آزمایش ها و درمان مبتلایان به HIV رایگان است/شناسایی ۲۰ هزار مبتلا به ایدز

رئیس کمیته ایدز سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده اند، گفت: از این تعداد فقط ۵ هزار نفر به بهزیستی مراجعه کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، فرید براتی سده در نشست تخصصی ایدز که امروز برگزار شد،گفت: در حمایت از مبتلایان به HIV و ایدز متولی خاصی برای پیگیری امور این افراد وجود ندارد به همین دلیل برنامه هایی نیز که برای ارائه خدمات حمایتی به آنها تدوین شده پیگیری نمی شود.

وی گفت: قرار بود تمام حمایت ها از این افراد از کانال بهزیستی با همراهی بخش غیردولتی انجام شود اما متاسفانه اینگونه نبوده و فقط در برخی موارد که بودجه ندارند مسئولیت ها را بر عهده بهزیستی می گذارند مانند باشگاه های مثبت برای مبتلایان به ایدز که هم از سوی بهزیستی و هم وزارت بهداشت ایجاد شده بود که وزارت بهداشت به دلیل نداشتن اعتبار آن را بر عهده بهزیستی گذاشت.

براتی تاکید کرد: باشگاه های مثبت به رغم اینکه باید مرجع مراجعه افراد مبتلا به ایدز و ارائه خدمات به آنها شوند در آستانه تعطیلی است به دلیل کمبود منابع که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.

رئیس کمیته ایدز سازمان بهزیستی، گفت: باید با توجه به شرایط جامعه، خدماتی که به مبتلایان ارائه می شود جامع تر از گذشته باشد.

وی افزود: در برنامه کشوری که سال آینده سال آخر برنامه چهارم است تمامی فعالیت ها، ارائه خدمات، بودجه و اعتبارات مشخص شده است اما متاسفانه اعتباری که در نظر گرفته شده که ۵۰ میلیارد تومان بوده اختصاص پیدا نکرد و فقط در سال جاری بخش اندکی از آن برای خدمات حمایتی به مبتلایان اختصاص پیدا کرده است که در حال حاضر سعی می کنیم با رایزنی های انجام شده این اعتبار را افزایش دهیم.

فقط ۵۰۰۰ نفر به بهزیستی مراجعه کردند

براتی ادامه داد: این برنامه استراتژیک ۱۵ بند دارد که مشکل آن این است که هیچ دستگاهی نیست که برنامه را پیگیری کند و یک متولی مشخص برای آن اعلام نشده است.

رئیس کمیته ایدز سازمان بهزیستی، گفت: سال گذشته که سال سوم برنامه استراتژیک ایدز بود، میزان اعتباری که به بهزیستی دادند برای حمایت از افراد مبتلا ۳ میلیارد تومان بود که امسال نیز متاسفانه همین مقدار دیده شده در حالی که شرایط جامعه تغییر کرده و این افراد به همراه خانواده هایشان نیاز به حمایت های جامع و کاملی دارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب آزمایش ها و درمان مبتلایان به HIV رایگان است، افزود: این باشگاه های مثبت همچنان فعال هستند و مبتلایان می توانند برای دریافت خدمات به آنها مراجعه کنند.

براتی با اشاره به اینکه در سال جاری به ۴۳۰۰ مبتلا به ایدز در باشگاه های مثبت خدمات داده می شود، ادامه داد: در حالی که در برنامه تعداد این افراد باید به ۴۵۰۰ نفر می رسید و سال آینده نیز ۵ هزار نفر. این در حالی است که به رغم تخصیص اعتبارات لازم، ما توانستیم در جهت اجرای برنامه گام برداریم.

رئیس کمیته ایدز سازمان بهزیستی گفت: ۲۰ هزار نفر شناسایی شده اند که دارای ویروس HIV هستند و از این تعداد فقط ۵ یا ۶ هزار نفر به بهزیستی مراجعه کرده اند و این افراد کسانی بودند که واقعاً نیاز به دریافت خدمات داشتند. مابقی آنها که مراجعه نکردند یا وضعشان خوب بوده و یا اینکه امکان مراجعه نداشته اند.

وی افزود: وزارت رفاه باید در جهت افزایش بودجه مورد نیاز به مبتلایان به ایدز برای ارائه خدمات به آنها گام بردارد. چرا که نمی توان با ۶ تا ۶ میلیارد تومان خدمات جامعی به آنها ارائه کرد. به همین جهت ما تلاش می کنیم که منابع خود را افزایش تا خدمات خوبی به مبتلایان ارائه دهیم و اجازه نمی دهیم که باشگاه های مثبت تعطیل شود.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 978673

وب گردی

وب گردی