طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی، پایه گذار اشتغال دانش بنیان کشور می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می خواهد پایه گذار اشتغال دانش بنیان کشور باشد و ما با حرکت در این مسیر می خواهیم جوان امروز، امیدوار به آینده باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه گرامیداشت روز دانشجو اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرموده اند 16 آذر متعلق به دانشجوی استکبارستیز است. روز دانشجو را به تمام دانشجویان تبریک می گویم. این روز طی دویست برنامه در واحدهای سراسر کشور گرامی داشته می شود. ما هیچ وقت از دوران دانشجویی دست برنمی‌داریم چون دورانی بسیار شیرین و خوش است.

وی ادامه داد: از پختگی، درایت، کلام شیوا و بلیغ دانشجویان خرسند شدم و به خودمان تبریک می گویم که چنین دانشجویانی داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اردوهای جهادی تصریح کرد: اوایل انقلاب، جهاد سازندگی تاسیس شد. متاسفانه این بخش از بین رفت و دیگر کسی سراغش را نگرفت، تا اینکه خوشبختانه اردوهای جهادی پدید آمد. به نظر من هر دانشجویی باید یک بار در اردوی جهادی شرکت کند تا محرومیت را درک کند.

طهرانچی اظهار داشت: اعتقاد دارم دانشگاه آزاد، یک دانشگاه اجتماعی است. در بحث پایش هم ساماندهی پایان نامه ها و موضوع حاشیه شهر را مد‌نظر قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اردوهای معرفتی هم گامی مهم هستند و از فعالانش تشکر می‌کنیم. ان شاءالله قلم دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی هم پرتوان باشد. اربعین هم اتفاق بی نظیری است و از بچه های این حوزه هم تشکر می‌کنیم. از راهیان نور هم نباید غافل شویم چون بحث با‌ارزشی است و برای جوان امروزی لازم و ضروری محسوب می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد می خواهد پایه‌گذار اشتغال دانش بنیان کشور باشد. می خواهیم جوان امروز، امیدوار به آینده باشد. تدارکات خوبی دیده ایم که ان شاءالله به زودی مطرح خواهیم کرد.

طهرانچی تصریح کرد: بوروکراسی امروز حاصل اعزام های دوران پهلوی به فرانسه است. وقتی هم اعزامی ها به ایران برمی‌گشتند مترجم می شدند و خروجی مثبتی برای دانشگاه نداشتند. صد سال عقب افتادن علمی ما نتیجه همین موضوع است. به طور مثال دانشگاه تهران هم با یک الگوی فرانسوی ایجاد شد اما 16 آذر سال 1332 اولین پاسخ دانشجویان به سلطه آمریکا بود و به این روند خاتمه داد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های بعدی هم مثل شیراز و ملی که در ایران تاسیس شدند، بنا بر الگوبرداری از آمریکا بود. مثلا موسس دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی) در کتابش از ملاقات با سران کشور در پیش از انقلاب نقل می کند؛ تاسیس دانشگاه، قانون مخصوص می خواهد و ما چنین قانونی نداریم. درخواست را به مستشاران فرهنگی آمریکایی می دهیم تا نظرات شما را بررسی کنیم.

وی افزود: یعنی مستشاران باید موضوع تاسیس دانشگاه را بررسی می کردند. این مستشاران از موسس دانشگاه بی سوادتر بودند و موسس دانشگاه ملی نقل می کند که مجبور بودم به اشکالات وارده چنین افرادی پاسخ دهم. در واقع امور کشور پیش از انقلاب اسلامی در دست آمریکایی ها بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: یک جوان ایرانی رفته در ایالات متحده دکتری گرفته و بعد چهار مستشار دیپلمه باید درباره تاسیس دانشگاه، تصمیم می گرفتند. به او گفتند شاه از تو دلخوری ندارد؛ اما سفیر آمریکا و فرانسه به شاه فشار آوردند تا رئیس دانشگاه را برکنار کند. ببینید کشور ما چنین وضعیتی داشته است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه در ابتدا فقط جنبه آموزشی داشت اما این دانشجویان بودند که پاسداشت فرهنگی را به دانشگاه هدیه دادند. دانشجو، ریل‌گذار فرهنگ دانشجویی است. در ادامه دشمنان آمدند ریل انحرافی بگذارند ولی موفق نشدند. دانشجو باید آرمان‌خواه و عدالتخواه باشد. دانشجو ضد سلطه است چرا که این افتخار را داشته تا در این راستا حرکت کند و به دشمن اجازه موفقیت نداده است.

وی در پایان گفت: تبریک روز دانشجو، تبریک روز فرهنگ دانشگاه است. باید دست تک تک شما (دانشجویان) را بفشاریم. مسئولان تسهیل‌گرند ولی دانشجویان پرچمداران حرکت فرهنگی محسوب می شوند. استادان نقش محوری در آموزش دارند؛ اما نظام فرهنگ از سوی دانشجویان گسترده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989030

وب گردی

وب گردی