اخراج استادان در دانشگاه آزاد اسلامی  از شایعه تا واقعیت

طی چند وقت اخیر شایعاتی درباره اخراج برخی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که این موضوع ابهاماتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در دی ماه سال 1395، با حکم رهبر معظم انقلاب، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری به سمت رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد و در بهمن ماه همان سال به اتفاق آراء، اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه انتخاب کردند.

سوابق علمی، پژوهشی و مدیریتی دکتر ولایتی سبب شد انتخاب وی به عنوان رئیس هیات امنای بزرگترین دانشگاه خاورمیانه از نظر بسیاری از کارشناسان آموزش عالی امری بسیار پسندیده تلقی شود؛ همچنین تفکر و اقدامات انقلابی دکتر ولایتی که در طول 40 سال انقلاب اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، خبر از آن می داد که حضور وی تحولی عظیم در راستای انقلابی شدن دانشگاه آزاد را در پی خواهد داشت.

قطع به یقین اگر یک دانشگاه که مهم‌ترین بخش جامعه تلقی می شود، بخواهد در راستای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی قدم بردارد، به مذاق دشمنان این انقلاب خوش نخواهد آمد و برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت این دانشگاه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد؛ مدتی از حضور دکتر ولایتی در دانشگاه آزاد نگذشته بود که شایعات بی پایه و اساسی درباره فعالیت ها و اقدامات مدیریت جدید در این دانشگاه در فضای مجازی دست به دست شد و نشان دهنده آن بود که حرکتی مرموز به دنبال تخریب چهره دکتر ولایتی و همچنین دانشگاه آزادی که خواهان قدم گذاشتن در مسیر انقلاب اسلامی‌ست، در جریان است.

این شایعات و ابهامات پس از گذشت حدود 2 سال از تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی همچنان ادامه دارد و این جریان مرموز همچنان در راستای سنگ اندازی در مسیر این دانشگاه گام بر می‌دارد.

اخیرا شایعه ای مبنی بر اخراج استادان عضو هیات علمی در واحد های دانشگاه آزاد در فضای مجازی و روزنامه های عمدتا «اصلاح طلب» در حال گسترش است؛ اشخاصی مانند صادق زیباکلام و حوریه دهقان شاد از جمله شاخص ترین افرادی بودند که خبر اخراج آن ها در فضای مجازی دست به دست می شود.

پخش کنندگان این شایعات معتقدند تغییر رویکرد و مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی سبب شده است استادانی که گرایش‌های سیاسی‌شان با مدیریت این دانشگاه همخوانی ندارد محکوم به اخراج شدند؛ اما بررسی های دقیق نشان می دهد گرایش و جناح بندی های سیاسی در اخراج این افراد دخیل نبوده و این گونه اظهارات، شیطنت رسانهای بیش نیست.

اخراجی زیباکلام گونه!

صادق زیباکلام از جمله چهره های اصلاح طلب پر حاشیه، در برهه های مختلف زمانی محسوب می شود؛ او که استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است همزمان به صورت پاره وقت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات نیز مشغول به تدریس بود.

وی طی مصاحبه ای با سایت اعتماد آنلاین در مورد اخراج خود از دانشگاه آزاد چنین گفت: «بنده را عملاً از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اخراج کرده‌اند. به این معنا که بنده حدود 25 سال با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌ام و از سال 1386 یعنی از ده سال پیش به‌عنوان عضو هیات علمی پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات بودم و در سال 1390 هم تقاضای رسمی شدن کردم که گروه علوم سیاسی این واحد با درخواست من موافقت کرد و آن را برای مسئولین دانشگاه آزاد ارسال کرد.»

زیباکلام همچنین درباره چگونگی اطلاع از اخراج خود مدعی شد که وقتی حقوق بهمن ماه من پرداخت نشد، متوجه شدم که از دانشگاه آزاد اخراج شده ام!

اما بررسی های دقیق تر نشان داد که ادعای وی مبنی بر اخراج صحت چندانی نداشته است، بلکه حضور او در هیات علمی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت همزمان غیر قانونی بوده است.

در همین باره، فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی مدعی شده اند که اخراج شده اند از جمله یکی از استادان دانشگاه تهران، گفت: ما کسی را اخراج نکردیم. بلکه اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است؛ چرا که از دو جا حقوق می گیرید. شما می توانید دانشگاه تهران را رها کنید و اینجا استخدام شوید و یا می توانید در دانشگاه تهران باشید و در دانشگاه آزاد به صورت حق التدریس فعالیت کنید.

رهبر با بیان اینکه ادامه همکاری دانشگاه آزاد با استادان در حال تغییر است، افزود: اگر این استاد می خواهد تعبیر اخراج را به کار ببرد، ایرادی ندارد. خودش می گوید اخراج شده، پس اخراج شده. حتماً کاری کرده که اخراج شده است، حتما به خود شک دارد. آن وقت من بیایم به او بگویم که به خودت شک نداشته باش!

رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه فردی از دو جا حقوق بگیرد غیر‌قانونی است. کرسی های کار ما محدود است و اگر کسی بخواهد چند کرسی را اشغال کند، نمی توانیم جوانان جویای کار را مشغول به کار کنیم.

شمس الدین حسینی در علامه یا آزاد؟!

اما شایعه ای دیگری درباره «شمس الدین حسینی» وزیر اقتصاد دولت های نهم و دهم مبنی بر این که به غیر از دانشگاه علامه طباطبایی در هیات علمی دانشگاه آزاد نیز عضویت دارد پخش شد؛ اما وی این شایعه را در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبایی این گونه پاسخ داد: «قطعا تکذیب می کنم، مگر مقررات وزارت علوم چنین اجازه ای را می دهد؟

وی تصریح کرد: بنده عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هستم و با دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم از مدت ها قبل همکاری پاره وقت دارم که موضوعی طبیعی و قانونی است و بسیاری از استادان دانشگاه های تهران هم همین وضعیت را دارند؛ اما در دانشگاه پیام نور عضو هیأت علمی نیستم، دانشگاه ایرانیان هم که اصلاً مجوزی نگرفته است که کسی بخواهد عضو هیأت علمی آن شود.»

حمله به دانشگاه آزاد با اسم رمز «#حوریه دهقان شاد»!

اما مهم ترین شایعه ای که در روزهای اخیر در راستای حمله به دانشگاه آزاد اسلامی دست به دست شد، «اخراج حوریه دهقان شاد» استاد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد بود که واکنش های مختلفی را به همراه داشت.

این اتفاق واکنش مخاطبان توییتر را نیز به شکل بسیار گسترده ای برانگیخت و روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب مانند «روزنامه قانون» نیز بر آتش اعتراضات به اخراج این استاد دانشگاه آزاد افزودند؛ روزنامه قانون در صفحه نخست خود از اخراج استادان دانشگاه آزاد به عنوان کودتای آزاد یاد کرد و افکار عمومی را به سمت صلاح دیدهای جناحی در این دانشگاه سوق داد.

موج انتقاد دانشگاه آزاد اسلامی به توییتر نیز کشیده شد و برخی کاربران آن با هشتک های حوریه دهقان و اخراج استادان، نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

اما با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که ماجرا جور دیگری است؛ دکتر محمد سپهری معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات قطع همکاری این واحد با حوریه دهقان اظهار داشت: «حوریه دهقان دارای چندین شاکی بود کمیته ای که مسئول رسیدگی به شکایات هست وی را احضار کرد؛ کمیته مذکور دارای چندین حقوق‌دان است که صحبت های خانم حوریه دهقان را به خوبی استماع کردند.

وی افزود: این کمیته اتهامات انتصابی به حوریه دهقان و شکایاتی که از وی شده بود مورد بررسی قرار داد و شکات مستندات خودشان را ارائه دادند؛ در نهایت برای کمیته محرز شد که اتهامات انتصابی به وی وارد است و برابر آیین نامه داد‌رسی بررسی تخلفات اعضای هیات علمی برای او حکم صادر شد.

سپهری با بیان این که حوریه دهقان شاد می تواند در سه سطح دفاعیات خود را مطرح کند تصریح کرد: اولین سطح کمیته بدوی است که داخل واحد تشکیل می شود، دومین سطح کمیته مرکزی است که در سازمان مرکزی تشکیل می شود و سومین سطح در رده هیات عالی است که آن هم در سازمان مرکزی تشکیل می شود. وی حتی می تواند خارج از دانشگاه نیز از طریق اقدام قضایی دفاعیات خود را پیگیری کند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با بیان این که با این استاد علوم ارتباطات هیچ گونه برخورد جناحی نشده است اذعان داشت: مطمئن باشید که هیچ گونه برخورد جناحی با وی صورت نگرفته است؛ بنده به عنوان معاون آموزشی وظیفه دارم که از اعضای هیات علمی تا زمانی که جرمشان محرز نشده است حمایت کنم و در خصوص این موضوع نیز تا جایی که توانستیم از خانم حوریه دهقان شاد حمایت کردیم.

وی هرگونه مشکل اخلاقی در ارتباط با حوریه دهقان شاد را رد کرد و گفت: اتفاقا خانم دهقان شاد بسیار انسانی اخلاق مدار هستند؛ متاسفانه وی دیدگاه هایی را در ارتباط با مسائل عقایدی مطرح کرده اند که نباید می کردند و هیچ گونه موضوع جناحی در این ارتباط مطرح نیست.

سپهری اضافه کرد: ما به خانم دهقان شاد اعلام کردیم، بگذارد این موضوع روال عادی خود را طی کند تا همه چیز به خوبی مشخص شود؛ اما وی موضوع را به شکل گسترده ای رسانه ای کرد؛ حتی ما از شکات خانم دهقان شاد درخواست کردیم که اصل ماجرا را به هیچ وجه بازگو نکنند.

معاون آموزشی واحد تهران مرکز اظهار کرد: برخی از اشخاصی که تا بدین لحظه به عنوان حامی از خانم دهقان شاد حمایت کرده اند دانشجوی او نبوده اند و صرفا گفته اند که چون خانمی مورد ظلم قرار گرفته است ما از او حمایت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امکان دارد هر شخصی اعتقادات خاص خود را داشته باشد و این اعتقادات قطعا شخصی است؛ اما اگر این عقاید در مکان هایی مانند کلاس درس بروز داده شود مقداری مشکل ایجاد خواهد شد.

سپهری با بیان این که به حوریه دهقان شاد برای ارائه شکایت خود به کمیته تجدید نظر 20 روز فرصت داده ایم اذعان داشت: در این کمیته بررسی ها به صورت دقیق تر و منطقی تر صورت خواهد گرفت و پس از بررسی حکم نهایی صادر خواهد شد . اگر حکم نهایی مبنی بر رفع اتهام از وی بود، می تواند به راحتی به کار خود بازگردد و حقوقشان مانند قبل پرداخت خواهد شد.»

دست آخر این که، رویکرد انقلابی گری و حرکت در مسیر آرمان های امام راحل(ره) همواره باعث آزردگی خاطر دشمنان و استکبار جهانی شده است؛ دانشگاه نیز به عنوان مهم ترین رکن در هر جامعه که وظیفه تربیت و انسان سازی را بر عهده دارد به دنبال حرکت در مسیر انقلاب باشد قطع به یقین با توطئه ها و سنگ اندازی های گونانی در این مسیر مواجه خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از روی کارآمدن دکتر ولایتی در مقام ریاست هیات امنای آن، رویکردی انقلابی را در پیش گرفته است و با ریاست دکتر محمد مهدی طهرانچی در این راه مصمم خواهد بود، لذا دشمنان نظام و انقلاب برای خدشه وارد کردن به چهره این دانشگاه و رسیدن به اهداف خود از هیچ حربه ای دریغ نخواهند کرد.

نویسنده: دکتر رضا واعظی

انتهای پیام/

کد خبر: 978857

وب گردی

وب گردی