نگرانی از آینده؛ مهم‌ترین دغدغه دانشجویان است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: براساس نظرسنجی های مجموعه ایسپا و آماری که از خبرگزاری های فرهنگی به دستمان رسیده است می توان گفت مهم ترین دغدغه دانشجویان در حال حاضر نگرانی از آینده است و در رأس آن نیز موضوع اشتغال قرار دارد.

دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تفاوت مطالبات دانشجویان در گذشته و حال گفت: باید بپذیریم وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه‌ای با زمان گذشته متفاوت است؛ همچنین باید بپذیریم این وضعیت تاثیر زیادی بر مطالبات مردم علی الخصوص دانشجویان و استادان دارد، در چنین شرایطی مشاهده می شود مطالبات دانشجویان با مطالبات دانشجویان نسل قبل انقلاب بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور مثال در گذشته هیچ رسانهای برای بیان اظهار نظر آزادانه افراد وجود نداشته است، در صورتی که یک فرد قصد بیان نظر خود را داشته نمی دانسته چطور آن را بیان کند، در نهایت ممکن بود این فرد بتواند در ستون نقد آزاد یک هفته نامه نظر خود را بیان کند. در چنین شرایطی برخی افراد برای رسیدن به این ستون و بیان نظر خود در آن تلاش می کردند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در حال حاضر با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی، اگر هیچ فردی به هیچ موردی دسترسی نداشته باشد می تواند برای خود یک صفحه آزاد شخصی ایجاد کند و حرف‌ها و مطالبات خود را بیان کند.

وی اضافه کرد: هیچ شکی در این موضوع نیست که اصل نیازها و مطالبات دانشجویان با یکدیگر متفاوت است، شاید مطالبه دانشجو در دهه 60، وجود فضای هنری در جامعه بوده است؛ اما در حال حاضر دانشجویان چنین مطالبهای را ندارند؛ زیرا موسسات بسیاری در این زمینه فعال هستند.

علیزاده بیان کرد: در زمینه تفاوت های مطالبات دانشجویان در گذشته و اکنون، باید یک اقدام علمی صورت گیرد، این مطالبات بر اساس نوع رشته ممکن است دچار تغییر شوند، همچنین در مقطع های مختلف نیز مطالبات دانشجویان با یکدیگر تفاوت دارد.

وی اظهار داشت: سال آینده اولین دوره نسلی که در سال 80 به دنیا آمده اند، وارد دانشگاه می شوند؛ این نسل طبیعتا تجربه سیاسی نسل قبل خود را ندارند و خواسته ها، باورها و دیدگاه آن ها در حوزه اجتماعی با یکدیگر متفاوت است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: براساس نظرسنجی های مجموعه ایسپا و آماری که از خبرگزاری های فرهنگی به دستمان رسیده می توان گفت مهم‌ترین دغدغه دانشجویان در حال حاضر نگرانی از آینده است و در راس آن نیز موضوع اشتغال قرار دارد، تصور کنید یک دانشجو دغدغه مسکن و ازدواج دارد؛ اما اشتغال مهم‌ترین آن هاست.

وی اضافه کرد: متاسفانه طی 10-15 سال اخیر میزان ورودی و خروجی دانشگاه ها توازن و تقارن نداشت، میزان نیاز بازار کار ما با ورودی و خروجی دانشگاه ها نیز خوانی نداشت، ما نتوانستیم فضایی ایجاد کنیم که متناسب با آن فضا برای دانشجویان شغل ایجاد کنیم.

علیزاده در پایان تاکید کرد: مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، منجر به ایجاد حس سرخوردگی میان دانشجویان می شود؛ همچنین افراد دیگری که در یک رشته خاص درس خوانده‌اند در شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیل خود مشغول به کار می شوند و این امر منجر به سرخوردگی دانشجو خواهد شد. به همین منظور باید راهکارهایی در این راستا در نظر گرفت که عملیاتی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 988909

وب گردی

وب گردی