شناخت زبان فارسی با کمک زبان‌های باستانی ایران

عضو هیأت‌ علمی گروه آموزشی زبان‌های باستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: اساس شناخت زبان فارسی و ادبیات غنی آن، شناخت زبان‌های باستانی ایران است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد بوشهر، نغمه‌ حسینی با بیان اینکه عدم معرفی صحیح اهداف، چشم‌اندازها، مزایا و کاربردهای رشته‌های تحصیلی، موجب ایجاد ترس از آینده شغلی برخی از رشته‌های تحصیلی در دانشجویان شده است، اظهار کرد: فقدان سیاستگذاری و راهبری صحیح، سبب شده تا بعضی رشته‌های پرکاربرد، باسابقه و مورد نیاز با استقبال کمی از سوی دانشجویان مواجه شوند.

وی با تشریح پیشینه رشته تحصیلی زبان‌های باستانی در کشور بیان‌ کرد: رشتۀ زبان‌های باستانی ایران نخستین‌بار سال ۱۳۴۳ به همت دکتر محمد‌ مقدم در دانشگاه تهران با هدف مطالعه و شناخت اصول و ویژگی‌‌های آوایی، معنایی و دستوری زبان‌های‌باستانی ایران و پس از آن در دانشگاه‌های شیراز و تبریز تأسیس شد.

عضو هیأت علمی گروه آموزشی زبان‌های‌باستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با بیان اینکه این رشته تحصیلی را به لحاظ علمی می‌توان زبان‌شناسی تاریخی زبان‌های ایرانی دانست، عنوان کرد: زبان‌هایی که از پیش از دورۀ هخامنشیان تا پایان دورۀ ساسانیان و اندکی پس از اسلام در سرزمین پهناور ایران رایج بوده‌اند در این رشته مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

استاد زبان‌های باستانی، بررسی و مطالعۀ فرهنگ و سنت‌های اقوامی که به این زبان‌ها تکلم می‌کنند را از اولویت‌های رشته زبان‌های باستانی معرفی کرد و افزود: بررسی و مطالعۀ زبان‌ها و گویش‌هایی که اکنون در مناطق مختلف ایران و کشورهایی نظیر تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان و بخش‌هایی از عراق، سوریه، ترکیه و حتی قفقاز به آنها تکلم می‌شود و به لحاظ وراثتی از بازماندگان زبان‌های کهن ایرانی هستند در دستور کار این رشته قرار دارد.

حسینی با تأکید بر‌ اینکه تحصیل در رشته زبان‌های باستانی اساس شناخت زبان‌ فارسی و ادبیات غنی آن و نیز گویش‌های ایرانی است، تصریح‌کرد: به‌عنوان مثال زبان فارسی که زبان رسمی کشور ایران است بازمانده زبان فارسی میانه و فارسی باستان است؛ بنابراین شناخت دقیق و علمی این زبان جز از راه مطالعه تاریخچه و پیشینه آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی خوانش، تجزیه و تحلیل کتیبه‌ها و اسناد نو‌یافته باستانی را از اهم فعالیت‌های مربوط به دانش‌آموختگان این رشته برشمرد و خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان در این رشته تحصیلی می‌توانند در زمینه‌های مختلفی به تحقیق و پژوهش بپردازند که از آن جمله می‌توان به تهیه و تدوین دانش‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، لغت‌نامه‌ها، فرهنگ نامه‌های ریشه‌شناختی، اطلس‌های گویش‌شناسی و دستورنامه‌ها اشاره کرد.

حسینی از امکان همکاری‌های مؤثر دانش آموختگان این رشته تحصیلی با ادارات و نهاد‌های مهم دولتی علاوه بر فعالیت‌ها و علایق شخصی خبر‌ داد و اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌میراث فرهنگی از جمله نهادهای مهمی هستند که از علم دانش‌آموختگان این رشتۀ زبان‌های باستانی بهره‌مند می‌شوند.

وی معرفی ناصحیح اهداف، چشم‌اندازها، مزایا و کاربردهای رشته‌های تحصیلی را از جمله آسیب‌های مهم در بحث انتخاب رشته دانشجویان نام برد و ابراز امیدواری‌کرد با توجه به اینکه دانش زبان‌شناسی تاریخی و مطالعۀ علمی زبان‌های کهن ایرانی در سه دهه اخیر در ایران و سایر کشورهای جهان رشد چشم‌گیری داشته‌ و احیا و تقویت این مهم نیاز به تربیت متخصصان برای آموزش و پژوهش در این حوزه را دو چندان کرده با تأکید ویژه دانشگاه آزاد اسلامی بر اصل کیفی‌سازی علوم و همت مسئولان و اصلاح ساختارها در سال‌های تحصیلی آینده بار دیگر شاهد احیای رشته‌های تحصیلی غنی و کاربردی در دانشگاه‌ها باشیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال ۱۳۸۳ به‌عنوان نخستین دانشگاه در منطقۀ جنوب کشور با ایجاد رشته تحصیلی زبان‌های باستانی، زمینه‌ساز تحصیل علاقه‌مندان در این رشته شد، هرچند اکنون با کاهش دانشجو مواجه شده است.

انتهای پیام

کد خبر: 978674

وب گردی

وب گردی