جنبش دانشجویی با صراحت لهجه زنده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که جنبش دانشجویی با صراحت لهجه زنده است، گفت: از ما دانشگاهیان پذیرفتنی نیست بی‌مبنا و بدون استناد صحبت کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد آقاجانی در مراسم روز دانشجو که با حضور مسؤولان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، با گرامیداشت ۱۶ آذر، اظهار کرد: ۱۶ آذر و اتفاقات سال ۱۳۳۲ مبدا تحولات بزرگی در جنبش دانشجویی کشور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه، کانون تحولات و ضربان‌ساز تحولات اجتماعی درکشور است، گفت: شهادت سه دانشجوی عزیز در اعتراضات سال ۱۳۳۲ این نهضت بزرگ را در دانشگاه‌های ما بنیان‌گذاری کرد و برای دانشگاه عزت و افتخار آفرید.

به گفته آقاجانی نقش دانشگاه در سال‌های پیش از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب در عرصه‌های مختلف، بحران‌های سیاسی، اجتماعی و تحولاتی که طی این چند دهه پیش آمده به خوبی در کشور روشن است و آغاز آن به ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و اتفاقات آن روز بر می‌گردد که مبدا این تحولات شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از منظر اجتماعی، دانشگاه باید مبدا تحولات باشد، عنوان کرد: تاثیرپذیری از جریانات اجتماعی و سیاسی در دانشگاه نباید به گونه‌ای باشد که آن را در برابر این تحولات منفعل کند و احزاب و جریانات سیاسی کشور نباید از دانشگاه به عنوان محملی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کرده و بعد دانشگاه را به حال خود رها کنند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه در تحولات و نقاط عطف سیاسی کشور به جریانات سیاسی کمک می‌کند، آنها نیز باید در موقع نیاز برای تامین منابع و حل مشکلات به دانشگاه‌ها کمک کنند.

آقاجانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کشور به دنبال تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته، تصریح کرد: البته این تحریم‌ها به نوعی برای کشور فرصت محسوب می‌شود، در جریان این اتفاقات و مشکلات اقتصادی دانشگاه نقش بزرگی دارد، به عبارت دیگر باید با پیشرفت علمی و صنعتی زخم تحریم‌ها را جبران کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه امریکا، به دانشگاه‌های ما چشم طمع دارد و می‌خواهد از طریق دانشگاه‌ها به داخل کشور نفوذ کند، عنوان کرد: هوشیاری دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان ما در عرصه‌های مختلف نشان داد که آن‌ها با درک درستی از توطئه‌های دشمن و وضعیت حاکم بر کشور به مقابله با این توطئه‌ها رفته و به خوبی توانستند نه فقط دانشگاه‌ها را در مسیر اهداف ملی نگه دارند، بلکه برای سایر اقشار هم به عنوان مرجع شناخته شدند و امروز نوع حرکات دانشگاهیان مسیر تحولات کشور را شکل می‌دهد؛ بنابراین در این برهه زمانی حساسیت دانشگاه‌ها بیش از هر زمان دیگری است.

معاون سابق وزارت بهداشت با اشاره به نقش دانشجویان علوم پزشکی در این رابطه گفت: نقش شما علاوه بر سایر دانشگاهیان است، چراکه شما پس از فارغ‌التحصیلی در تامین سلامت مردم نقش دارید و این یک وجه تمایز گروه‌های علوم پزشکی با سایر دانشگاهیان است که در این زمینه فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما درعرصه‌های مختلف آموزشی، علمی و فرهنگی به خوبی درخشیده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش موثر و غیرقابل انکار فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در عرصه‌های آموزش و خدمات درمانی کشور، عنوان کرد: یک سوم متخصصین دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

وی با اشاره به جایگاه مناسب دانشگاه در زمینه تحقیقات و پژوهش، تصریح کرد: رشد علمی دانشگاه در رنکینگ علمی و پژوهشی در سطح کشور و بین‌الملل ستودنی است و علیرغم تمام محرومیت‌ها، رشد فراینده علمی ادامه دارد، به گونه‌ای که شما دانشجویان برای ششمین دوره به عنوان کمیته‌های برتر علمی تحقیقاتی دانشجویی در کشور شناخته شدید.

وی با اشاره به پیشرفت‌های آموزشی دانشگاه عنوان کرد: با وجود تمام پیشرفت‌ها متاسفانه در برخی گروه‌های تخصصی با کمبود عضو هیات علمی مواجه هستیم که در این راستا در سال جاری بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاه جذب شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

آقاجانی با اشاره به تحولات صورت گرفته در گروه‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر این انجمن‌ها و تشکل‌ها از نظر کمی وضعیت مناسبی دارند، ولی باید حرکت‌های علمی فرهنگی و ورزشی عمق بیشتری پیدا کنند و در این راستا بسترها و تسهیلات حمایتی تصویب شده و به زودی در اختیار فعالین فرهنگی، قرآنی و ورزشی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب خوابگاه‌های دانشگاه گفت: پراکنده و فرسوده بودن خوابگاه‌های دانشگاه مشکل بزرگی است که در صورت تایید بودجه ۹۸ در سال آینده به طور جدی به دنبال تجمیع خوابگاه‌ها در یک پردیس جامع هستیم؛ ولی اگر نشد، بحث بازسازی خوابگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

آقاجانی با اشاره به مشکلات اعتباری دانشگاه عنوان کرد: درسال ۹۷ با ۲۰۰ میلیارد تومان کسری اعتبار برای پرداخت حقوق اساتید و کارکنان دانشگاه مواجه بودیم، همچنین اعتبارات دانشجویی و فرهنگی نیز با بیش از ۲۲ میلیارد تومان کسری همراه بود که با تمام این‌ها مشخص است که نقایصی در بخش‌های مختلف وجود خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تسهیلات فراهم شده برای بهبود بحث تغذیه دانشگاه و سرو و ارائه غذای گرم در خوابگاه‌های دانشگاه اظهار کرد: در حوزه ورزشی نیز با مدیریت بهتر پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته، به نحوی که با وجود امکانات کم افتخارات بزرگی کسب شده و در این مسیر شعار "هر دانشجو، یک ورزشکار" و "کسب مقام‌های قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی دانشجویی" دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی مراسم روز دانشجو با تقدیر از صراحت لهجه و شجاعت در بیان مطالبات و دغدغه‌ها از سوی دانشجویان، اظهار کرد: جنبش دانشجویی با همین صراحت لهجه زنده است ولی در این رابطه دل نگرانی‌هایی هم وجود دارد و این نگرانی‌ها این است که دانشجو خدای ناکرده سطحی و تکرارکننده مطالبی باشد که از سوی احزاب سیاسی و جریاناتی با نظرات خاص و با اهداف سیاسی و انتخاباتی خاص مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر حرف، حرف دانشجو و برآمده از مستندات، عالمانه و متفکرانه باشد، هر چقدر قدرتمند و تندوتیز باشد، جذاب است؛ ولی در غیر این صورت نگران کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه جای تعقل و اندیشه علمی است، عنوان کرد: از ما دانشگاهیان پذیرفتنی نیست که بی مبنا و بدون استناد صحبت کنیم.

وی با اشاره به مطلب ارائه شده از سوی یکی از دانشجویان مبنی بر شکست طرح تحول سلامت گفت: متاسفانه این مساله یک جمله تکراری است که مدت‌هاست مطرح می‌شود. در حالی‌که مساله‌ای کاملا غیرعالمانه و نادرست است. چرا که طرح تحول سلامت مطلقا شکست خورده نیست و شاهد آن نیز ثمراتی است که برای مردم در تمامی شهرهای کشور و حتی مناطق دورافتاده داشته است.

آقاجانی با اشاره به بازسازی بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی که ۸۰ درصد خدمات کشور را ارائه می‌کنند در طرح تحول سلامت عنوان کرد: همچنین ۸۵ درصد تخت‌های بیمارستانی طی طرح تحول سلامت نوسازی شده و همچنین پرداختی مردم در بیمارستان‌ها بسیار اندک شده است. مگر می‌شود این شواهد را نادیده گرفت و بدون مستندات صحبت کرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و کمبود منابع مالی، عنوان کرد: اگر همان منابعی که از ابتدا برای طرح تحول سلامت تصویب شده بود، امکان تزریق آن وجود داشت، هیچ مشکلی در اجرای این طرح وجود نداشت.

معاون سابق وزارت بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته رشد تورم کشور در مقایسه با رشد تورم حوزه سلامت اعلام شد، گفت: ۵۰ درصد تورم عمومی کشور در حوزه سلامت منتقل شده که دستاورد خیلی بزرگی است. همچنین پرداختی مردم برای خدمات درمانی به ۳۰ درصد در کل بازار سلامت رسیده، یعنی مردم با تمام مشکلات و هشت میلیون بستری در سال در این ۸۰۰ بیمارستان و صدها میلیون بار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی از تمامی خدمات طرح تحول سلامت بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: در همین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از طرح تحول ۱۰۰ پایگاه بهداشتی وجود داشت که امروز به ۳۰۰ پایگاه سلامت تبدیل شده که به ۵.۵ میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند.

آقاجانی ادامه داد: بنابراین اینکه تنها بر اساس بیانیه سیاسی یک حزب و بدون استناد بگوییم که طرح تحول سلامت شکست خورده در شأن دانشجو و دانشگاه نیست.

وی با انتقاد از صحبتی درباره دریافت بیشترین تاوان طرح تحول سلامت در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: این مساله به هیچ عنوان صحیح نیست. بیشترین مشکلات ما اعتبارات آموزشی است و اینکه بودجه این دانشگاه در حوزه آموزشی به اندازه کافی نیست؛ ولی این مسئله ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور، گفت: تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط در تلاش هستند ولی شرایط، شرایط ویژه‌ای است. زمانی که فروش نفت کاهش یافته و دسترسی دولت به درآمدهای ارزی کم شده، انتظار از دولت و مجلس نیز باید به اندازه بضاعت آنها باشد، ولی با همه اینها امیدواریم سال ۹۸ از لحاظ اعتباری سال خوبی برای ما باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در رابطه با انتقال دانشجوی شهریه‌ای و دانشجوی ایرانی خارج از کشور به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این مسالله کاملا شفاف است و هیچ اتفاق خاصی رخ نداده، این طرح سال‌هاست که بر اساس ضوابط وزارت بهداشت و وزارت علوم اجرایی شده است، ولی امسال در کل تنها هفت دانشجو از این طریق در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شده‌اند و این مساله کوچک نیازی به این همه جنجال ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ مسؤولی برای جذب دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فشاری تحمیل نکرده است، گفت: باید بدانید که دانشگاه برنامه‌ای برای جذب دانشجوی ایرانی خارج از کشور ندارد.

آقاجانی در پایان به دانشجویان قول داد در یکی از جلسات هیات رئیسه دانشگاه از نمایندگان تمام تشکل‌های دانشجویی برای بررسی دقیق‌تر، علمی‌تر و بر اساس مستندات مطالبات دانشجویی دعوت به عمل بیاورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 988894

وب گردی

وب گردی