افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیه در آمریکا

به گفته محققان، بیماری مزمن کلیه و همچنین احتمال مرگ و میر ناشی از آن طی 15 سال گذشته در تمامی 50 ایالت آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس یافته های منتشر شده در پایگاه JAMA Network Open محققان اعلام کردند که افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن کلیه در جوانان از سنین 20 تا 54 سالگی دیده می شود. این افراد گروهی بودند که داشتن بیماری های کلیوی در آن ها غیر معمول بود.

پیشرفت در درمان سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مهم در دهه های اخیر، خطرات موجود برای زندگی میلیون‌ها نفر را از بین برده است؛ با این حال بیماری مزمن کلیه، در مقایسه با سایر بیماری های غیرعفونی با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

«زیاد العلی» استادیار دانشگاه علوم پزشکی واشنگتن اظهار داشت که بیماری مزمن کلیه به عنوان یک اپیدمی بی صدا شناخته شده است؛ زیرا بسیاری از مردم تا زمانی که این بیماری در مراحل پیشرفته‌تری قرار نداشته باشد، متوجه آن نمی‌شوند.

العلی اعلام کرد که متاسفانه بیماری های مزمن کلیه در حال تبدیل شدن به مشکل بزرگی در جوانان است. اتفاقی که در جهتی اشتباه پیش رفته و در حال افزایش است.

چربی، رژیم غذایی، فشار خون، دیابت

محققان خاطرنشان می کنند که فراوانی مواد غذایی با قند بالا و نمک زیاد در بسیاری از رژیم های غذایی آمریکا و مشکلات بهداشتی مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و دیابت نوع 2 به احتمال زیاد باعث افزایش بیماری کلیوی می شود. این مسئله به این دلیل است که رژیم غذایی ضعیف و مشکلات متابولیکی باعث ایجاد سموم می شوند که می توانند در روال کار کلیه مشکل ایجاد کنند.

محققان همچنین نشان دادند که میزان افزایش بیماری مزمن کلیه در ایالات مختلف متفاوت است. در حالی که در همه ایالات بیماری کلیوی مزمن افزایش یافته است در آن هایی که دارای بالاترین میزان چاقی در میان بزرگسالان هستند مانند ویرجینیای غربی، می سی سی پی، لوییزیانا و آلاباما افزایش قابل ملاحظه‌ای مشاهده شد.

یافته‌ها نشان می دهد خطراتی مانند دیابت منجر به افزایش بیماری کلیوی می شود؛ بدین معنا که استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش و همچنین مراقبت های بهداشتی درمانی در بیماران مبتلا به چاقی در افراد بسیار مهم است.

در حالی که مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیه در میان جوانان نادر بوده؛ اما این تعداد در حال افزایش است.

در بین بزرگسالان سنین 20 تا 54 سال، احتمال مرگ ناشی از بیماری مزمن کلیه تقریبا 26.8 درصد افزایش یافته است، از 0.1 درصد ( 100 مرگ در هر 100 هزار نفر) در سال 2002 به 0.125 (125 مرگ در هر 100 هزار نفر) در سال 2016.

العلی اعلام کرد که این اتفاق از نظر اقتصادی نیز بر ایالت های آمریکا تاثیر خواهد گذاشت؛ زیرا افراد جوان در سطوح مختلف به پیشرفت و رونق اقتصادی کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989064

وب گردی

وب گردی