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: وظیفه ما این است که آینده جوانان را تضمین کنیم؛ ما نباید صرفاً به دنبال روشن نگه داشتن چراغ واحدهای خود باشیم. این چراغ باید برای پیشرفت جامعه و آینده کشور روشن باشد.

طهرانچی با بیان این که در کشور ایران آموزش عالی با مفهوم کارشناسی تبیین شده است گفت: از طریق کارشناسی وارد تحصیلات تکمیلی شدیم؛ در واقع می توان گفت با مسئله آموزش عالی ورودی کلیشه‌ای داشته‌ایم و لازم است در حکمرانی آموزش و پژوهش و معانی فناوری بار دیگر بیندیشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: این مفاهیم بر اساس ایراد در تحول جامعه و آینده جوانان تبیین می شود و اگر این مفاهیم را نتوانیم به خوبی تبیین کنیم، نمی توانیم آینده جوانان را تضمین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آینده جوانان در اقتصاد جدید متکی به اندیشه خودشان است که همان مفهوم اقتصاد نوآورانه است؛ یعنی اقتصادی که اندیشه جوانان منبع تجارت و اشتغال آنها باشد به همین دلیل دانشجویان باید قدر عمر و جوانی خود را بدانند و به ما کمک کنند در این راستا بتوانیم به خوبی حرکت کنیم.

طهرانچی با اشاره به مفهوم فناوری و نوآوری اظهار داشت: متاسفانه هنوز مفهوم نوآوری و فناوری را به درستی نشناخته ایم. فناوری نرم و سخت موضوعی است که در گذشته تحت عنوان صناعت تلقی می شد؛ توان تحصیلات تکمیلی باید جهت‌مند شود و نمی شود با مجموعه ای از هم گسیخته فعالیت کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع سرای نوآوری گفت: سرای نوآوری مفهومی است که موضوع تبدیل ایده به ثروت ‌در آن معنا پیدا می‌کند. در همین راستا پرچم مسئله انرژی و مواد به دانشگاه آزاد تهران جنوب که به همت مسئولان این واحد پیشرفت‌های چشمگیری داشته است سپرده شد.

وی با انتقاد از این دور نگه داشتن جوانان از محیط های کار در طول دوران تحصیل افزود: متاسفانه از سن ۱۸ سالگی تا ۳۲ سالگی که خمیرمایه و شخصیت انسان در آن شکل می گیرد جوانان را از محیط کار دور نگه داشتیم و اینکه پس از دوران تحصیل به کارهای پشت میزی علاقه دارند نتیجه همین سیاست غلط است؛ مطمئن باشید که هر کس در سن ۳۰ سالگی اقدام به تاسیس شرکت کند قطعاً ورشکست خواهد شد؛ زیرا که انسان در این سن بسیار ریسک پذیر است.

طهرانچی تصریح کرد: جوان در سن ۱۸ سالگی به راحتی دل به کار می دهد می‌تواند با کار خود عجین شود؛ اما زمانی که سن جوان بالا رفت محاسبه‌گر خواهد شد و مانند گذشته با کار خود ارتباط برقرار نخواهد کرد. به همین دلیل به این نتیجه رسیده ایم ریل جدیدی را در سیاست‌گذاری های دانشگاه آزاد اسلامی پیش رو قرار دهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 978664

وب گردی

وب گردی