درخواست مقام آمریکایی از اروپا برای تحریم ایران؛ این‌بار به بهانه آزمایش موشکی

رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بعد از درخواست از اتحادیه اروپا برای همراهی با تحریم‌های هسته‌ای آمریکا، این‌بار از اروپایی‌ها خواست به بهانه آزمایش موشکی ادعایی تهران را تحریم کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، از اتحادیه اروپا خواست تهران را به دلیل آزمایش موشکی تحریم کند.

هوک شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» بعد از دیدار با مقامات اروپایی در بروکسل، از فشار آمریکا به کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به دلیل انجام آزمایش جدید موشک بالستیک خبر داد.

وی با ادعای اینکه اگر جاه‌طلبی‌های تهران را محدود نکنند، درگیری منطقه‌ای گسترده‌ای به‌وجود می‌آید، گفت: «ما خواستار این هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را تایید کند که افراد و سازمان‌های مرتبط با آزمایش‌های موشکی و توسعه (برنامه) موشکی ایران را هدف قرار دهد».

چنین تحریم‌هایی معمولا شامل ممنوعیت سفر افراد تحریمی به کشورهای خارجی و توقیف اموال اشخاص یا نهادهای تحت تحریم می‌شود.

این مقام آمریکایی با ادعای اینکه آزمایش‌های موشکی ایران،‌ نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، از ایران خواست که تمام فعالیت‌های خود مرتبط با موشک‌های بالستیک را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، متوقف کند.

هوک در توضیح این ادعاهایش افزود: «این یک تهدید جدی و فزاینده است و ما باید ابزارهای بازدارنده خود علیه برنامه موشکی ایران را احیا کنیم. در غیر این‌صورت اگر چنین کاری نکنیم، به گمانم در حال تجمیع ریسک یک درگیری منطقه‌ای خواهیم بود».

وی در ادامه ادعاها درباره کمک تسلیحاتی ایران به گروه‌های مقاومت در منطقه، گفت: «تهران در حال انتقال موشک‌ها و فناوری موشکی ایرانی به متحدان خود در سوریه، حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله در لبنان است».

رئیس گروه اقدام علیه ایران در پاسخ به سوالی درباره حساسیت کشورهای اروپایی درباره برنامه موشکی ایران، مدعی شد: «کسانی که توافق (هسته‌ای)‌را مذاکره کردند، صراحتا گفته‌اند که فقط به‌دلیل اینکه (توافق) روی (برنامه) هسته‌ای بوده، مانع آنها نمی‌شود که درباره دیگر تهدیدهای ایران علیه صلح و ثبات (جهانی) صحبت نکنند».

هوک پیشتر با اجرای شوی تبلیغاتی و به نمایش گذاشتن آهن‌پاره‌هایی با ادعای اینکه سلاح‌های ارسالی ایران به یمن هستند، تهدید کرده بود گزینه نظامی علیه ایران روی میز است اگر منافع ایالات متحده تهدید شود، برای استفاده از گزینه نظامی علیه تهران تعلل نمی‌کنند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در توئیترش مدعی شده بود ایران یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند. وی مدعی شد که آنچه او ادعا می‌کند آزمایش شده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

فرانسه، انگلیس و آلمان روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار نشست این شورا درباره ادعاهای مربوط به انجام آزمایش موشکی توسط ایران شده‌اند. نماینده‌های انگلستان و فرانسه در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت درباره ادعاهای مربوط به آزمایش موشکی ایران در اینکه چنین آزمایشی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد ابراز تردید کردند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 978854

وب گردی

وب گردی