هیأت امنای استان‌ها در دوره جدید جایگاه ویژه ای در دانشگاه آزاد اسلامی دارند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هیأت امنای استان‌ها در دوره جدید جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی دارند و برنامه ما این است که با تفویض اختیار به استان‌ها، دانشگاه را به صورت متمرکز هدایت نکنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، پانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر همتی استاندار هرمزگان، دکتر آشوری و حجت الاسلام والمسلمین ذوالقدر نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان، دکتر مهدی باقری دبیر و سایر اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی این استان برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه با تبریک روز دانشجو و تشکر از اعضای هیأت امنای استان که در این نشست حضور یافتند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی، از مردم، برای مردم و در متن نظام است؛ این دانشگاه به عنوان سرمایه نظام متعلق به هیچ شخص و گروه خاصی نیست.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گزارش دکتر باقری مبنی بر وضعیت درآمدزایی واحد نسبت به هزینه‌ها، اظهار داشت: درآمدهای مازاد بر هزینه‌های دانشجویان برای ما جنبه درآمدی و سود ندارد، بلکه نشان‌دهنده علاقه مردم منطقه به علم آموزی است و این درآمدها را باید برای مردم هزینه کنیم، چرا که سرمایه‌هایی است که به همت مردم جمع شده و برای رشد مردم هم هزینه شود.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هیأت امنای استان‌ها در دوره جدید جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی دارند، اظهار داشت: بنا داریم دانشگاه را از تمرکزگرایی خارج کرده و وظایف سازمان مرکزی را به استان‌ها واگذار کنیم. همانطور که تعیین نرخ شهریه را به استان‌ها سپردیم تا با توجه به شرایط منطقه شهریه را تعیین کنند.

تحقق توسعه هوشمند منطقه‌ای توسط دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر طهرانچی با بیان اینکه توسعه هوشمند منطقه‌ای باید توسط دانشگاه آزاد اسلامی محقق شود، گفت: ابزار این توسعه در اختیار هیأت امنای استان‌هاست، چرا که در جلسات هیأت امنا، استاندار، نمایندگان مجلس، روسای دانشگاه های بزرگ و علوم پزشکی استان، نمایندگان وزیر علوم و روسای واحدها حضور دارند که تعداد افراد خارج از دانشگاه بیش از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است و باید ببینیم که چگونه می‌توانیم ابزار دانشگاه آزاد اسلامی را در راستای توسعه هدفمند قرار دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها، اظهار داشت: زمانی که به استان‌ها سفر می‌کنم، با این موضوع مواجه می‌شوم که عمده مسئولان شهری دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی هستند. معنای چنین موفقیتی این است که دانشگاه آزاد اسلامی مانع از مهاجرت جوانان متقاضی تحصیل در شهرستان‌ها شده و باعث شده دانشجویان در شهرهای خود تحصیل کنند و بعد از آن در همان شهر مشغول به کار شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها گفت: مردم استان خواستند تا آموزش عالی را توسعه بدهند، بنابراین همه برای ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی پای کار آمدند و این دانشگاه را ایجاد کردند و توسعه دادند، چرا که آنچه در گذشته برای مردم مهم بود، آموزش بود و این اهمیت باعث شد که ما جزو 10 دانشگاه برتر منطقه باشیم.

انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به عنوان قطب علمی دریامحور

وی با بیان اینکه بسترسازی اشتغال دانش بنیان از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای اشتغال دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت و این محور مهمی است که برای تحقق آن باید تغییر روش داشته باشیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اگر می‌خواهد توسعه هوشمند منطقه‌ای داشته باشد، باید قطب‌های علمی متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه ایجاد کند، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 100 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، 10 هزار دانشجوی دکتری داریم و این مجموعه ظرفیت عظیم پژوهشی برای ما ایجاد کرده و اگر بخواهیم هر استان را تبدیل به یک یا دو قطب علمی کنیم، می‌توانیم موتور پیش برنده توسعه هوشمند باشیم.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت‌های استان هرمزگان اظهار داشت: برای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به عنوان قطب علمی دریامحور انتخاب کردیم که نظام موضوعات آن در حال احصاء است تا تمام تحقیقات دریا پایه در این دانشگاه منصه ظهور داشته باشد.

علم را برای توسعه دنبال می‌کنیم نه علم برای علم

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه ما علم را برای توسعه دنبال می‌کنیم نه علم برای علم، تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد در حوزه فناوری و نوآوری قدم‌های جدی بردارد، چرا که اکنون مردم نیاز به دانشگاه کیفی کارآمد دارد و همه جهت‌گیری‌های آموزش باید بر مبنای توسعه استان و منطقه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم شفافیت مالی در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: کار ما در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر نهادهای دولتی سخت‌تر است، چرا که دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی تنها با بیت‌المال مواجه هستند، اما منابع مالی دانشگاه آزاد اسلامی حق‌الناس است، بنابراین شفافیت آن نیز باید بیشتر باشد و این موضوعی است که جناب آقای دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنا تأکید بسیاری نسبت به این موضوع دارند، بنابراین برای اولین بار نظام حسابرسی مستقل بر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد.

وی افزود: باور ما این است که مردم باید اطمینان پیدا کنند که از امانت آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی پاسداری و از آن برای توسعه کشور استفاده می‌شود.

به گفته دکتر طهرانچی، ایجاد سامانه یکپارچه آموزشی و مالی که قابلیت رصد و رهگیری داشته باشد، در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.

وی با انتقاد از روش استاد پروازی در دانشگاه‌هایی که از مراکز استان‌ها دور هستند، گفت: استاد و دانشجوی پروازی منجر به توسعه منطقه نخواهد شد. اگر توسعه کشور را در سواحل می‌بینیم، پس دانشگاه‌هایی که در این مناطق قرار دارند، باید محور توسعه باشند و اگر قرار است از دریا اشتغال‌زایی داشته باشیم، باید دانشجویان را کنار دریا آموزش دهیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای توسعه منطقه و اشتغال‌زایی در استان هرمزگان باید برنامه جهت‌مند دقیق داشته باشیم، گفت: برای این موضوع کارهای سازماندهی استان را انجام داده‌ایم و علاوه بر نظام موضوعات و صنعت، اسناد بالادستی استان را مدنظر قرار داده‌ایم و قرار شد در جلسه بعدی هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان موضوعات پژوهشی، آموزشی و فناوری به عنوان بسته توسعه‌ای بررسی و مصوب شود تا بدانیم ریل توسعه دانشگاه در استان هرمزگان باید به چه سمتی باشد.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای منطقه یکی دیگر از دستور کارهای این دانشگاه در دوره جدید است، اظهار داشت: توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای عمان، امارات، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است و در حال حاضر راه‌اندازی واحد عمان به تصویب رسیده و مجوز راه‌اندازی دوره‌های آموزشی از مهدکودک تا آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی را از این کشور اخذ کرده‌ایم.

دکتر طهرانچی با اشاره به تأثیر حضور دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای منطقه گفت: توسعه آموزش عالی در کشورهای دوست و همسایه علاوه بر گسترش آموزش عالی در منطقه باعث درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر عدم پذیرش دانشجویان ایرانی در واحدهای بین‌المللی گفت: تأکیدمان این است که فقط دانشجویان غیرایرانی یا ایرانیان مقیم در خارج از کشور جذب واحدهای بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989016

وب گردی

وب گردی