آغاز مذاکرات صلح یمن در سوئد

مذاکرات صلح یمن با حضور نمایندگان دولت مستعفی و دولت نجات ملی مستقر در صنعا در پایتخت سوئد آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عصر پنج شنبه با کنفرانس خبری «مارتین گریفیث»، فرستاده سازمان ملل به یمن و وزیر خارجه سوئد، مذاکرات حل بحران یمن با حضور دولت مستفعی یمن و دولت نجات ملی مستقر در صنعا در استکهلم آغاز شد.

در ابتدا کنفرانس خبری «مارگوت والستروم»، وزیر خارجه سوئد گفت: باید برای توقف وضعیت متشنج یمن و کاهش رنج ملت یمن تلاش کرد.

وی در ادامه اعلام کرد: امیدهای بسیاری برای تحقق مذاکره واقعی در سوئد وجود دارد. امیدواریم طرف‌های یمنی در مذاکرات‌شان به پیشرفت‌هایی دست یابند زیرا هر دو طرف درگیر تنها از طریق مذاکره می توانند بحران بزرگ این کشور را را حل و فصل کنند.

در ادامه مارتین گریفیث فزستاده سازمان ملل به یمن گفت: تصمیمات دشواری به منظور حضور طرف‌های درگیر در این رایزنی‌ها اتخاذ شد و ما امروز روند سیاسی را برای اولین بار طی دو سال گذشته از سر خواهیم گرفت و این موضوعی امید بخش برای آینده یمن است.

گریفیث گفت: دو طرف طی هفته‌های گذشته اقداماتی برای کاهش تنش نظامی اتخاذ کردند و توافقی به منظور تبادل اسرا و بازداشت شدگان به امضای آنها رسید ما در جریان این رایزنی‌ها تلاش خواهیم کرد که آنچه را که بر سر آن توافق شده اجرا کنیم.

وی در ادامه افزود: ما برای رسیدن به توافقی مبتنی بر طرح شورای همکاری و قطعنامه شورای امنیت تلاش خواهیم کرد. ما امیدواریم که طی روزهای آینده برخی از مشکلات برای کاهش درد و رنج یمنی‌ها حل شود.

نماینده ویژه سازمان ملل گفت: شکی نیست که آینده یمن در دستان مشارکت کنندگان در این رایزنی‌ها است.

گریفیث گفت: شکی نیست که در صورت وجود اراده سیاسی بحران یمن قابل حل است و این بحران باید حل شود زیرا درد و رنج یمنی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. اگر نتوانیم بحران را حل کنیم نیمی از مردم یمن در معرض خطر قحطی، وبا و بیماری‌های دیگر خواهند بود.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در ادامه گفت: ما هنوز مذاکرات را آغاز نکرده‌ایم و آنچه در اینجا در حال رخ دادن است رایزنی‌هایی به منظور تعیین ساز و کار روند سیاسی است.ما در این رایزنی‌ها درباره توافقی بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا، تقویت بانک مرکزی یمن و تامین آتش بس در بندر الحدیده گفت و گو خواهیم کرد.

در همین راستا و در گامی مثبت طرفهای درگیر در جنگ یمن روز پنج شنبه و پیش از آغاز رسمی گفت و گوهای صلح در استکهلم بر سر آزادی هزاران زندانی به توافق رسیدند. کمیته صلیب سرخ بین‌المللی گفته است که دست کم ۵ هزار زندانی بر اساس این توافق آزاد خواهند شد. کمیته صلیب سرخ بین المللی هیچ اشاره ای به نحوه آزادی، تاریخ و زمان دقیق اجرای این توافق نکرده است.

در این مذاکره یمنی- یمنی ریاست هیات دولت مستعفی را «خالد الیمانی» و ریاست دولت نجات ملی یمن را «محمد عبدالسلام» برعهده دارند.

لازم به ذکر است بعد از ظهر چهارشنبه یک هیات 12 نفری از دولت مستعفی یمن وارد استکهلم شد. پیش از این و در روز سه شنبه نیز یک هائت به نمایندگی از دولت نجات ملی یمن از صنعا به سوئد رفته بود.

پیش از این قرار بود مذاکرات صلح در ششم سپتامبر در ژنو برگزار شود که با مانع‌تراشی عربستان سعودی این نشست برگزار نشد و عربستان به هواپیمای عمانی برای انتقال هیات انصارالله از صنعا به ژنو، اجازه پرواز و فرود در فرودگاه صنعا را نداد.

انتهای پیام /

کد خبر: 988928

وب گردی

وب گردی