چالش اصلی مراکز رشد، نبود اکوسیستم فناوری در شهر است

عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چالش اصلی مراکز رشد، نبود اکوسیستم فناوری در شهر است که در آن ایده به محصول تبدیل می‌شود. ایجاد اکوسیستم مناسب وظیفه دولت است که برای توسعه امور دانش بنیان در مراکز رشد نیازمند توجه مسئولان امر است.

مهندس محمد محمدزاده عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مهم‌ترین وظایف مراکز رشد و مشکلات پیش روی این مراکز در دانشگاه آزاد و دیگر مراکز آموزش عالی گفت: مرکز رشد در کل کشور مشکلاتی دارد که در واقع مانند یک مرکز حمایت از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه عمل می‌‌کند و خروجی که این مرکز باید داشته باشد شامل نوآوری است. در تمام دنیا مراکزی که نوآوری در آن اتفاق می‌افتد یکسری خدماتی را باید به افراد خلاق و نوآور اختصاص دهند، بر اساس تعریفی که از مراکز رشد داریم و نمونه‌‌‌‌‌ای که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و با عنوان انکیباتور یا همان دستگاه جوجه کشی در این کشورها شناخته می‌‌‌شود 21 روز مورد حمایت قرار می‌‌گیرد؛ یعنی حمایت مداوم 3 هفته‌ای که بحران‌های موجود به آن طرح و ایده فناورانه نفوذ نکنند.

وی افزود: مشکل مراکز رشد ما حمایت‌های قطره‌ای و عدم حمایت‌‌های مداوم است؛ اما در کشورهای توسعه یافته مراکز رشد تخصصی‌اند، در حالی که در مراکز رشد ایران یک شرکتی که در حوزه گیاهان دارویی کار می‌‌کند شرکت دیگر در حوزه مکانیک کار می‌کند و در کل دنیا و کشورهای توسعه یافته عملکرد مراکز رشد متفاوت است. اگر مرکز رشدی در حوزه تولید گیاهان دارویی باشد تمام شرکت‌‌‌ها در این حوزه فعالیت دارند که از برآمد شرکت‌های دیگر هم بهره ببرند و بتوانند هم‌پوشانی داشته باشند.

مدیر مرکز رشد فناوری و اطلاعات در صنعت واحد ساری در ادامه خاطر نشان کرد: غیر از بحث مالی بزرگ‌ترین چالش مرکز رشد نقش حمایتی برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت ایده‌های خلاقانه است. عدم شناخت مرکز رشد هم یکی دیگر از معضلات پیش رو است که بعضا این مراکز را با مراکز تحقیقاتی اشتباه می‌گیریم در شرایطی که مفهوم نوآوری را نتوانستیم در جامعه تعریف کنیم و این امر نیاز به بازنگری دارد و دانشجویان و استادان ما مقوله فناوری را باید بهتر درک کنند.

عضو شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کشور‌های توسعه یافته اکوسیستم مشخصی برای توسعه امور خلاق دارند و در واقع تمام مشکلات ما در توسعه نبود این چرخه است. مرکز رشد به تنهایی مشکلی ندارد در واقع، نبود اکوسیستم مناسب در شهر دغدغه اصلی این مراکز است. کسی که در شهرهای بزرگ کار می‌کند فضا برایش فراهم است اما مسئله‌ای که در شهرهای کوچک اتفاق می‌‌افتد عدم راه اندازی چرخه فناوری است. چالش اصلی مراکز رشد نبود اکوسیستم فناوری در شهر است که در آن ایده به محصول تبدیل می‌شود. به عنوان مثال اگر در حال حاضر دسترسی به وام کم بهره در این مراکز نداشته باشیم توقفی برای ادامه کار به وجود می‌آورد. آنچه مسلم است، ایجاد اکوسیستم مناسب وظیفه دولت است که برای توسعه امور دانش بنیان در مراکز رشد نیازمند توجه مسئولان امر است.

وی متذکر شد: عدم همکاری بخش‌های دولتی با مراکز رشد دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین مسئله پیش روی ما در مراکز رشد است و کلا مراکز رشد دانشگاهی از بحث حمایت‌های دولتی خارج شدند و این یک چالشی است برای ما که عملا باید شرکت‌ها را توسعه دهیم؛ اما حمایتی از جانب دولت نداریم، مراکز رشد دانشگاه آزاد با توجه به نوپا بودن، دستاوردهای خوبی داشته و مدل‌های مناسبی را ارائه داده است؛ اما به دلیل اینکه این مراکز ساختار حمایتی دارند باید از جانب دولت هم حمایت شوند و اگر مستقل بخواهند عمل کنند مشکلات بسیاری خواهند داشت که مسیر رسیدن به هدف را کند و دشوار می‌‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989076

وب گردی

وب گردی