تأثیر مصرف سبزیجات بر سلامت ادراکی

دانشمندان آمریکایی با انجام تحقیقاتی طولانی دریافتند مصرف میوه و سبزیجات تاثیر مهمی بر سلامت ادراکی انسان در سنین پیری خواهد داشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دانشمندان آمریکایی با انجام تحقیقاتی اعلام کردند مردهایی که در میانسالی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می کنند احتمال ابتلای آنها به مشکلات ادارکی در سال‌های باقیمانده عمرشان نسبت به کسانی که از این نوع غذا زیاد استفاده نمی‌کنند کمتر است.

پژوهشگران تحقیقات خود را در دو دهه روی 28 هزار مرد که متوسط عمر آنان 51 سال بوده انجام داده اند، مشارکت کنندگان هر 4 سال یکبار مورد پرسش‌هایی در خصوص استفاده از میوه و سبزیجات و دیگر غذاها واقع شده و همچنین تحت آزمایشاتی در زمینه مهارت‌های فکری و قدرت حافظه در 73 سالگی قرار گرفته‌اند.

بر اساس نتایج به دست آمده مردهایی که در این دو دهه از سبزیجات بیشتری استفاده کرده اند 17 درصد کمتر از کسانی که در این مدت زمانی از این نوع غذا استفاده نکرده‌اند در معرض مشکلات ادارکی قرار گرفته اند؛ چرا که در این تحقیقات این نسبت در میان دسته دوم به 34 درصد رسیده است.

محققان در نشریه «طب اعصاب» اعلام کردند مصرف میوه ظاهراً زیاد بر احتمال ابتلا به مشکلات ادراکی تاثیری ندارد؛ اما مردهایی که آب پرتقال زیادی می نوشند 47 درصد نسبت به کسانی که از این ماده غذایی استفاده نکرده اند کمتر به اختلالات ادراکی دچار شده اند.

تشانگ تشینگ یوان از دانشکده سلامتی چان در بوستن و یکی از افراد اصلی اجرا کننده این تحقیقات گفت: مصرف طولانی مدت میوه و سبزیجات و همچنین آب میوه برای عملکرد ادراکی مفید است.

هانا گاردنر پژوهشگر دانشکده پزشکی در دانشگاه میامی که البته در انجام این تحقیقات مشارکت نداشته است،گفت: میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین و عناصر غذایی از جمله آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از مغز در برابر استرس اکسیداتیو حفاظت کرده و بازده بهتر عروق را محقق نماید که این دو مسئله از جمله امور بسیار مهم برای سلامت ادراکی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989083

وب گردی

وب گردی