آسان تر از گذشته دانشجو شوید!

نتایج نظر سنجی میدانی ایسکانیوز بیانگر آن است که 40 درصد دانشجویان مسائل رفاهی را مهم ترین مطالبات خود عنوان کرده اند، همچنین 45 درصد آنان حاضر بودند به دلیل مشکلات تغذیه ای اعتراض کنند، این در حالی است که تنها 25 درصد دانشجویان حاضربودند نسبت به نحوه تدریس یا داشتن استادی با سطح علمی بالاتر دست به اعتراض بزنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در گذشته «دانشجو شدن» به این راحتی ها هم نبود، فقط عده کمی فکر درس و دانشگاه را در ذهن خود می پروراندند، قبولی در کنکور از شکستن شاخ غول هم سخت‌تر بود؛ چرا‌که تعداد دانشگاه ها محدود بود و این موضوع رقابت میان آن ها را سخت‌تر و سخت‌تر و انتخاب ها را محدود‌تر می کرد.

از طرفی در مراکز استان تنها یک یا نهایتا دو دانشگاه وجود داشت، فرقی نمی کرد که این دانشگاه چقدر با محل زندگی‌شان فاصله داشت، برخی دانشجویان برای رسیدن به دانشگاه لازم بود چند صد کیلومتر را طی کنند، برخی هم که مجبور می شدند خوابگاه بگیرند و 4 ماهی را در شهری دیگر بگذرانند. زمانی که درس آنان به اتمام می رسید، دیدگاه جامعه به او به همراه تحسین بود.

اما این روزها «دانشجو شدن» اصلا سخت نیست، اصلا اگر بشنوند یک نفر امکان دانشگاه رفتن را داشته و تمایلی به ادامه تحصیل نداشته، برای همه تعجب برانگیز است و می خواهند او را قانع کنند که حتی علاقه ای به درس خواندن هم ندارد حداقل یک مدرک دانشگاهی بگیرد چون در آینده ممکن است به کارش بیاید. به دلیل گسترش دانشگاه ها، شکست دادن غول کنکور کمی راحت‌تر شده است، فقط کافی است داوطلب در کنکور مجاز شود، رتبه اش هم اگر 5-6 رقمی باشد فرقی نمی کند، در چنین شرایطی چندین انتخاب مقابل روی خود دارد و می تواند یک دانشگاه را انتخاب کند و «دانشجو» شود.

خبرنگار ایسکانیوز به مناسبت روز دانشجو (16 آذر ماه) طی یک نظر سنجی از 20 دانشجو دغدغه و مطالبات آن را در گذشته و اکنون مقایسه کرده است. مشروح این گزارش را در زیر می‌خوانید:

کسب هویت اجتماعی؛ مهم‌ترین دغدغه دانشجویان گذشته

نمودار زیر بیانگر مهم‌ترین دغدغه دانشجویان در گذشته است:

بررسی نمودار فوق حاکی از آن است که دغدغه 40 درصد دانشجویان در گذشته کسب هویت اجتماعی بوده ، پس از آن 30 درصد آنان یافتن شغل مناسب مهم ترین دغدغه شان بوده است. 20 درصد دانشجویان معتقد بودند مهم ترین دغدغه دانشجویان دهه 60 ارتقای سطح علمی آموزشی بوده و تنها 10 درصد اعتقاد دانشجویان اعتقاد داشتند که مهم‌ترین دغدغه دانشجویان دهه 60 صرفا تحصیل بوده است.

به طور کلی بر اساس نظر سنجی از دانشجویان می توان مهم ترین دانشجویان دهه 60 را کسب هویت اجتماعی دانست.

مدرک گرایی، مهم ترین دغدغه دانشجویان امروزی

نمودار زیر بیانگر مهم ترین دغدغه های دانشجویان در حال حاضر است:

بررسی نمودار فوق حاکی از آن است که 30 درصد دانشجویان مدرک گرفتن، 30 درصد یافتن شغل مناسب، 15 درصد ارتقای سطح آموزشی و 20 درصد ازدواج را مهم ترین دغدغه دانشجویان در حال حاضر دانسته‌اند.

به طور کلی می توان گفت 35 درصد دانشجویان مدرک گرفتن را مهم‌ترین دغدغه دانشجویان کنونی می‌دانند.

30 درصد دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به شغل خود فکر می کنند

نمودار زیر بیانگر آن است که دانشجویان پیش از دانشگاه تا چه اندازه ای به شغل آینده خود فکر کرده اند:

بررسی نمودار فوق حاکی از آن است که 30 درصد دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به شغل آینده خود فکر می کنند، برای 25 درصد آن ها تنها کسب مدرک مهم است، 25 درصد آن ها پس از ورود به دانشگاه به شغل آینده خود فکر کرده و تنها 20 درصد آن ها بدون در نظر گرفتن شغل آینده خود وارد دانشگاه شده اند.

به طور کلی می توان گفت 30 درصد دانشجویان ترجیح می دهند پس از فارغ التحصیلی به شغل آینده خود فکر کنند.

مسائل رفاهی و پژوهشی؛ مهم ترین مطالبات دانشجویان امروزی

نمودار زیر بیانگر مطالبات کنونی دانشجویان است:

بررسی نمودار فوق حاکی از آن است که 40 درصد دانشجویان مسائل فرهنگی، 30 درصد مسائل پژوهشی، 20 درصد مسائل آموزشی و 10 درصد مسائل فرهنگی و برنامه های این حوزه که توسط تشکل ها و بسیج برگزار می‌شود را مهم‌ترین مطالبات خود می دانند.

به طور کلی می توان گفت مسائل رفاهی و پژوهشی مهم ترین مطالبات دانشجویان امروزی است.

مشکلات تغذیه ای و سلف؛ مهم ترین مطالبه دانشجویان که به خاطر آن اعتراض می کنند

نمودار زیر بیانگر پر اهمیت‌ترین مطالباتی است که دانشجویان حاضرند به خاطر آن اعتراض کنند:

بررسی نمودار فوق حاکی از آن است که 45 درصد دانشجویان حاضرند به خاطر مشکلات تغذیه ای و سلف دست به اعتراض بزنند، 25 درصد به علت مشکلات خوابگاه، 25 درصد به علت مشکلات مرتبط با نحوه آموزش استادان و 5 درصد آن ها حاضرند به دلیل مسائل انضباطی اعتراض کنند.

به کجا می رویم؟

از نتایج به دست آمده از گزارش میدانی فوق می توان دریافت دغدغه دانشجویان نسبت به گذشته تغییر کرده است، در گذشته بیشتر دانشجویان به دلیل کسب هویت اجتماعی و شان و منزلتی که جامعه برای فارغ التحصیلان در نظر می‌گرفت وارد دانشگاه می شدند؛ اما این روزها با توجه به گسترش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی «دانشجو شدن» برای همه آسان‌تر شده و بیش‌تر دانشجویان تنها به دلیل اینکه از غافله عقب نمانند و مدرک بگیرند وارد دانشگاه می شوند.

اگر از ابتدای سال تحصیلی نگاهی به اعتراضات دانشجویان بیندازید، در می‌یابید این اعتراضات تنها به دلیل مسائل صنفی بوده، بیشتر دانشجویان به دلیل مسائل مرتبط با سلف دانشگاه دست به اعتراض زدند، برخی از آنان نیز نسبت به وضعیت نامساعد خوابگاه دانشگاه اعتراض داشتند؛ اما در این میان، کمتر دانشجویی است که به دلیل مشکلات آموزشی دست به اعتراض زده و داشتن فلان مبحث درسی و فلان استاد خاص را از مسئولان دانشگاه مطالبه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978825

وب گردی

وب گردی