رشد 70درصدی بودجه پارک های علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از پارک علم و فناوری استان سمنان گفت: افزایش 70 درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال 98 نشان از شناخته شدن نقش پررنگ این مراکز در رشد علم و فناوری و همین‌طور اقتصاد کشور توسط این مراکز دارد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان واقع در شاهرود، بر این که پارک علم و فناوری نباید خود را تنها یک محیط فیزیکی در گوشه شهر بداند گفت: پارک علم و فناوری وظیفه دارد تمام سیستم استان را به صورت نرم‌افزاری تحت تأثیر قرار دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که استاندار بداند مشکلات استان را باید در این پارک حل‌وفصل کند و رییس دانشگاه بتواند از این شیوه اشتغال ایجاد کرده و در اقتصاد شریک شود تا جایی که بیشترین درآمد دانشگاه از این راه تأمین شود.

وی افزود: ما ب عنوان معاونت علمی آمادگی داریم به هر شکلی این موضوع را پیگیری کنیم. هم‌اندیشی داشته باشیم تا ببینیم چطور می‌توان دانشگاه را با این مأموریت ها شکل داد؟ اما پارک علم و فناوری نیز باید در دل مردم باشد، در این صورت است می‌توان این مکان را پارک علم و فناوری واقعی دانست.

الگو برداری از زیست بوم های موفق کارآفرینی

ستاری خاطرنشان کرد: از سال 91 تا به امروز اتفاق بزرگی افتاده است. همین که حدود 160 واحد شرکت دانش‌بنیان در این شهرستان فعالیت می‌کنند قابل توجه است. باید در هر شهرستانی به تناسب خود این اتفاق بیافتد اگر چند نقطه از کشور در مسیر توسعه زیست بوم کارآفرینی به خوبی مدیریت شوند الگوسازی مناسب رخ داده و دیگر نقاط کشور نیز به آن جذب می‌شوند.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان از جمله این الگوها به دانشگاه‌های موفق اشاره کرد و گفت: معاونت علمی در حوزه‌های دانش‌بنیان همواره خدمات جدیدی به شرکت‌ها و صاحبان ایده‌ ارائه می‌کند. در این میان نقش صندوق نوآوری شکوفایی در توسعه استانی قابل اهمیت است. در غیر این صورت این مأموریت را می‌توانستیم بر عهده بانک‌ها بگذاریم. اما این صندوق ماموریتی جداگانه از بانک‌ها دارد و باید ماهیتی با اهداف دانش‌بنیان داشته باشد.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری انتظار از صندوق‌های پژوهش فناوری وام دهی نیست. صندوق نوآوری و شکوفایی باید به رویکرد جدیدی برسد که بتواند سرمایه‌گذاری کرده و ضمانت‌نامه مخصوص برای عملکرد و دیگر زمینه‌ها ارائه کند و به این شکل به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

ستاری از موضوعات جدی روش نوین صندوق نوآوری شکوفایی را دوری از وام دهی عنوان کرد و افزود: اگر بتوان مساله ضمانت‌نامه‌های شرکت‌ها را به خوبی حل کرد نیاز به وام‌دهی نداریم. چرا که امروزه خطوط ارتباطی خوبی در بانک‌ها ایجاد شده است. باید چراغی در مسیری که بانک‌ها نمی‌توانند حرکت کنند روشن کنیم تا بانک‌ها به فعالیت در این عرصه راغب شوند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص استارتاپ‌ها به وام نیاز ندارند. بیشتر به دنبال سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ضمانت‌نامه، لیزینگ و پیدا کردن بازار هستند. این اتفاق نیز از جمله توصیه‌هایی است که به صندوق نوآوری و شکوفایی داریم تا از موارد موفق جهانی الگوبرداری کند.

استفاده از فضاهای بلااستفاده شهری؛راه توسعه فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این موضوع که معاونت علمی بودجه خود را تنها برای فناوری در نظر گرفته است، گفت: درصورتی‌که فضای بلااستفاده به خصوص فضاهای داخل شهر به این عرصه تعلق بگیرد، معاونت علمی نیز مرکزی در راه توسعه فناوری و کارآفرینی در آن راه‌اندازی می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله مکان‌هایی که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد فضاهای قدیمی داخل شهر است که دسترسی و رفت‌وآمد آسان دارند. همان‌طور که تا به امروز 4 کارخانه نوآوری در تهران شکل‌گرفته و توانسته کمک بسیار خوبی برای جوانان عرصه استارتاپی باشد.

ستاری میان شهر و مردم بودن را نکته قابل اهمیتی دانست که موجب می‌شود مردم و استارتاپ‌ها با هم اجین شوند و تاکید کرد: از نظر من حتی داشتن دیوار در دانشگاه‌ها هم بی‌معنی است. در همه جای دنیا دانشگاه و انتظامات برای دانشگاه در نظر گرفته نشده است، چرا که این عرصه باید جزئی از جامعه باشد. دانش جزئی از مبلمان شهری است و باید داخل مردم، صنعت، کار و غیره باشد.

وی این رویکرد را برای پارک‌های علم و فناوری نیز لازم دانست و گفت: باید مردم با فعالیت پارک‌های علم و فناوری آشنا شده و از نزدیک آن را حس کنند. برای مثال فعالیت شرکت‌های مستقر در این پارک، تسهیلاتی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، سرویس‌هایی که شرکت‌ها به مردم ارائه می‌دهند و غیره باید از سوی جامعه حس شوند.

افزایش 70 درصدی بودجه پارک های علم و فناوری باید سودی دو برابر داشته باشد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در موضوعاتی مانند تجاری‌سازی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی واستارتاپ‌ها معاونت علمی آمادگی همکاری با پارک های علم و فناوری را دارد.

وی خاطر نشان کرد: بودجه سال آینده پارک‌های علم و فناوری حدود 70 درصد افزایش‌یافته است و این اتفاق قابل توجهی است. با وجودی که این رقم هنوز از نظر من کافی نیست، اما قدمی بزرگ است. باید کاری کرد که از این میزان سرمایه دو برابر سود خارج شود.

ستاری افزود: متاسفانه با بودجه دولتی سقف آرزوهای ما محدود است. اگر سرمایه‌گذار خصوصی به این عرصه راه پیدا کند پریدن ممکن خواهد شد. نوآوری از بودجه دولتی خارج نمی‌شود چرا که این پول بدون زحمت به دست می‌رسد. در صورتی که نوآوری از بخش خصوصی به این سیستم تزریق شود موفقیت‌ها بزرگ خواهد بود.

معاون علمی و فناوری گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان این است که فرهنگ‌سازی کنیم تا حتی مردم به جای نگاه به جیب یکدیگر از فکر هم بهرمند شوند. سرمایه اصلی در جیب انسان‌ها نیست بلکه در مغز آنهاست. باید مردم بدانند که سرمایه‌گذاری بر روی کودکان نتیجه‌بخش است. در این صورت می‌توان گفت فرهنگ‌سازی رخ داده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری این موضوع را چونان مبارزه‌ای با اقتصاد سنتی و نفتی عنوان کرد و افزود: نیاز به جمعیتی داریم که تغییرات مورد نیاز را به صورت اصولی در کشور ایجاد کنند. ما امیدواریم در این عرصه موفق باشیم و از حمایت‌های خود در این مسیر برای ایده‌ها و موضوعات نو دریغ نخواهیم کرد. یکی از وظایف ما نیز روان کردن مشکلات است.

در این سفر یک روزه ستاری از واحدهای فناور مستقر در پردیس پارک علم و فناوری استان سمنان از مراکز رشد واحدهای فناور مستقر در استان به همراه مجموعه واحدهای فناور مستقر در آن و همچنین از پارک علمی_تفریحی نوآموز، مجموعه آزمایشگاه های پارک علم و فناوری استان سمنان و شرکت ایده پردازان پیشرو مارلیک واقع در شهر شاهرود بازدید کرد و سپس به سوی سمنان عزیمت کرد.

بازدید از یک واحد دانش بنیان سمنان

جمهوری در ادامه سفر به استان سمنان از واحد تولیدی کلران شیمی تولید کننده ترکیبات بلوری دی مورد نیاز صنایع گوناگون دیدن کرد ستاری در این بازدید های خواسته ها و دغدغه های فعالان این واحد دانش بنیان نشست و از آخرین دستاوردهای این واحد دانش بنیان مطلع شد.

این واحد دانش بنیان همچنین دارای آزمایشگاه همکار مرکز ملی تائید صلاحیت ایران است که در زمینه بازرسی و آزمون دوره ای سیلندر و مخازن کلر و اخذ استانداردهای اجباری و تشویقی و پروانه های بهداشتی برای کلیه محصولات است.

ستاری همچنین همراه با حجت الاسلام روحانی به دانشگاه علوم پزشکی سمنان رفت.

رئیس جمهور قرار است در جمع دانشگاهیان سمنان سخنرانی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978711

وب گردی

وب گردی