از تبعیض آموزشی در دانشگاه‌ها تا دست کشیدن از علایق برای پیدا کردن شغل

امروزه اسم دانشجو با تمام جذابیت‌ها و شیرینی‌ها، سختی ها و دغدغه هایی دارد که مسیر کسب علم و دانش را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها در محافل بسیاری حرف از اسم دانشجوست. به راستی دانشجو کیست و چه‌قدر در پیشرفت و توسعه کشور خویش اثر گذار است.
روز دانشجو در کشور ما، به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره سه تن از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران به نام‌های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی که در سال 1332 در واکنش به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران در دانشگاه تهران به اعتراض برخاستند و توسط محاصره نظامی نیروهای رژیم هدف تیراندازی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند، نام‌گذاری شده است.
امروزه اسم دانشجو با تمام جذابیت‌ها و شیرینی‌هایش، سختی‌ها و دغدغه‌هایی که دارد مسیر کسب علم و دانش را تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر میرطالبی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز در این خصوص، اظهار کرد: یکی از معضلات اجتماعی و روانشناسی که قشر دانشگاهی ما در حال حاضر با آن مواجه است، بحث اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان و همچنین جایگاه این افراد در جامعه امروزی است.
وی ادامه داد: قطعا هر فردی که پا به عرصه آموزش عالی می‌گذارد، علاقه‌مند است که در آینده شغل مناسبی متناسب با رشته تحصیلی و همچنین علاقه و استعداد خود داشته باشد، انتظار بزرگی نیست و حق طبیعی و مسلم او در جامعه محسوب می شود.
میرطالبی افزود: می توان گفت در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین دغدغه دانشجویان شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی کشور است که ناخودآگاه بر زندگی فعلی و آینده آن‌ها نیز تاثیرات منفی می‌گذارد. زمانی که پای درد و دل این دانشجویان می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که همه آن‌ها تمام مشکلات اجتماعی خود را ناشی از نبود شرایط مناسب برای رسیدن به اهداف اجتماعی و شغلی خود می دانند و عقیده دارند که معضل اشتغال تمام زندگی اجتماعی و فردی آن ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد.
وی تصریح کرد: به این ترتیب، دانشجویان سعی می کنند تا برای به دست آمدن شرایط اشتغال، حتی از علایق اصلی خود دست بکشند و به سمت رشته های پرطرفداری که بازار کار بهتری دارند، گرایش پیدا کنند که همین موضوع باعث کم شدن انگیزه افراد و سرکوب شدن استعدادها و علایق شخصی آن‌ها نیز می‌شود و در نهایت می تواند آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و به سمت انحرافات اخلاقی و روانی بکشاند.
میرطالبی در ادامه گفت: همچنین مشاهدات نشان می‌دهد که انگیزه پسرها برای ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به دلیل نبود شرایط شغلی و اقتصادی مناسب کمتر از گذشته شده است.
وی بیان کرد: در واقع اگر دانشجو، سرگرمی‌های مفید و مثبتی داشته باشد، وقت نمی کند به سمت آسیب ها و ناهنجاری های اخلاقی گرایش پیدا کند؛ اما اگر این افراد انگیزه و دید روشنی نسبت به آینده خود نداشته باشند ممکن است منحرف شوند.
میرطالبی در پایان تاکید کرد: دولتمردان کشور باید با ایجاد شرایط مناسب رفاهی و اجتماعی برای دانشجویان و همچنین هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی صحیح و مدون آسیب‌های این قشر تاثیرگذار جامعه را کنترل کنند و باید این نکته را هم بدانند که با مدیریت و رفتار درست خویش می توانند الگوی مناسبی برای دانشجویان ما که مدیران آینده این مرز و بوم هستند، باشند.

سجاد فقفور مغربی رتبه ۶ آزمون سراسری سال ۹۷ در گروه ریاضی و فنی که در حال حاضر دانشجوی ترم اول مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شریف است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: افراد وقتی وارد محیط دانشگاه می شوند، بسیار جدی‌تر از گذشته به آینده و اهداف خود و چگونگی کسب موفقیت در این مسیر فکر می کنند؛ زیرا در زمان دانش آموزی مسائل را راحت می گیرند و نمی توانند تصویر درست و دقیقی از آینده خویش داشته باشند؛ اما دوران دانشجویی این طور نیست.
وی ادامه داد: همچنین مسئولین باید برای محیط‌های دانشگاهی کشور از لحاظ فرهنگی و اعتقادی اهمیت بیشتری قائل شوند تا دانشجویان در کنار علم‌آموزی از فرهنگ ایرانی و اسلامی خود غافل نشوند.
فقفور مغربی افزود: دانشجو نباید از تجربه کردن بترسد و باید تلاش کند تا توانایی‌ها و مهارت های علمی و اجتماعی خود را در همان محیط دانشگاه به دست آورد تا بعد از فارغ التحصیلی و برای اشتغال شرایط بهتری داشته باشد.

دکتر مجید حسینی مدیرعامل باغ کتاب تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: واقعیت این است که نظام آموزشی دانشگاه‌های کشور ما فارغ از محتوای علمی و آموزشی ایرادات بسیاری دارد.

وی ادامه داد: قطعا عدالت آموزشی بر محتوای آموزشی ارجحیت دارد؛ زیرا زمانی که ما در دانشگاه به دانشجویان خود، معارف دینی را آموزش می دهیم اما در عمل خودِ مدیران و استادان ما به آن عمل نمی‌کنند، در واقع درس معارف هیچ تأثیر مثبت آموزشی در ذهن دانشجو بر جای نخواهد گذاشت.

حسینی تصریح کرد: در واقع تبعیض آموزشی باعث می شود تا کیفیت آموزشی بهترین دانشگاه‌ها نیز زیر سوال رود. تغییر محتوای درسی کتاب ها و سرفصل‌های دروس و یا حتی تغییر استادان، تاثیر چندانی بر محتوای آموزشی کتب و جزوات علمی و دانشگاهی ما نخواهد داشت بلکه زمانی می توانیم در مسیر موفقیت کشور گام برداریم که امکانات تحصیلی و رفاهی دانش آموزان و دانشجویان در تمام کشور رایگان و یکسان باشد و هیچ گونه تبعیض آموزشی در کشور وجود نداشته باشد. در آن صورت می توان به قشر دانشجو که آینده ساز کشور است، امیدوار شد.
روز دانشجو، روزی برای یادآوری مطالبه‌گری و نیازهای دانشجویان است و همچنین می‌تواند تلنگری جدی برای مسئولین و دولتمردان باشد تا در راستای رفع نیازهای قشر دانشجو گام بردارند و این موضوع را در اولویت سیاست‌گذاری‌ها و اهداف کلان خویش قرار دهند.
خبرنگار: حمید انصاری
انتهای پیام/
کد خبر: 988933

وب گردی

وب گردی