پژوهش و تحقیق دانشگاهی هنوز باری از دوش کشور برنداشته است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مشکلات موجود در جامعه در بخش‌های مختلف تنها ناشی از نبود توسعه و فناوری نیست؛ بلکه به نبود اعتماد بین دو بخش صنعت و دانشگاه در حوزه پژوهش و تحقیقات برمی‌گردد.

محمدحسین فاتحی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در اکثر نقاط جهان پژوهش و تحقیقات دانشگاهی در بخش‌های کلیدی صنعت کشور جهت رونق بخشیدن به چرخ اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در کشور چنین رخداد مهمی اتفاق نیفتاده است و این تفکیک و تمایز بین آموزش و نیاز بازار باعث گسیختگی بین دوبالی که می توانند باهم به توسعه کمک کنند؛ اتفاق افتاده است. این درحالیست که هماهنگی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و صنعت می‌تواند به چرخ تولید و فضای کسب و کار کمک قابل توجهی کند. علاوه بر آن باعث بهره‌وری بهتر و افزایش تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز اکثر پژوهش‌ها و تحقیقات انجام شده در کشور نتوانسته‌ باری از دوش صنعت کشور بردارند. از طرف دیگر بخش صنعت نیز تمایل چندانی برای استفاده از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی ندارد. این امر مهم سبب شده است که صنایع از رقابت با صنایع خارج از کشور عقب بیفتند.

فاتحی تاکید کرد: صنعت و دانشگاه هر دو مسیر را بیراهه رفته و مقصر هستند و تا به امروز نتوانستند نیازهای واقعی بخش تولید، صنعت و اقتصاد را شناسایی کنند. از طرف دیگر بخش خصوصی و دولتی به دلیل وجود رانت و اعتقاد نداشتن به بحث علمی و پژوهش به این سمت و سو حرکت نکرده است. نمونه بارز آن صنعت خودرو است که 40 سال است تنها یک پلتفرم را تولید می کنند در صورتی که بخش دانشگاهی و پژوهشی ما این توانایی را دارد که صنعت مادر را متحول کند تا هر دو یک بازی بردبرد و انتفاع دوجانبه را به دست بیاورند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد؛ منظور از ارتباط بین دانشگاه و صنعت این است که هم موارد و مشکلات صنعت و هم جامعه مورد بررسی قرار گیرند که در این راستا دانشگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی گفت: مشکلات موجود در جامعه در بخش‌های مختلف فقط ناشی از نبود توسعه و فناوری نیست؛ بلکه علت اصلی عدم توسعه‌یافتگی جامعه، مشکلات اخلاقی در کار حرفه‌ای است.

فاتحی در پاسخ به این سوال که چرا تا به امروز انسجام بین مسئولان و دانشگاهیان و صنعت نبوده است، اظهار داشت: هر دو مقصر هستند. بخش صنعت به دلیل برخورداری از رانت و انحصار اعتقادی به فضای رقابتی ندارد این در حالیست که اگر رقابت را بپذیرند، رقابت عامل بهره وری است و به سمت علم و دانش و پژوهش حرکت می کنند. بنگاهایی که در آنها انحصار کم و رقابت وجود دارد این کار را انجام می دهند ولی صنایع بزرگ و مادر از پژوهش های دانشگاهی استفاده نمی کنند. از طرف دیگر دانشگاه‌های ما غیر از دانشگاه آزاد اسلامی، بودجه سرشاری را از دولت می گیرند که ارتباطی با خروجی فعالیتی که در تولید ملی داشته باشند، ندارد؛ بلکه صرف امور دیگر می شود. متاسفانه بیش از 90درصد پایان نامه ها یا کپی برداری است یا قابلیت اجرایی در کشور ندارد 90 که بتواند بخشی از مشکلات اقتصاد کشور را مرتفع سازد. این قهری که بین پژوهش وعلم و صنعت وجود دارد؛ دوجابنه است هم عدم رقابت در صنعت و تولید هم بی توجهی بخش پژوهشی به دلیل درآمدهایی که دارد.

فاتحی افزود: نباید بدبینانه نگاه کرد اما خیلی اندک پژوهش ها متناسب با نیاز صنعت بوده است و دلیل آن این است که بخش آموزش نگاه برون گرایی ندارد بلکه درونگراست و سعی می کند چند واحد دانشگاهی را طی کند در صورتی که اشتباه است و می تواند پژوهش و تحقیق را در چرخه تولید و صنعت به کار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید ارتباط صنعت و بخش پژوهشی را از طریق تامین نیازهای صنعت تقویت کنیم. دانشگاه ها باید به این دانش برسند که کار تئوریک زمانی که به مرحله عمل برسد، سبب کارایی بیشتر می‌شود. باید نیازها را شناسایی، تامین و اجرایی کرد. استارت آپ و شرکت‌های دانش بنیان می توانند این ارتباط را تقویت و موتور این اقتصاد را روشن کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978845

وب گردی

وب گردی